Koplampen CS-CD uitlopend

1984-1997
Plaats reactie
9000-95
Donateur
Donateur

Koplampen CS-CD uitlopend

Bericht door 9000-95 » zo 07 apr, 2024 13:55

Voor de CS/CD met CS neus rijders die verwachten nog een keertje nieuwe koplampen nodig te hebben: Wacht er niet te lang mee.

Toen ik onlangs zelf een nieuwe set koplampen nodig had, kwam ik erachter dat bij de meeste leveranciers de lampen niet meer leverbaar waren, of alleen nog linker exemplaren. Navraag leerde dat de productie van de bekende Depo lampen een jaar of wat geleden definitief gestopt schijnt te zijn. De voorraden die er nog zijn raken nu langzaam op.

Ze zijn momenteel nog wel te vinden, maar de vraag is dus hoe lang nog. Ik heb na enig zoeken bij Autodoc een compleet setje weten te scoren, daar aangeboden onder de merknaam Johns maar dat is gewoon de Depo doos met een Johns sticker erop. Winparts levert ze momenteel ook weer zie ik, onder de naam van Wezel (is ook gewoon Depo). Bij mijn weten is Depo de enige die deze lampen maakte, dus de andere merken zullen waarschijnlijk allemaal rebadged Depo's zijn.

Doe er je voordeel mee en vergeet niet de stadslicht fitting van je oude lamp over te zetten. Die van Depo smelten en maken dan kortsluiting. Da's ook gelijk het enige minpuntje, voor de rest is de kwaliteit prima.

beekemm
Geregistreerd lid

Re: Koplampen CS-CD uitlopend

Bericht door beekemm » zo 07 apr, 2024 14:02

Ja, jammer dat de koplampen voor de CD zalmneus er helemaal niet meer zijn. Zal toch erg zijn als er een gesloopt wordt hierdoor, dan wordt het bij mij toch ultiem knutselen
jack

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 07 apr, 2024 14:55

Je kan de reflectoren opnieuw laten verchromen, maar da's nogal prijzig helaas.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 08 apr, 2024 10:07

Verchromen op plastic zal niet gaan, er is iets om het te laten spuiten dat weer wel maar waar?? en dan zit ik nog met de bevestiging die plastic dingetjes die de boel bij elkaar houden, ook die zijn vergaan. Kijken of het weer door de apk komt en anders heel veel knutselen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 08 apr, 2024 11:41

ik zocht laatst naar koplampen van een 9-5 type 1 (eerste neus)... kon geen nieuwe vinden. Of ik keek verkeerd of dat droogt ook op

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 08 apr, 2024 11:41

Zijn idd al jaren niet meer nieuw te krijgen

Ontzettend jammer voor degenen die hun Saab op een hoge standaard willen (onder)houden, maar voor veel leveranciers zijn de aantallen niet interessant, en wellicht in sommige gevallen ook licentierechten

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 08 apr, 2024 11:57

Kleine markt helaas inderdaad, niet interessant genoeg om daar in te springen voor de aftermarket producenten ben ik bang. Wat dat betreft hebben we met de Depo's voor de 9000CS nog best geluk gehad de afgelopen jaren.

Wat ik begrepen heb, gaat opnieuw verchromen via een soort koud vacuum metallisatie proces, dezelfde methode als waarmee het bij de productie gedaan wordt met plastic reflectoren. Vergt heel veel voorbereiding bij een gebruikte reflector waardoor het niet heel goedkoop is.

Vooral in de UK zitten er veel bedrijfjes die dit proces aanbieden. De LHD markt is een stuk kleiner dus daar is het probleem nog veel nijpender. Een 9000 koplamp voor lhd is al heel lang unobtanium, toen de originele lampen niet meer gemaakt werden stopte het al daar. Aftermarket is nooit geproduceerd voor lhd. De Engelsen pakken uit nood de rhd Depo's en zetten de reflectoren over in hun oude armaturen, dat schijnt nog een acceptabel lichtbeeld op te leveren hoewel de reflectoren voor rhd en lhd verschillend zijn.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » ma 08 apr, 2024 13:46

9000-95 schreef:
zo 07 apr, 2024 13:55
Doe er je voordeel mee en vergeet niet de stadslicht fitting van je oude lamp over te zetten. Die van Depo smelten en maken dan kortsluiting. Da's ook gelijk het enige minpuntje, voor de rest is de kwaliteit prima.
Is ook bekend op welke termijn dat ze kunnen smelten? Is dat onmiddellijk of na een jaartje of zo?

Is het nadat het gesmolten is nog mogelijk om met die oude fitting te komen aanzetten of ben je dan echt te laat?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 08 apr, 2024 14:05

Meestal na een paar weken is mijn ervaring. Maar dat zal mede afhangen van het type/merk lampje dat erin zit en het gebruik van de auto. Er zit een kunststof isolatie ringetje onderin de fitting dat smelt. Zou je dat vervangen door iets van betere kwaliteit dan ben je er ook.

Als het mis gaat is er verder geen schade en kan je alsnog de oude fitting monteren. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je de oude lampen al hebt weggegooid tegen die tijd :lol:

Het oude fittinkje past klemmend in de nieuwe lamp als je er het rubber hoesje omheen schuift dat bij de nieuwe fitting zit.
Wel moet je dan een draadje voor de massa aansluiting aan de oude fitting solderen en die met de kabelboom in de lamp verbinden.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » ma 08 apr, 2024 15:06

Ik had nog niet de moeite genomen om de oude lamp weg te gooien. Dus dat komt goed uit.

Bedankt voor je uitvoerige antwoord.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 08 apr, 2024 15:11

gelukkig heb ik van zowel de CC als de CD zalmneus (mijn oude '93er CD Griffiin) nog een setje liggen. van de CS heb ik nog wel een setje, maar dat zijn de originele van de Rechtsgestuurde Anni :mrgreen:

niet dat ik een Zalmneus-9000 heb, maar je weet nooit of ik er nog eens iemand (met een zalmneus-9000) mee kan helpen.... 8)

een OEM-unit overnemen scheelt wel weer een stadslichthoudertje in de rechter koplamp overbouwen, zodat je dashboardverlichting blijft branden...

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 11 apr, 2024 18:42

9000-95 schreef:
ma 08 apr, 2024 11:57
Vooral in de UK zitten er veel bedrijfjes die dit proces aanbieden. De LHD markt is een stuk kleiner dus daar is het probleem nog veel nijpender. Een 9000 koplamp voor lhd is al heel lang unobtanium, toen de originele lampen niet meer gemaakt werden stopte het al daar. Aftermarket is nooit geproduceerd voor lhd. De Engelsen pakken uit nood de rhd Depo's en zetten de reflectoren over in hun oude armaturen, dat schijnt nog een acceptabel lichtbeeld op te leveren hoewel de reflectoren voor rhd en lhd verschillend zijn.
The terms right- and left-hand drive refer to the position of the driver and the steering wheel in the vehicle and are, in automobiles, the reverse of the terms right- and left-hand traffic. (bron wikipedia)

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 12 apr, 2024 12:02

Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!
En waar denk je waar bijna alles vandaan komt?
Maar wil je het Neo kapitalisme steunen koop dan Amerikaans. Krijg je Chinese meuk met een ander vlaggetje erop.
:D

Plaats reactie