Waterpomp laten vervangen

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Waterpomp laten vervangen

Bericht door 9000-95 » zo 10 mei, 2026 17:19

Dat was simpel :) Nu maar hopen dat het ook nog goed rijdt. Die vorige oplossing was ook prima denk ik. Zag er heel solide uit.

Voor het goed spoelen van het koelsysteem moet je in elk geval de thermostaat verwijderen. Dan kan je bijvoorbeeld de bovenste radiateurslang losmaken van het thermostaathuis en aan de tuinslang koppelen. Water loopt dan via de normale stroomrichting door het blok en de radiateur, en komt er bij de losse aansluiting op het thermostaathuis weer uit. Geeft wel een bende natuurlijk, dus als je een losse extra slang hebt kan je die gebruiken om het ergens heen te leiden zodat het niet over de bak loopt. Gewoon een beetje improviseren.
Als je de onderste radiateurslang losmaakt loopt het systeem vrijwel helemaal leeg, op een beetje na dat in het blok blijft staan. Dat kan je er ook nog uit krijgen met een plug, maar die zit dacht ik heel lastig achterop half achter de startmotor. Dus die zou ik lekker laten zitten, dat beetje water maakt niet zoveel uit op de 8 liter die er in zit.

Alternatief is gewoon aftappen door de onderste slang los te maken (of het kraantje onderop de radiateur, maar die willen graag afbreken dus wel een risico). Dan weer vullen, even laten lopen, weer aftappen en nogmaals vullen. Daarmee heb je het meeste ook wel ververst.
9000 Anniversary 2.3T

Yuri_Peter
Geregistreerd lid
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Bericht door Yuri_Peter » zo 10 mei, 2026 22:34

Dank je!
Dan ga ik dat binnenkort maar eens doen.

Nog even over de PU rubbers.

Die vliegen er deze week nog terug uit. Het trillen valt inderdaad best mee, maar het is net alsof ik in een F16 zit.
Wat een herrie!
Het is net alsof je met je hoofd onder de motorkap hangt.
Ik merkte het meteen toen ik vertrok. Een suizend geluid. Hoe harder ik reed hoe harder het suizen. Als ik de koppeling indrukte was het suizen aanzienlijk minder. Maar nog steeds aanwezig. Waarschijnlijk de multiriem en/of de dynamo. En die PU rubbers werken als een stethoscoop.
Ik dacht eerst dat er iets mis was. Alles wat ik los had gemaakt extra gecontroleerd. De vacuümslangen, de carterslang... Gekeken of de riem er nog wel juist op lag...

Maar het valt me op dat ik dat suizen alleen binnen in de auto hoor. Buiten niet.
Morgen ga ik dit nog eens extra testen, maar ik ben zo goed als zeker dat ik het alleen binnen hoor. Dan moeten het die PU rubbers zijn.

Ik zal dan maar een aftermarket setje bestellen van wat er origineel inzat. Saab is blijkbaar niet meer te krijgen, en het Febi alternatief is overal op.
Aangezien ik het zwaarste werk al gedaan heb (die oude rubbers eruit krijgen) ga ik ervanuit dat ik geen dure tool hoef te kopen.
De truc met een draadstang, twee carrosserieringen en twee moeren zal wel volstaan denk ik.

Als iemand nog raad heeft hoor ik het graag.

EDIT: in die originele bussen zitten meestal uitsparingen. Maakt het uit in welke richting ik die monteer?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Flevoland

Bericht door ReinO » ma 11 mei, 2026 7:46

ik stap wat laat in maar dat pijpje dat het blok in gaat bij de waterpomp: beetje vaseline gebruiken is altijd
wel prettig. Die pijpje zijn nog overal te krijgen trouwens.
De 9000 ken ik verder helemaal niet maar die pu rubbers hebben 2 delen dat had het origineel neem ik aan niet?
er in geperst? Maar wel goed voor meelezers om te weten hoeveel meer geluid dat kan geven,of is
er nog een ophanging die meeresoneert?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 11 mei, 2026 8:35

Dan kloppen de verhalen dus wel. Als je kijkt waar die bovenste steun op de carrosserie zit is het ook wel logisch. Als er niet genoeg demping in de rubbers zit, gaat heel je schutbord meetrillen en dat geeft een enorm afstralend oppervlak in de cabine. Daarom zijn de originele rubbers ook niet massief. Zitten inderdaad ingeperst.

