Clarion PU9903a

1984-1997
Plaats reactie
Chlorix
Donateur
Donateur

Clarion PU9903a

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 13:39

Ik ben in het bezit van een Clarion PU9903a autoradio. Helaas is er een onderdeeltje van kapot.

Degene die hem repareert geeft aan dat Clarion alle nummertjes van de onderdelen af heeft gehaald. Dus waarschijnlijk is het een standaard onderdeeltje, maar het is niet mogelijk om een nieuwe te bestellen, zonder de juiste specificaties.

Hij zou geholpen zijn met:
1. Een elektrisch schema van de Clarion PU9903a (wat hij nog niet gevonden heeft). OF
2. Een andere kapotte Radio, om zo van twee één te maken.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Clarion PU9903a

Bericht door Saapie » wo 17 jan, 2024 13:47

Op kleinanzeigen staat nu een te koop; wellicht een goed alternatief

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 14:06

Heb je misschien een link?

Maar een kapotte zou ook handig zijn.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 17 jan, 2024 14:45

Als je zoekt op “saab clarion 9000” vind je hem. Ik denk dat een donor lastig verhaal wordt. Het is al een zeldzame unit..

Schrik niet van de prijs; die is 220 euro

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 15:17

Mijn kapotte radio was nog duurder plus reparatie kosten. Dus ik ga proberen om een donor te vinden of een schema.

En het gaat waarschijnlijk om een standaard onderdeeltje van 5 cent.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 17:30

Overigens hoe ging dat vroeggah? Want toen kon je de autoradio ook niet laten maken.

Liet de dealer dan een nieuwe komen en werd de oude weggegooid (kan me niet voorstellen dat ze hem naar Japan stuurden ter reparatie)?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 jan, 2024 17:37

Heb je misschien iets meer info over wat er stuk is? Een fotootje van de radio en van het defecte onderdeel, en bij voorkeur van de print waar het op zit? Jaren negentig autoradio electronica is niet zooo ingewikkeld. Dikke kans dat er in andere modellen waarvan er wel service manuals te vinden zijn grotendeels dezelfde ontwerpen zijn gebruikt.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 18:05

Dat zou ik de reparateur moeten vragen. Maar ik denk dat hem daar juist de schoen wringt. Clarion was klaarblijkelijk vrij protectionistisch, dus bewust de nummers van de onderdelen gehaald en geen service manuals beschikbaar. Wanneer er die wel zijn dan hoor ik het graag.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 17 jan, 2024 18:39

deze lijkt er veel op
https://www.bmwk.nl/webPaginas/accessoi ... Manual.pdf

er hier is misschien ook wat te vinden
http://www.saabclarion.se/index.html

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 18:50

Bedankt! We gaan kijken of dit helpt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 jan, 2024 19:01

Voor je heel veel moeite gaat doen, ik lees iets over dat je deze radio (defect?) hebt aangeschaft, waaruit ik dan maar even voorzichtig concludeer dat je een originele radio wilt inbouwen in een 9000 waar die niet in zat?
Zo ja dan is het goed te weten dat deze radio geen stand alone unit is maar deel is van een heel systeem met een aparte eindversterker en optionele cd speler of wisselaar. De versterker is geen standaard ding, dus ik hoop dat je die ook hebt met de bijbehorende aansluitkabel?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 17 jan, 2024 19:08

Klopt idd. Versterker zat onder de stoel of in een van de din-slots.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 jan, 2024 19:20

Ik bedenk me dat ik in een grijs verleden ook eens bezig ben geweest hiermee, in mijn vorige 9000. Daar zat een aftermarket radio in, maar de originele versterker zat er ook nog (zit idd onder de passagiersstoel) en de originele radio kreeg ik erbij.

Projectje toen niet doorgezet omdat de versterker defect bleek en niet te repareren, doordat de inbouwer van de aftermarket radio de boel in eerste instantie verkeerd had aangesloten waren er wat IC's opgeblazen in het ingangs circuit van de eindtrap. En die IC's bleken obsolete en echt nergens meer te vinden. Maar het zou kunnen dat ik nog wat heb liggen ervan, moet ik even voor gaan spitten in oude dozen. Er moeten nog wat oude radio's ergens liggen, maar geen idee of daar deze ook nog bij zit. Kan een paar daagjes duren, want het spul ligt niet hier.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » wo 17 jan, 2024 19:34

Er zit inderdaad een aftermarket radio in.

De versterker zit er echter ook nog steeds in.

De radio zou een uitkomst kunnen zijn.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 jan, 2024 19:50

Ik ga kijken. Maar het is denk ik verstandig als je eerst de versterker test. Het zou de eerste niet zijn die door onjuiste inbouw van een andere radio het loodje heeft gelegd.

Het is namelijk zo, dat de headunit gebruik maakt van een standaard 8-polige iso luidspreker stekker voor de uitgang die naar de versterker loopt (de B-connector dus). Daarover gaat dan echter geen luidsprekersignaal, maar een symmetrisch gebalanceerd lijnniveau signaal. Vervolgens komt het versterkte signaal uit de versterker terug via de kabel en wordt dan met een contra iso aan de iso van de luidsprekers gekoppeld. Achter de radio zie je als het goed is dus twee identieke iso B stekkers liggen, eentje zit nu op je aftermarket radio en gaat naar de speakers, de andere zal los liggen en gaat naar de versterker ingang. Die laatste is herkenbaar aan het getwist zijn van de 4 aderparen voor de 4 kanalen.

Het lullige hiervan is dat de kabel die het signaal van de headunit naar de versterker voert, ook achterin een aftermarket radio met ingebouwde versterkers past. Trekt er nu iemand de iso stekkers uit de Clarion en prikt deze ze in een aftermarket radio met ingebouwde eindtrap, dan overleeft de originele versterker dat helaas meestal niet. Daarna komen ze er wel achter dat er geen geluid is en zullen ze de andere stekker proberen, maar het kwaad is dan al geschied...

Plaats reactie