uitwisselbaarheid EDU 1 en 2

1984-1997
Plaats reactie
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

uitwisselbaarheid EDU 1 en 2

Bericht door Saapie » wo 22 feb, 2023 12:04

Vraag: ik heb hier een aantal EDU 1 en 2 trip-computers liggen, waaronder de zeer zeldzame digitale versie voor een 9000 van 1988-1989. In hoeverre zijn deze uitwisselbaar? Ik heb de elektrische schema's erbij gehad, en in het WIS-schema lijken alle draden hetzelfde voor de EDU 2, maar als ik de kabels er zelf bij pak, zijn er toch aanzienlijke verschillen in de kleuren van de draden.

EDU 2 heeft twee versies, de versie met digitale klokje...en een analoog klokje. De digitale versie heeft dus andere kleuren kabels...

9000-95
Donateur
Donateur

Re: uitwisselbaarheid EDU 1 en 2

Bericht door 9000-95 » wo 22 feb, 2023 13:18

De edu is het display onderin het dashboard, niet de klok. Ik neem aan dat je de klokunit bedoelt? Die heet SCC bij de digitale versie (Saab Car Computer).

In elk geval bij de 94-98 9000's hebben de analoge versies 1 connector, de digitale twee. Die tweede is gewoon niet aangesloten bij een analoge klok en zit dan in een loze uitsparing op het klokje geklikt zodat hij niet rond slingert.

De eerste connector bevat dan logisch beredeneerd massa, continu en geschakelde voeding, verlichting (is een uitgang die ook de verlichting in de EDU voedt), en het schakel signaal van het info knopje wat ook naar de EDU gaat.
De tweede connector zal alleen het snelheidssignaal voeren, da's immers het enige wat de digitale versie extra nodig heeft voor de trip computer functies. Snelheidssignaal komt uit de snelheidsmeter, da's in feite het signaal van de sensor in de bak maar dan door 4 gedeeld in frequentie en opgepoetst tot een nette blokgolf.

Dus ook als er afwijkingen zijn is het waarschijnlijk allemaal wel werkend te krijgen zonder veel moeite. Of het snelheidssignaal moet anders zijn geworden in de loop der jaren, maar dat verwacht ik niet.

Wat de EDU betreft zijn er heel veel versies die niet uitwisselbaar zijn. Ik weet in elk geval dat er verschil zit in de wijze waarop het brandstof verbruik signaal is aangesloten. Bij de Jetronic injecties krijgt de edu rechtstreeks het signaal van één van de injectoren binnen en berekent hij het verbruik uit de inspuit tijden. Bij de Trionics berekent de Trionic ecu een speciaal verbruikssignaal wat apart naar de edu gaat.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: uitwisselbaarheid EDU 1 en 2

Bericht door Style&Co » wo 22 feb, 2023 13:52

9000-95 schreef:
wo 22 feb, 2023 13:18
De edu is het display onderin het dashboard, niet de klok. Ik neem aan dat je de klokunit bedoelt?
TS bedoelt het display onder de snelheidsmeter

Plaats reactie