Gewoon twee originele monteren dus. Met een fatsoenlijke bankschroef trek je ze er zo in. Of ergens het originele tooltje zien te lenen, bespaart je het demonteren van de dynamo steun maar da's eigenlijk ook in 5 minuten gedaan. Wel even op de juiste montage stand letten, als je de originele 90 graden verkeerd monteert krijg je ook teveel geluid.
9000 Anniversary 2.3T

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » ma 11 mei, 2026 14:17

ReinO schreef:
ma 11 mei, 2026 7:46
ik stap wat laat in maar dat pijpje dat het blok in gaat bij de waterpomp: beetje vaseline gebruiken is altijd
wel prettig. Die pijpje zijn nog overal te krijgen trouwens.
De adapter er terug in krijgen was geen probleem. Hiervoor heb ik gewoon wat koelvloeistof als glijmiddel gebruikt. Het was dat ding eruit krijgen dat me een paar uur gekost heeft.
9000-95 schreef:
ma 11 mei, 2026 8:35
Wel even op de juiste montage stand letten, als je de originele 90 graden verkeerd monteert krijg je ook teveel geluid.
Bedoel je hiermee de originele rubbers of de dynamosteun? Die laatste ben ik inderdaad van plan te laten zitten.
Hoe kan ik zien of ik de originele rubbers op de juiste manier plaats?

Ik heb zojuist nog eens een “luistertest” uitgevoerd in verband met die nieuwe PU rubbers.

Ik ben eerst een testrit gaan maken van een paar kilometer zodat het geluid goed in mijn hoofd zat. Het suizende geluid dat ik eerder beschreef.

Terug thuisgekomen heb ik de auto laten draaien. Motorkap open en gaan luisteren.
Als ik gewoon pal voor de auto sta klinkt hij normaal. Dan hoor ik dat geluid niet.

Maar als ik heel erg dicht met mijn oor over de motor ga (ik heb mijn oor nog) dan hoor ik dat geluid wel. Maar 100 keer minder dan ik het in de auto hoor en ik moet er écht op letten. Anders was het me nooit opgevallen.
Daar klinkt het ook niet als suizen, maar eerder “motorisch zoemend”. Ik kan het niet beter verwoorden.

Dus ik heb mijn oor rustig over de motor laten gaan. Boven de dynamo hoor ik niets. Boven de distributieketting ook niet.
Ik hoor het als ik met mijn oor pal boven de multiriem hang. En volgens mij is het niet de riem zelf die ik hoor, maar gewoon het draaien van de poelies.
De riem en de geleiderollen zijn pas vervangen.

Poelies, lagers en de riem maken nu eenmaal een constant “zoemend/suizend" geluid tijdens het draaien, dus ik denk niet dat er iets aan de hand is.
En zoals ik al zei, als ik dat geluid buiten de auto wil horen, dan moet ik mijn oor al bijna op de riem leggen.

Het ligt dus enkel aan de PU rubbers dat dat suizen enkel in de auto hoor. Niet erbuiten.

Wat denken jullie hiervan?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 11 mei, 2026 15:53

