startmotor vervangen

1984-1997
Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

startmotor vervangen

Bericht door Baaas » wo 08 mar, 2023 11:09

Heb ik het goed dat de startmotor met 2 bouten vast zit en er 2 kabeltjes aan verbonden zijn ?
En heb ik het goed dat als ik een nieuwe startmotor koop en er mee naar mijn garage ga, de monteur 'm dan eenvoudig kan vervangen?
Of heb ik nog meer onderdelen nodig ?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: startmotor vervangen

Bericht door Gele aero » wo 08 mar, 2023 11:58

Is niet de lastigste klus ter wereld. Of een garage de door jouw gekochte startmotor wil plaatsen, verschilt per garage. Sommigen zijn niet zo happig op het monteren van meegebrachte onderdelen.
Hieronder de stappen uit een topic van uksaabs.co.uk

Disconnect the positive lead from the battery.
Remove the rubber 90deg bend onto the throttle body - this is a must - I tried without and not enough space for the wrench.
I didn't need the 2 stages below.
(undo the cooling pipes into the throttle body and disconnect them and the TPS wiring.)
(undo the 3 nuts holding the TB onto the manifold and position the TB on top of the battery out of the way).
Instead, I removed the oil filler cap bracket (2x 10mm nuts) and pushed the filler cap out of the way.
Unfasten the small 6mm breather pipe that goes into the back of the inlet manifold.
Remove the breather pipe(s) connector from the top rear of the rocker cover. You may be lying the engine for the next bit and saves breaking the breather inlet connector!
Remove the battery cable from the back of the starter motor (the thick red one - held on with a 13mm bolt), and then remove the starting feed wire (10mm bolt), Be careful not to drop the bolts!. Done in that order since the larger red cable blocks access to the starter feed wire.
Remove the 10mm bolt holding the red battery cable to the bracket above the flange of the starter motor.
Move the red cable out of the way.
Looking down the back of the engine, (from dipstick towards battery) remove the lower nut holding the starter motor. It is a 16mm and also holds the small supporting bracket onto which the the starter motor red battery lead was fastened. Take the bracket off before you drop it down the back of the engine! (I did!)
Remove the big 18mm bolt holding the starter motor at its top attachment. This is accessed from the gearbox side of the engine (that's why the TB pipe is best removed). It is generally very tight and will probably need a breaker bar (mine did). It may take a bit of thinking to identify the right bolt. Looking at the threaded hole on the replacement starter helped me.
When you undo the bolt, the starter will stay in place held there by the lower stud (which you've already removed the nut from).
Looking down the back of the engine, pull the starter away and off the stud, then orientate the starter vertically, and with a bit of careful manoeuvring it will come out through the space at the back of the engine.
Refitting = reverse of removal.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 08 mar, 2023 12:17

je garage kan vaak veel goedkoper aan onderdelen komen en hebben dan ook garantie op het onderdeel.
En jij daarmee ook (ook op het monteren en goed werken), dus kies de garage aanpak.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 08 mar, 2023 12:30

ReinO schreef:
wo 08 mar, 2023 12:17
je garage kan vaak veel goedkoper aan onderdelen komen en hebben dan ook garantie op het onderdeel.
En jij daarmee ook (ook op het monteren en goed werken), dus kies de garage aanpak.
Over dat goedkoper valt te twisten. Een garage pakt vaak een flinke marge op de onderdelen. Zij krijgen weliswaar korting bij een grossier, maar rekenen wel de volle mep door aan een klant. Misschien dat jij Rein een bevriende garagist hebt die jou een andere behandeling geeft, maar dat is niet de norm in autoland.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 08 mar, 2023 13:39

Met zelf aangeschafte onderdelen heb je keuze in wat je koopt, da's vandaag de dag vaak ook wel handig met al die wegwerp meuk die er tegenwoordig geleverd wordt.

De beschrijving hierboven is prima, weet alleen niet of het zo ook helemaal opgaat bij een i-tje. Die hebben een veel groter inlaat spruitstuk dan een turbo

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » do 09 mar, 2023 12:43

Blijkt dat niet alle startmotoren die bijv. R & D voor de Saab 9000 verkoopt, en ik als resultaat bij mijn kentekennummer krijg,op mijn auto passen; daar moet je het chassisnummer voor hebben, heeft met type motorblok/kilowattage te maken.
En vervang je de startmotor, zoals ik heb gelezen, niet heel makkelijk van onderen? Moet je wel een brug tot je beschikking hebben.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 09 mar, 2023 12:51

menig garage koopt ook bij r en d of j en d of de onderdelenlijn en in Enter.. .
Gelukkig vindt jij dit gedoe zelf doen leuk: dat scheelt!

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » za 18 mar, 2023 12:31

Toch door mijn garage laten doen voor maar 72 euro, uurtje werk.
Maar de nieuwe startmotor (merk RNL, gekocht bij R & D) klinkt goedkoop, starten duurt net iets langer,
lijkt net iets moeizamer te gaan met hoge tonen,
alsof je een (oude) Ford Fiesta start.
Kan ik wel mee leven maar hebben mensen daar ervaring mee ?
Er zat een Bosch in, was altijd soepel starten.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 18 mar, 2023 12:45

Ik heb onlangs mijn startmotor (weliswaar van de 9-5) vervangen. Maakte in het begin ook een heel ander geluid dan de oude versie, maar dat ging na een keer of 20 a 30 starten langzaam over in het oude geluid. Wellicht moeten die startmotoren even inlopen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 19 mar, 2023 10:11

Als het niet bevalt kan je altijd nog een ouwe Bosch-startmotor pakken en die laten reviseren. Revisie kost 100-150 euro ongeveer denk ik.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 19 mar, 2023 19:59

Da's inderdaad meestal een betere optie dan zo'n nieuwe yokohatsjochina startmotor. Revisie is meestal wel wat duurder, maar daar krijg je betere kwaliteit voor terug. Zinvol als je veel rijdt dus.

Zelfde verhaal geldt ook voor dynamo's.

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » ma 20 mar, 2023 12:54

Bedankt weer allemaal voor de deskundige bijdragen.
Ik bewaar de Bosch startmotor voor evt. latere revisie. :O:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 20 mar, 2023 13:43

Bij mij betrof het een originele Bosch, die dus even moest "indraaien". Even afwachten hoe het zich ontwikkelt dus.

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » do 30 mar, 2023 15:57

Ik weet niet of het aan de 'nieuwe' startmotor ligt, maar vandaag na een rit bij het parkeren, even weer gestart om de Saab iets te verschuiven, bleek hij niet te starten.....Na een aantal minuten aanhouden startte hij wel weer en bij de volgende poging ook weer...
Maar wat zou dit nu zijn ? :oops: :oops:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 30 mar, 2023 16:21

Niet starten als in: de startmotor draait niet?

Zit er nog een alarm in? Of indien dit er al uit is, check dan of ze het startmotor onderbreek relais van het alarm niet zijn vergeten weg te halen. Connector met een aantal geelwitte draden, achter de middenconsole. Te vinden als je dat driehoekige paneeltje in de voetenruimte van de passagier wegpakt.

Plaats reactie