Wel of geen CV?

1984-1997
Bram TR
Geregistreerd lid

Wel of geen CV?

Bericht door Bram TR » za 08 apr, 2023 22:59

Goedendag,

Ik ben sinds vandaag de blije eigenaar van een 9000 2.0i CS uit 1992. Nu mijn eerste, wellicht volslagen onnozele vraag: als er op de middenconsole geen knop zit voor de cv, zit er dan dus überhaupt geen cv op? Het instructieboekje doet namelijk anders vermoeden.

Dank, groet,
Bram

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Wel of geen CV?

Bericht door jansen » zo 09 apr, 2023 10:15

CV is altijd standaard geweest.

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » zo 09 apr, 2023 10:56

Rij ook in een 9000 CS 1992. Op midden console geen CV knop. CV werkt middels kiekert en werkt alleen via sleutel van de voordeur ( bestuurder kant )

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 09 apr, 2023 12:53

Als-ie het niet doet: check de zekering. Is die heel, dan is waarschijnlijk je kiekert stuk. Of het contactje in het slot. Je hebt geen afstandsbediening?

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 09 apr, 2023 14:10

Dank voor de reacties. De ‘kiekert’ (waar komt die naam vandaan?!) had ik inmiddels voorbij zien komen in veel posts, dus daar zal ik naar op zoek gaan. Was alleen niet zeker vanwege de ontbrekende knop op de console.
En nee, ik heb helaas geen remote.

Nu ik hier toch ben: de airco (zo dood als een pier, trouwens) heeft geen verklikkerlampje?

Grt!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 09 apr, 2023 14:14

Kiekert is het merk/producent van de relaisdoos die de deursloten aanstuurt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 09 apr, 2023 16:28

De kiekert zit boven de pedalen achter het dashboard, als je de afdekking boven de pedalen weghaalt zie je hem zitten. Zit met een clipje vast.

En nee, airco heeft geen lampje. Als je niet gelijk naar een airco bedrijf wilt en je kan met een multimeter overweg: met draaiende motor en airco aan meten of er 12V staat op de draad naar de koppeling op de compressor. Zo ja, dan is de koppeling stuk of de speling te groot, vulringetje weghalen. Zoniet, verbinding meten tussen de geel witte en de groen rode draad op de drukschakelaar op de filter droger. Heb je daar verbinding dan zit er voldoende koelmiddel in en is er elektrisch iets stuk. Airco relais is dan de eerste verdachte.

Heb je geen verbinding dan is het systeem te leeg en zul je het moeten laten afpersen en vullen.

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 09 apr, 2023 17:13

Wat een bron van informatie is dit forum toch :)
Ik lijk met name voor alles wat met elektronica te maken heeft zelf een paar draadjes in het brein te missen. Maar een multimeter heb ik wel liggen, dus wellicht dat ik het (/mezelf) weer eens een kans moet geven.
Zoals elders geopperd heb ik de contacten op de Kiekert inmiddels beroerd met een soldeerbout (die, getuige de opgeplakte sticker, al een tweedehandsje is), maar enig resultaat blijft uit. Het ding ziet er keurig uit! Maar goed, dat zegt misschien niets. Is er misschien een bedrijf dat die dingen reviseert?

Dank weer!

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » zo 09 apr, 2023 18:53

Ter info, ik heb gebruikte en goed geteste Kiekerts op voorraad in Amersfoort.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 09 apr, 2023 19:14

Of zelf hobbyen als je een soldeerbout vast kan houden.
viewtopic.php?f=47&t=107441&start=0

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 09 apr, 2023 20:21

Dat zou me wel heel veel voldoening geven, als dat zou lukken! Onderschat mezelf nogal eens, dus misschien maar eens proberen. Topbeschrijving, dank!

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 09 apr, 2023 20:42

Niet elke Kiekert is echter zo simpel. M'n 900 Classic heeft dezelfde Kiekert als in een 9000, en die had nog een aantal extra componenten (ICtjes e.d.). En dat zit onder een laag beschermspul waar je niet makkelijk door komt met een soldeerbout.

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 09 apr, 2023 20:54

Ah ja, ik weet wat je bedoelt, denk ik: de ene helft heeft blote soldeertjes, de andere helft zit onder een soort harslaagje. Zou idd niet weten wat ik daarmee aan moet. Afijn, Ik denk dat ik gebruik maak van het aanbod van ‘rademaker’ :wink:

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » ma 10 apr, 2023 15:04

Sorry, durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ben het aan jullie meedenkers wel verplicht: bij nadere inspectie bleek het toch een kapotte zekering te zijn … :oops: Zowel knop-in-deur-voor-achterklep als de cv doen het nu. Blijft de vraag waardoor de zekering is gesprongen, maar voor nu ben ik blij :wink:

Plaats reactie