Geluid wat je hoort zou misschien het geluid van de ketting over de geleiderails kunnen zijn, wat via de distributie kettingspanner wordt doorgegeven aan de steun waarin het rubber zit. Maar da's slechts een gokje. Belangrijkste is dat je het niet had met de oude, en wel met de PU rubbers. Meer hoef je eigenlijk niet te weten.
Yuri_Peter schreef:
ma 11 mei, 2026 14:17
Bedoel je hiermee de originele rubbers of de dynamosteun? Die laatste ben ik inderdaad van plan te laten zitten.
Hoe kan ik zien of ik de originele rubbers op de juiste manier plaats?
De originele rubbers moeten in de juiste stand. Bij mij zitten ze zo, dus met de openingen in het rubber in de trek/duw richting. Die aan de motorzijde is zo te zien ook al weer een groot deel van de veerkracht kwijt, ding is net een maand of 2 oud. Geweldig toch die aftermarket brol vandaag de dag :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Het rubber aan de motorzijde zit in een steun geperst waar ook de dynamo (bovenste bout) op vastzit. Die steun zit op de kop gebout en krijg je dus niet in de bankschroef of pers zonder hem uit te bouwen. Als je het originele tooltje hebt, of iets soortgelijks maakt met een stevig draadeind en wat grote vulschijven, kan je hem laten zitten en het rubber wisselen in de auto, gaat net. Anders moet die steun er dus uit om het rubber te kunnen vervangen. Kwestie van riem ontspannen, bovenste dynamobout verwijderen, onderste slagje los, dynamo wegkantelen en dan kan je min of meer bij de 4 bouten van de steun. Als je er niet goed genoeg bij kan, dan de hele dynamo er even uitpakken: Bekabeling dynamo los (2 draden en natuurlijk eerst de accu los), onderste dynamo bout half eruit trekken (helemaal lukt niet maar dat hoeft ook niet). Dan de dynamo van de steun drukken. Om hem uit de auto te krijgen moet je ook nog de steun die op de wielkast zit en waar de dogbone in vastzit verwijderen (3 boutjes en een massakabeltje) en de map sensor lostrekken van de rand zodat die aan de kant kan. Dan past de dynamo precies verticaal met de poelie omhoog door de ontstane opening. Maar echt nodig is dat niet, je kan hem ook zolang even achter het blok laten zwerven tot de steun weer op z'n plek zit.
9000 Anniversary 2.3T

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » ma 11 mei, 2026 21:31

Dank je!
Dat is precies wat ik nodig had. De foto's helpen enorm.

Morgen komen de nieuwe (aftermarket) rubbers binnen. Zo gauw als ik tijd heb steek ik ze in de auto.
Ik laat weten hoe het afloopt.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door gertram » di 12 mei, 2026 20:02

Ik had dezelfde ervaring (herrie/gesuis) met 2 PU bussen als bovenste motorsteunen. Heb een van de twee weer terug gewisseld naar een goede tweedehands originele en het geluid was weg. Toch nog wat steviger dan twee originele, kun je vooral merken aan het kantelen van de schakelpook bij lastwissel.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » di 12 mei, 2026 20:23

gertram schreef:
di 12 mei, 2026 20:02
Ik had dezelfde ervaring (herrie/gesuis) met 2 PU bussen als bovenste motorsteunen. Heb een van de twee weer terug gewisseld naar een goede tweedehands originele en het geluid was weg. Toch nog wat steviger dan twee originele, kun je vooral merken aan het kantelen van de schakelpook bij lastwissel.
Dat is me intussen al een paar keer verteld, maar ik geloofde het niet.
Heb je de PU rubber aan de motorzijde laten zitten? En ondervind je daar geen overlast meer van?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door gertram » di 12 mei, 2026 21:40

Kan me niet meer herinneren welke en de auto staat niet echt in de buurt. Zal er binnenkort aan proberen te denken er naar te kijken. Maar ik denk niet dat het iets uit maakt.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » zo 31 mei, 2026 16:04

Even een update.

De PU-bussen van de bovenste motorsteun vervangen door originele viel zwaar tegen.
De bovenste, aan de carrosseriekant was nog te doen, al kostte dit ook aanzienlijk wat kracht. Maar die heeft ook kleine ribben aan de binnenkant van het oog. De steun aan de motorzijde heeft die ribben niet. Dat maakt blijkbaar erg veel uit.

Eerst had ik geprobeerd om de bus aan de motorzijde in de auto te vervangen. Ik kreeg hem erin geperst tot op een centimeter na. Toen vrat de bus zich muurvast in het oog. Hoewel de bus er toch kaarsrecht inzat. Dat kon ook niet anders als de eerste 4 centimeter wel (heel moeizaam) lukten.

