Sinds vandaag ineens een vreemde storing aan mijn ouwe trouwe 9000 (2.3 LPT 1997).
Zodra het toerental boven de +/-3000/3300 komt houd de motor er mee op. Geen gestotter, maar gewoon helemaal niks meer, Toerenteller valt helemaal terug naar 0. Als ik gas los laat pakt de motor weer op. Lijkt erop dat de ontsteking compleet weg valt. Daarom de DI cassette gewisseld maar dat maakt geen verschil. Dus nu vermoed ik de krukassensor. Maar voor dat ik een nieuwe bestel, dacht ik toch maar even hier te vragen of iemand dit verschijnsel herkent en nog andere oorzaken kan aanwijzen.
Alvast bedankt,
Harm
Motor houd er mee op boven 3000 RPM
-
holtwark
- Geregistreerd lid
Re: Motor houd er mee op boven 3000 RPM
wat kan is stroom uitval door te hoge boord spanning ? Spanningsregelaar ?
-
9000-95
- Donateur

Gezien de toerenteller wegvalt zou ik ook op de bdp sensor gokken. Als je een obd2 readertje hebt kan je nog controleren of het toeren signaal inderdaad wegvalt in de ecu.
BDP zelf is zo gewisseld, alleen de kabel weer netjes vastzetten is nogal een gedoe. De stekker zit helemaal achter het blok op een beugeltje op de achterste motorsteun, samen met die van de lambda sonde. De kabel loopt zo uit mijn hoofd daar langs de koelwater leiding die vanaf de waterpomp om het blok loopt, zit daar met klemmetjes aan vast geklikt.
BDP zelf is zo gewisseld, alleen de kabel weer netjes vastzetten is nogal een gedoe. De stekker zit helemaal achter het blok op een beugeltje op de achterste motorsteun, samen met die van de lambda sonde. De kabel loopt zo uit mijn hoofd daar langs de koelwater leiding die vanaf de waterpomp om het blok loopt, zit daar met klemmetjes aan vast geklikt.
-
in the fast lane
- Donateur

Thanks,
Zal de spanning controleren maar aangezien de dynamo (+ regelaar) nog niet zo oud is verwacht ik daar geen problemen mee. Dus dan toch ook maar de bdp sensor vervangen.
Gr.
Harm
Zal de spanning controleren maar aangezien de dynamo (+ regelaar) nog niet zo oud is verwacht ik daar geen problemen mee. Dus dan toch ook maar de bdp sensor vervangen.
Gr.
Harm
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Nou de sensor zit er zo in, maar het stekkertje, is a crime, tenminste bij een 94 2.3I moest inlaat geheel uitbouwen om er bij te komen, hangt ergens ter hoogte van de dynamo tussen het spruitstuk zelfs Saab schrijft dat het wat moeilijk te bereiken is, die van mij begon te stotteren bij 3300 Toeren, behalve de eerste 5 min
succ6
succ6
-
9000-95
- Donateur

Bij een turbo is het iets makkelijker, compacter spruitstuk.