Diagnoseapparatuur geen contact met boordcomputer

1984-1997
Bluebaas
Geregistreerd lid

Diagnoseapparatuur geen contact met boordcomputer

Bericht door Bluebaas » wo 30 okt, 2024 0:56

Hall allemaal,
Bij mijn 9000CSE, 2.3 FPT, automaat uit 1997 gaat regelmatig het ABS lampje branden.
Saab Service Rheden heeft met de diagnose apparatuur geprobeerd te achterhalen waar de storing zit, echter zonder resultaat. De apparatuur geeft aan dat hij geen verbinding kan krijgen met de boordcomputer. Iemand enig idee wat er hier aan de hand is?
Hoor het graag.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Diagnoseapparatuur geen contact met boordcomputer

Bericht door 9000-95 » wo 30 okt, 2024 9:27

Praat de tech2 wel met de andere systemen in de auto? Zo niet kan het zo iets simpels zijn als de zekering die de obd pooort voedt (nr 23 volgens het schema).
Kijk eens of de OBD connector er goed uitziet, geen verbogen contactjes etc. En of alle draden vast zitten. ABS zit op pin 8 en 15.
Kijk ook even bij de ABS ecu onder de paravanbak deksel, geen corrosie op de connector etc.

In theorie kan de ABS ecu stuk zijn, nog nooit meegemaakt maar je weet maar nooit. Omdat ze nooit stuk gaan kan het niet moeilijk zijn een gebruikte te vinden. Uitwisselen is plug en play, niets aan te melden oid.

Overigens worden 9 vd 10 abs storingen op een 9000 veroorzaakt door kabelbreuken van de wielsensoren en die kan je zo vinden met een multimeter. Als je lampje vooral aanfloept bij drempels weet je genoeg.
En mocht je alsnog uit kunnen lezen en daar komt een wielsensor uit, neem dan vooral links en rechts niet te serieus. Wil wel eens niet kloppen...

Bluebaas
Geregistreerd lid

Bericht door Bluebaas » wo 30 okt, 2024 12:09

Juist ja. De Tech 2 maakt in totaal geen verbinding met de auto.
Zal je suggesties eens nalopen.
Bedankt voor je snelle reactie.

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ammolenaar » wo 30 okt, 2024 12:51

In mijn 9-3 uit 1999 had ik dit een keer. Niet uit te lezen ondanks storing lampjes.
Uit het elektrische schema bleek dat er een centrale knoop van de ecu in het electronisch deel van de abs pomp zat. Na het vervangen van deze abs pomp voor een gebruikte was het probleem van het uitlezen EN de andere stroringen verholpen.

Heel andere auto dus maar het is maar een idee.
Mogelijk kun je het electronisch schema er eens op nakijken .

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 30 okt, 2024 13:24

Schema's

De obd2 connector staat op pagina 13.

9-3 is niet echt vergelijkbaar, een 9000 heeft geen echte boordcomputer.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 30 okt, 2024 16:31

9000 heeft een hele echte boordcomputer, maar die kan je nog niet zo goed uitlezen als de nieuwere, ik heb een 94, heeft er ook een, maar geen obd2 gewoon lekker ouderwets met de tech2 en ook die werkt weer eens niet op de groene stekker, dus geen abs enz enz

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 30 okt, 2024 17:43

De EDU bedoel je? Die doet eigenlijk niet zo bar veel. Stuurt alleen het display in het instrumentenpaneel aan. En in de latere 9000's de koelfans. Maar de EDU heeft verder geen interactie met andere systemen als ABS of Trionic. Dus die kan je ook niet uitlezen via de EDU.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 30 okt, 2024 23:15

Nee ik heb het niet over de edu, jij schreef de 9000 heeft geen boordcomputer algemeen dus, nu de mijne heeft de originele Saab super computer, klokje met tripcomputer :D

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 31 okt, 2024 10:52

Is geen super computer maar een SCC ,Saab Car computer is gewoon een trip computertje.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » do 31 okt, 2024 17:58

Een computer is een computer :D :D :D

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 01 nov, 2024 0:43

Als aan de auto een alarm gekoppeld zit (zeker een origineel alarm met startonderbreking) dan kom je ook soms niet in de Ecu. Ik heb destijds het alarm helemaal afgekoppeld ( ook in de Ecu) en toen kon ik alles weer uitlezen

jpprins
Geregistreerd lid

Bericht door jpprins » vr 01 nov, 2024 23:03

Geen verbinding krijgen is vaak het geval als er schade is aan de ECU (lekke elco's bijvoorbeeld)
Je zou hem aan een visuele inspectie kunnen onderwerpen of je er iets aan ziet, maar als hij stuk is verwacht ik niet dat je dat kunt zien helaas.
https://www.saab9000.com/procedures/ele ... repair.php
Je zou er even een andere ECU in moeten hangen om te kijken of die wel werkt.
Misschien kun je hier iemand vinden die ze heeft liggen bij jou in de buurt? (Ik heb ze, maar woon in ZH)

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 03 nov, 2024 15:32

Ik heb dat ook eens gehad met de blauwe CS en dat werd toen veroorzaakt door de accu te laden met de polen nog aangekoppeld. De fix was toen om de accukabels af te koppelen en een half uurtje later er weer op te zetten. Een koude reboot zeg maar.

Als dat nog niet geprobeerd is misschien een snel experiment.

Bluebaas
Geregistreerd lid

Bericht door Bluebaas » di 05 nov, 2024 0:53

Het idee van de ECU wissel spreekt mij wel aan. Ik heb er 2 liggen. 1 van een 2.3 automaat LPT en een van Aero
Wel is het zo dat vanochtend bij het wegrijden er plotseling een geluid wat leek op een slecht, aanlopend ventilatortje te horen viel.
Locatie in het dashboard, onder de linker dashboard speaker. Alles uitzetten en uiteindelijk ook het contact hielp niet.
Pas toen ik de - pool van de accu loshaalde stopte het geluid. Na enige tijd accu weer aangesloten , motor gestart, maar geluid kwam niet meer terug. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Hoor het graag.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 05 nov, 2024 11:19

Ik denk dat er met ecu wissel eerder de abs ecu bedoeld wordt, niet de trionic ecu. Maar kwaad kan het niet om die ook te proberen, en de abs en trionic ecu's zitten gezellig naast elkaar dus het gaat in één moeite.

Dat aanlopende geluidje, kan dat de interieur temperatuur sensor zijn geweest? Dat kleine roostertje bij de stoel verwarming schakelaars (als je climate control hebt). In de sensor zit een klein ventilatortje dat gaat reutelen als er teveel vuil en stof in zit. En deze blijft nog een aantal minuten nalopen met contact af. Kwestie van even eruit halen, schoonmaken en dan is hij weer jaren stil.

Plaats reactie