Dus maar weer een nieuwe bus besteld.
Deze keer de motorsteun uit de auto gehaald. Alle voorzorgen genomen die ik kon nemen. Gezorgd dat het oog van de steun spiegelglad en volledig zuiver was. Ik had zelfs de bus een nacht in de vriezer gelegd en de steun een kwartier in een emmer kokend water. Een bus afwasmiddel als smeermiddel.
Maar het wilde echt niet lukken. Weer vrat de bus zich vast.
Ik heb zelfs zoveel kracht gezet dat de draadstang van M10 brak. Ik mag van geluk spreken dat het oog van de steun niet gebarsten is onder die kracht, want dan was ik verder van huis.
Het lijkt wel of die aftermarket bussen net een fractie te dik zijn. Door de ribben krijg je ze met veel kracht nog door de bovenste steun, maar niet door de steun aan de motorzijde.
Je kan ook nog enkel dat PP Sweden materiaal krijgen. Alternatieven van Febi Bilstein of een dergelijk merk zijn ook nergens meer te krijgen.

Toen heb ik het maar opgegeven. Want anders ging de beugel zelf eraan.
Ik had geen keus om dan toch maar de PU-rubber te gebruiken aan de motorzijde.
En tot mijn grote verbazing waren alle nare bijverschijnselen van de twee PU-rubbers verdwenen. Geen suizen meer, geen trillingen, geen rare geluiden. Niets. Net als voorheen met twee originele bussen.
Dus het kán. Zolang je de bus aan de carrosseriezijde maar origineel houdt heb je geen last van de bekende PU-rubber symptomen.

Ik merkte ook dat bout waarmee je de bus in de steun vastzet doldraaide aan de carrosseriezijde. De draad van zowel de bout als de vastgelaste moer waren bijna weg. Ik heb dan maar de moer van de beugel afgeslepen en bij beide bussen twee sterke machinebouten van M10 gebruikt met een borgmoer. En voor de zekerheid nog wat blauw borgmiddel.

Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Aangezien de dynamo er toch uit was heb ik die ook maar eens zuiver gemaakt. Dat was één blok koolstof.
Netjes geborsteld met een nylon borstel en flink doorgelazen met perslucht. Daar kwam een hele wolk uit.
Alle contactpuntjes mooi zuiver gemaakt en de spanningsregelaar vervangen. Bosch is uiteraard niet meer te krijgen en ik had mijn buik vol van dat "eigen merk" materiaal.
Na lang zoeken vond ik een alternatief van Hüco. Die zit er dus nu in.
En het mocht wel eens. De koolborstels van de originele Bosch waren zo goed als op.
De sleepringen zijn wel wat uitgelopen (na 30 jaar), maar zagen er eigenlijk nog goed uit. Dus dat heb ik gelaten voor wat het was.
Ook geen rare geluiden of zo als ik aan de poelie draai.

Afbeelding

Afbeelding

Alle dikke stroomkabels en massakabels heb ik een tijdje geleden al vervangen door geschikte laskabels.

Afbeelding

Bij het stationair draaien meet ik nu een stabiele accuspanning van 14,3V. Dus dat lijkt me niet slecht.

Bij het verwijderen van de dynamo vielen me nog enkele dingen op.
Onlangs heb ik de multiriem spanner demper vervangen omdat hier het onderste oog van afgebroken van. Dus een nieuwe (aftermarket) besteld bij R&D. Die demper kwam hier aan met de stofhoes gescheurd in de verpakking. Die mensen deden niet flauw en ik mocht die terugsturen.
Die nieuwe kwam aan met een stofhoes die niet gescheurd was.

Maar wat denk je?
Na nog geen twee maanden is ze toch gescheurd.

Afbeelding

Deze terugsturen kan ik vergeten als hij al zo lang in de auto heeft gezeten. En bovendien zou gegarandeerd weer hetzelfde gebeuren.
Ik heb dan maar met behulp van een binnenband van een fiets (butyl rubber) en Mesa Black Cyano zelf een stofhoes gemaakt. Dit cyanoacrylaat bevat rubberdeeltjes waardoor het vulkaniseert. En het blijft flexibel.

Iets anders dat me opviel was een randje olie ter hoogte van het oog van de grote borgring bij de krukaspoelie.

