APK Afkeur op.... de bestuurdersstoel

1984-1997
Plaats reactie
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

APK Afkeur op.... de bestuurdersstoel

Bericht door mvm9ck » zo 08 sep, 2024 15:35

Vorige week is de blauwr CS gekeurd. Afgezien van wat roestproblemen en lampjes ook een punt over de bestuuurdersstoel: die zakt achter naar beneden als je er in gaat zitten. Het klopt idd.

Heb het zijkapje er af gehaald en het lijkt er op dat de handmatige hoogteverstelling het probleem is. Als hij op de laagste stand staat "locked" hij niet, maar veert de zitting aan de rugleuningkant weer iets omhoog als je er af komt. Met de zitting op de hoogste stand gebeurt dit niet.

Nou heb ik toevallig nog een reservestoel staan, ooit eens overgenomen van Odin, maar die heeft geen verwarming. Omwisselen kan dus wel om de keuring te halen maar ik vind het wel sneu om een verder prima zwartleren stoel af te moeten schrijven, Hij heeft zelfs nog een werkende stoelverwarming wat op zich al zeldzaam is.

Heeft iemand dit eens bij de hand gehad? Een schroef of een bout die verdwenen is? EPC 1290 Stoelen Deel 2 laat ik weet niet hoeveel boutjes en ringetjes en wat nog wel niet meer zien en ik word er niet veel wijzer van.

De stoel zal er zowiezo uit moeten om een en ander beter te kunnen zien dus ik zal die andere er naast leggen, allebei op de kop of er verschillen zijn, voordat de wisselstoel er in gaat. Zoals de zitting beweegt voelt echt als iets wat los is gaan zitten. Maar ja, wat?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: APK Afkeur op.... de bestuurdersstoel

Bericht door 9000-95 » zo 08 sep, 2024 15:52

Nog nooit gehad, maar het klinkt alsof er iets los of af gebroken is inderdaad. Uit elkaar halen is de enige manier om daar achter te komen. Hier onder een link naar een goed verhaal over hoe dat gaat. Het is in mijn ervaring minder lastig dan het hier beschreven wordt overigens. Zitting is zo gepiept, rugleuning is iets meer werk. Maar uiteindelijk een kwestie van alle s-haakjes zoeken en losmaken en zo de hoes langzaam omhoog werken.

https://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/ind ... bID=297527

Als je frame stuk is kan je de leren bekleding met verwarming matjes dan omzetten op het frame van de andere.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 08 sep, 2024 16:14

Nee heb ik ook nog nooit gehad, en heb toch echt in redelijk veel Saabstoelen gezeten.

Dat laatste met ovrzettn is zeker een goed idee, al is het een enorme klus. En beide stoelen kunnen niet gebruikt worden zolang dat werkje niet af is.

Ik zal ze zo eerst eens naast elkaar zetten, misschien springt het defect meteen in het oog. Zal de bevindingen later vanmiddag delen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 08 sep, 2024 18:03

Succes! Ik weet van de elektrisch verstelbare stoelen dat er wel eens een staalkabel stukgaat in de leuning, dan gaat je leuning scheef naar achteren. Maar dit is een handmatig verstelbaar interieur neem ik aan?

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 08 sep, 2024 19:40

Handmatig ja.

De 2 stoelen naast elkaar gezet en ze zien er identiek uit vanaf de onderkant. De veer op die draaistang die de hoogteinstelling verzorgt ook. Ik zie er niks aan.

Wat je merkt dat als je opstaat en de zitting omhoog komt, is dat hij links begint en ergens "overheen" glijdt, en de rechterkant "volgt" dan. Tijdens de beweging draait het hendeltje iets mee. Alsof er een tand van een tandwiel mist oid. Niet echt zichtbaar, ook niet na gedeeldelijke demontage. Ik zie niet goed hoe je die tandwielen lost krijgt op een manier die ook weer reversibel is... allemaal popnagels/popnuts of hoe het mag heten. Ik heb hem vastgezet met een boutje zodat de beweging nu minimaal is, maar dat is niet goed genoeg voor de keuring - dan moet de beweging nul zijn.

Heb er nu een anni stoel in gezet, niet meer de mooiste maar hij beweegt iig niet. Na de keuring de originele er maar weer in dan, dan is iig de stoelverwarming weer beschikbaar. Ik kan me niet voorstellen dat het op enige manier gevaarlijk is als de zitting iets beweegt. Je hangt in de gordel en die zit goed vast aan de stoel en de stoel zit goed vast aan de bodem.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 27 okt, 2024 17:20

Het antwoord op het raadsel kwam alsnog_ het is een Engels setje stoelen, omgebouwd naar rechts-sturende auto's.... in feite is het dus de passagierstoel die kuren heeft. Dat ombouwen rechts --> links heeft zo zijn tekortkomingen zo blijkt.

Overigens na de APK goedkeuring hem er gewoon weer ingebouwd. De verwarming doet het nog en dat is tamelijk zeldzaam bij die stoelen.

Bluebaas
Geregistreerd lid

Bericht door Bluebaas » wo 26 mar, 2025 19:15

Misschien wat laat maar ik lees het nu pas. Ik heb het zelfde. De APK monteur ging er mee akkoord als ik hem in de hoogste stand liet staan.
Toen wel goedkeur APK

Plaats reactie