Afbeelding

De keerring op de foto ziet er behoorlijk nieuw uit. Dat komt omdat die ook redelijk nieuw is. Die is een jaar of twee geleden vervangen. Maar door dezelfde klungelaar die gewoon de afgebroken spanner demper terug in de auto plaatste en de o-ring van de waterpomp in de cilinderkop liet zitten.
Hij zal deze waarschijnlijk precies op dezelfde plaats als de vorige geplaatst hebben.
Kan dat lek langs de keerring komen?
Ik heb alvast een nieuwe (Elring) in huis.
Het lek is miniem. Ik vind nooit geen plekjes op de oprit.

Volgende week wil ik het gasklephuis eens een beurt geven.
Ik wilde ook graag alle slangen vervangen, maar die zijn bijna niet te vinden.
De bovenste koelslang kan je nog krijgen. En die heb ik vervangen samen met de slang van de carteronluchting een paar weken geleden.
De twee luchtslangen die van en naar de AIC-klep lopen heb ik kunnen bestellen bij do88 in Zweden. Een siliconen alternatief. Dit is een set die die twee slangen bevat. En de prijs valt relatief mee. € 38 voor die twee slangen. (do88-kit95B voor het geval iemand ze ooit zoekt)
Dus ik mis nog twee slangen. De onderste koelslang die van het gasklephuis naar het motorblok loopt en de dikke bocht van de luchtinlaat.
do88 verkoopt die ook, maar enkel in sets. En die sets heb ik niet nodig want het merendeel van er in die sets zit heb ik al vervangen. De koelslangen set kost € 178. En de turbodruk set (waar de dikke bocht inzit) kost € 162.
Dat ben ik niet van plan. Ik heb een mail gestuurd naar hun zetel in Zweden met de vraag of ze deze toevallig nog ergens apart hadden liggen, maar dat werkte niet. Ze verkopen ze niet los.
Allebei die slangen doen nog wel wat ze moeten doen. Maar het is 30 jaar oude, uitgeharde rubber. Vooral de bocht vertoont veel haarscheurtjes aan de buitenkant.
Heeft iemand tips voor hoe ik de bestaande slangen wat kan opknappen? Zomaar een ander stuk slang gebruiken gaat niet. Ze zijn voorgevormd. En dat zal wel een reden hebben. Vooral de koelslang zit in zo'n onmogelijk krappe ruimte gepropt.

Eerder had ik de beruchte olie zweetplek links voor tussen het motorblok en de cilinderkop. Ook kwam er 's morgens bij het starten witte rook uit de uitlaat.
Door het opnieuw aantrekken van de kop (met nieuwe bouten) waren beide problemen opgelost.
Toch had ik, als soort van verzekering, Rislone Head Seal Repair in het koelsysteem gekapt. Moesten er nog ergens haarscheurtjes zijn dan zou dat spul de wel dichten.
En ik heb ook totaal geen last gehad van het toevoegen van dat spul.
Maar omdat ik hier nu zo'n 500km mee heb rondgereden en niet wil dat het gaat dichten wat het niet hoort te dichten, heb ik dat goedje (op aanraden van 9000-95) toch maar uit het systeem gespoeld.
Dat viel ook niet mee.
Dat spul werkt op basis van natriumsilicaat (vloeibaar glas) en microscopische metaaldeeltjes. En dat heeft de neiging om te zinken.
De methode met de tuinslang heb ik dus niet gebruikt. Want dan zouden de deeltjes nog in de hoeken en op de bodem blijven liggen.
Ik heb eerst de auto waterpas op mijn schuine oprit gezet. Balken onder de achterwielen.
Eerst de motor zo'n vijf minuten laten draaien, een paar keer gas gegeven tot 3000 toeren zodat al die deeltjes loskwamen.
Motor stilgelegd en direct de plug onderaan de radiateur eruit gedraaid. Daar kwam dan 5,6 liter uit. Wat betekent dat er 3,4 liter achterbleef in het blok.
Meteen daarna terug bijgevuld met gedemineraliseerd water. Verwarmd, om een thermische schok te voorkomen. Want wat eruit kwam was na die 5 minuten al warmer dan afwaswater. Daarna de motor stationair laten draaien, met de kachel op HI, tot de koelvin aansloeg. Daarna afgetopt met demi-water.
Dit heb ik vijf keer moeten herhalen tot alle (of zo goed als alle) deeltjes uit het systeem verdwenen waren. Ik heb die vijf keer wel verdeeld over drie dagen. Zodat de motor telkens kans kreeg om goed af te koelen.

Op de foto zie je de bodem van de bak waarin ik het water opving. Dit is na de derde spoeling. De kleur van de koelvloeistof is daar al helemaal verdwenen, maar je ziet duidelijk nog de glinsterende deeltjes.

Afbeelding

Na vijf spoelingen waren die deeltjes nagenoeg weg.
Aangezien er nu 3,4 liter zo goed als puur demi-water in het systeem zat heb ik 4,5 liter Febi Bilstein G12+ concentraat toegevoegd. Daarna afgetopt met demi-water. Op die manier heb ik de perfecte 1 op 1 verhouding.
Als ik volgende week 2 liter moet aflaten om aan het gasklephuis te werken kan ik gewoon bijvullen met kant en klare G12+.

Nu viel mij nog iets op dat me niet aanstaat.
De auto is drie dagen niet van plaats geweest. En in die drie dagen heeft hij vijf keer gedraaid tot maximale bedrijfstemperatuur. Bij mijn 9000 duurt dat vlot een half uur.
Nu zag ik eerder vandaag, net voor de vijfde spoeling dat er een klein plekje olie net onder de versnellingsbak lag. En een druppeltje olie aan de onderste hoek van de versnellingbak.
Ik heb op de foto aangeduid waar het druppeltje hing en het plekje kan je zo zien.

Afbeelding

Op de volgende foto zie dat bovenop alles kurkdroog is. Dus daar komt het niet vandaan.

Afbeelding

Ik heb wat duidelijkere foto's proberen te maken van dat lek zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand me vertellen waar dat lek precies vandaan komt? Wat is het precies dat hier lekt?

Als ik onder de auto lig te werken valt me op die plek wel ooit een zweetplekje op. Maar meer niet. En als ik dat dan reinig met remmenreiniger blijft die zweetplek ook wel even weg.
Maar dit is een uitzonderlijk geval. De auto is drie dagen niet van plaats geweest en op die drie dagen heeft hij daar minstens 2,5 uur stationair staan draaien. Eerder 3 uur. Met alle spoelingen en ontluchting. Wel verspreid over drie dagen, maar toch.
Anders enkel zweetplekken. Nu druppels.
Hoe kan dat en waar komt het vandaan?
Als het bij zweten blijft hoeft er van mij voorlopig niets aan te gebeuren.
Dadelijk plaats ik de modderkuip terug en zal meteen nog eens alle olie opruimen. En dan zal ik het in de gaten houden.

Weet iemand raad?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 31 mei, 2026 17:49

Dat lekje bij de krukaspoelie is waarschijnlijk de o-ring van het oliepompdeksel. Die zal wel niet vernieuwd zijn... Vervangen is 10 minuten werk als je het goede gereedschap hebt: slagmoersleutel voor de poeliebout en een vreselijk grote borgveer tang voor die borgring. Bout los, poelie eraf pakken, borgveer eruit pakken, oliepompdeksel uit het distributiedeksel trekken (kan je pakken met een waterpomptang op het flensje waar de keerring in zit), o-ring vervangen en weer in elkaar bouwen. Heb je geen borgveertang die zwaar genoeg is, kan je zelf wat maken van een oude tang waar je twee staafvormige eindjes aan slijpt die passen in de gaatjes in de borgveer. Veer is enorm sterk dus degelijk spul nodig. De o-ring vervangen zou ik snel doen. Ik heb een keer gehad dat deze brak (hard geworden) en toen was ik ineens anderhalve liter olie kwijt op een paar km. Direct erachter zit de oliepomp dus er staat een paar bar druk op.

Dat lekje aan de bak zijde is waarschijnlijk de keerring. Lekt dan precies op de kat, wat lekker gaat stinken. Da's minder leuk, on daar bij te komen moet het blok eruit of de bak eraf. Zou ik daarom nog even aankijken, zolang het niet te erg is lekker zo laten. Kan ook zomaar weer overgaan als je een keer een ander merk olie gebruikt.

Wat de slangen betreft zou mijn advies zijn om zo veel mogelijk de originele slangen te behouden. Die zijn namelijk van een onwaarschijnlijk goede kwaliteit, en na 30+ jaar waarschijnlijk nog altijd stukken beter dan wat voor aftermarket brol dan ook. Met de hoes van je spannertje heb je zojuist weer mogen ervaren hoe geweldig de rubberkwaliteit is van aftermarket parts vandaag de dag.

Over DO88 spul en siliconen in het algemeen zijn de meningen verdeeld, maar ik wil ze in elk geval absoluut niet op mijn auto hebben. Bij gebruik in het koelsysteem blijven ze lekken op de aansluitingen en als ze op een plek zitten waar olie(damp) langskomt (het hele inlaattraject dus) zweet dat er gewoon dwars doorheen. Zou ik mijn geld niet aan uitgeven dus. Als je echt slechte slangen hebt, bijvoorbeeld omdat ze aangetast zijn door olielekkage, zou ik ze vervangen door goede gebruikte originele. Ja, die van minstens 30 jaar oud. Betere ga je niet vinden ;)
9000 Anniversary 2.3T

Alex B
Geregistreerd lid
Regio: Norge - Noorwegen

Bericht door Alex B » zo 31 mei, 2026 19:14

Zitten alle boutjes van de carterpan nog goed vast? Ik had begin van de maand ook opeens een druppel daar en toen ik de carterboutjes voelde was de ene die op de hoek zat verdacht los. Ik heb 'm aangedraaid en volgens mij is het nu over. Als je zeker wilt weten of het de keerring achter het vliegwiel is moet je dat afdekplaatje verwijderen. Moet wel die ene grote bout eruit; fijne constructie is dat..... Wat die grote veerring betreft, als je een haakse slijper en dunne slijpschijven hebt kan je een griptang zo slijpen dat je twee uitsteeksels krijgt die in de gaten van de ring passen. Beetje schuin naar elkaar toe slijpen, zodat ze recht staan als je ze in de veerring steekt. Als je dan de tang samenknijpt tot de klik hoef je verder geen kracht te zetten om die ring samengeknepen te houden. Is ook erg handig bij het weer monteren.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » di 02 jun, 2026 22:35

Bedank voor het advies!

Zo'n grote borgveertang heb ik niet. Ik zal dan maar een griptang opofferen.
Een slagmoersleutel heb ik helaas ook niet. In het Haynes boek staat dat de auto in de vierde versnelling zetten en de handrem optrekken voldoende is om de krukas tegen te houden. Is dat zo? Er is me ook gezegd dat de vijfde versnelling en het rempedaal beter is. Wat kan ik het beste doen?

De nieuwe o-ring voor het oliepompdeksel heb ik inmiddels ontvangen. Zodra het weer wat meezit zal ik die vervangen.
Aangezien ik toch een nieuwe keerring heb, en het deksel er toch af moet, kan ik die ook wel vervangen.

Afbeelding

Op de foto zie je dat de keerring vlot een millimeter dieper ligt dan de rand van het oliepompdeksel. Als ik dat vergelijk met de foto's in de Haynes dan lijkt die nog op zijn originele plaats te zitten. Ik heb begrepen dat het aangeraden is om de nieuwe keerring iets minder diep te plaatsen als er een groefje in de as zit. Of is dat altijd aangeraden? Mag ik hem flush zetten met het oliepompdeksel? Of een fractie dieper dan flush?

Ik zal ook de boutjes van de carterpan even nakijken en eens kijken achter dat afdekplaatje.
Hoewel ik tot nu toe geen druppeltjes meer gezien heb. Ik laat hem wel meer stationair draaien tot de koelvin aanslaat als ik ergens mee bezig ben, of om de Trionic ECU een voorsprong te geven om het stationair toerental weer in te leren als bijvoorbeeld de AIC-klep uit de auto is geweest.
Dan druppelt de auto niet. Maar met de spoelingen wel.
Misschien dat de motor, of het metaal van de motor, toch anders reageert met enkel water in het koelsysteem. Het koelt in ieder geval een stuk sneller af dan koelvloeistof.
Dat kan een reden zijn waarom ik bij het stationair draaien na de spoelingen druppels zag, en anders niet.
Hoe dan ook, ik zal het in de gaten houden.

Over de slangen.
Dan zal ik de twee slangen die ik niet kan vinden maar houden. Ze gaan inderdaad al 30 jaar mee.
De do88 luchtslangen van het gasklephuis naar de AIC-klep zijn echter al onderweg.
Toen ik een paar jaar geleden de kachelradiateur verving, heb ik meteen de kachelslangen vervangen. Door do88 siliconeslangen. En tot nu toe ben ik daar wel tevreden over.
Altijd kurkdroog. Ook op de plekken waar de kunststof verbindingsstukken zitten.
Het is dan maar afwachten hoe de siliconen luchtslangen zich gaan gedragen ;-)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 03 jun, 2026 10:23

Yuri_Peter schreef:
di 02 jun, 2026 22:35
Een slagmoersleutel heb ik helaas ook niet. In het Haynes boek staat dat de auto in de vierde versnelling zetten en de handrem optrekken voldoende is om de krukas tegen te houden. Is dat zo? Er is me ook gezegd dat de vijfde versnelling en het rempedaal beter is. Wat kan ik het beste doen?
5 is beter, het gaat erom dat je de krukas blokkeert op de een of andere manier. Maar de kans is klein dat je het gaat lukken via deze weg. Er zit teveel "elastiek" in de hele aandrijflijn en daardoor is de poeliebout los krijgen op deze wijze meestal weinig succesvol. En de bout moet ook weer vast straks, eigenlijk op moment maar met beleid met de luchtsleutel vast werkt ook prima. Als hij maar niet te los zit straks ivm risico op loslopen. Als de bout te los zit, kan je distributietandwiel gaan draaien op de krukas, met alle gevolgen van dien.
Dus slagmoersleutel is zeer aan te bevelen. Eventueel kan je nog het vliegwiel blokkeren met zo'n speciaal blokje dat ingrijpt in de starterkrans. Maar of je daar bij komt zonder heel veel los te maken bij dit blok durf ik niet te zeggen. Ga in elk geval niet proberen het vliegwiel te blokkeren door een platte schroevendraaier oid tussen de starterkrans te steken, dankomt alle kracht op één tand en is de kans op afbreken van die tand reëel aanwezig.
Op de foto zie je dat de keerring vlot een millimeter dieper ligt dan de rand van het oliepompdeksel. Als ik dat vergelijk met de foto's in de Haynes dan lijkt die nog op zijn originele plaats te zitten. Ik heb begrepen dat het aangeraden is om de nieuwe keerring iets minder diep te plaatsen als er een groefje in de as zit. Of is dat altijd aangeraden? Mag ik hem flush zetten met het oliepompdeksel? Of een fractie dieper dan flush?
Maakt ook niet zoveel uit, zolang de keerring maar niet zo ver uitsteekt dat hij tegen de poelie loopt. Check even het loopvlak op de krukas poelie als die los is. Zit daar een groefje in , dan de keerring inderdaad beter zo monteren dat de lip naast de groef loopt.
Misschien dat de motor, of het metaal van de motor, toch anders reageert met enkel water in het koelsysteem. Het koelt in ieder geval een stuk sneller af dan koelvloeistof.
Dat kan een reden zijn waarom ik bij het stationair draaien na de spoelingen druppels zag, en anders niet.
Water of koelvloeistof maakt niets uit voor het koelvermogen, wel voor de corrosie en het kookpunt. Dus da's zeker niet de reden dat het nu ineens lekt. Waarschijnlijk lekt het al langer maar door de rijwind waaien de druppels weg normaal en dan zie je het niet tot het zo erg wordt dat het echt flink nat wordt.
9000 Anniversary 2.3T