Fluitende turbo

1984-1997
Doesbrand
Geregistreerd lid

Fluitende turbo

Bericht door Doesbrand » za 18 feb, 2023 15:58

Geleidelijk aan hoor ik de Low Pressure Turbo van mijn 9000 CSE 2.3 wat meer mee-fluiten bij het optrekken. Is dat zorgelijk? Moet ik preventief iets ondernemen?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Fluitende turbo

Bericht door busy » za 18 feb, 2023 16:04

Als Je turbo fluit dan zit er ergens een lek in een van Je slangen
Komt er blauwe rook uit je uitlaat dan is Je turbo bijna kapot of helemaal Met andere woorden dan tijd om te vervangen

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 18 feb, 2023 17:34

Over een licht fluitend geluid zou ik me nog geen zorgen maken, inderdaad mogelijk een luchtlekje of gewoon ouderdom. Als het meer een huilend of joelend geluid is, zou je de speling eens kunnen checken. Aanzuigbuis losmaken en de speling op de as voelen. Radiaal is een beetje speling normaal, maar de schoepen mogen niet tegen het huis kunnen komen. Axiaal mag er geen speling zijn.

Een versleten turbo gaat bij een 9000 met de T25 in mijn ervaring niet per se gepaard met olieverbruik. Ze kunnen enorme radiale en axiale speling hebben zonder een drup olie te verbranden.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » zo 19 feb, 2023 0:27

busy schreef:
za 18 feb, 2023 16:04
Als Je turbo fluit dan zit er ergens een lek in een van Je slangen
Komt er blauwe rook uit je uitlaat dan is Je turbo bijna kapot of helemaal Met andere woorden dan tijd om te vervangen
...beide zijn aan de hand... Het fluitend geluid is wel gezellig hoor... En zo nu en dan komt er bij koude start een stevige blauwe rookpluim uit de uitlaat. Die dan ook wel weer weggaat.
De duw in je rug van de turbo is er nog altijd, ik mis geen PK's.

Kun je met een niet werkende (of bijna kapotte) turbo nog wel een tijdje 'gewoon' doorrijden?

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » zo 19 feb, 2023 0:29

9000-95 schreef:
za 18 feb, 2023 17:34
Over een licht fluitend geluid zou ik me nog geen zorgen maken, inderdaad mogelijk een luchtlekje of gewoon ouderdom. Als het meer een huilend of joelend geluid is, zou je de speling eens kunnen checken. Aanzuigbuis losmaken en de speling op de as voelen. Radiaal is een beetje speling normaal, maar de schoepen mogen niet tegen het huis kunnen komen. Axiaal mag er geen speling zijn.

Een versleten turbo gaat bij een 9000 met de T25 in mijn ervaring niet per se gepaard met olieverbruik. Ze kunnen enorme radiale en axiale speling hebben zonder een drup olie te verbranden.
Olieverbruik is er nauwelijks - ondanks de zo nu en dan aanwezige blauwe rookpluim bij de koude start.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 19 feb, 2023 10:14

Pluim bij de start kan ook klepseals zijn. Of carter ventilatie. Maar check de speling. En zeker niet door rijden met een gare turbo, dat kan hele nare vervolgschades geven.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » zo 19 feb, 2023 22:18

speling op de turbo kan ik niet zelf checken zonder hulp.
Ik zal hier binnenkort wel laten weten wat mijn garagist (Saab Soest) vindt. Dank voor t meedenken you all

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 20 feb, 2023 12:41

9000-95 schreef:
za 18 feb, 2023 17:34
Aanzuigbuis losmaken en de speling op de as voelen. Radiaal is een beetje speling normaal, maar de schoepen mogen niet tegen het huis kunnen komen. Axiaal mag er geen speling zijn.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 feb, 2023 13:16

het bekende 'uiltje' onder de kap. Iedereen heeft hem gehoord maar nog niemand gezien.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » ma 20 feb, 2023 14:06

ReinO schreef:
ma 20 feb, 2023 13:16
het bekende 'uiltje' onder de kap. Iedereen heeft hem gehoord maar nog niemand gezien.
Maar wel gevonden wat het is; “ooehoeee” is een lekke dumpvalve. :)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 feb, 2023 15:56

ik wist hem echt niet :)

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » di 21 feb, 2023 12:21

Garage constateert "behoorlijk wat" speling. Turbo is niet kapot maar wel aan zn laatste levensfase bezig. Dat er soms bij de koude start een blauwe pluim uit de uitlaat komt is volgens hem nog niet heel erg een ramp, maar wel een signaal dat deze turbo vervangen moet worden. De vraag is nu of ze nog nieuw te leveren zijn.
Ik wil mijn 9000 graag rijdend houden.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 21 feb, 2023 13:21

Nieuw is altijd prima, mits het geen namaak is. Revisie is ook goed mogelijk. En als budget optie is een goede tweedehandse vast ook nog wel te vinden.

Bij goed onderhoud hebben die T25's zo'n beetje het eeuwige leven, ik zou een gebruikte wel aandurven als het ding verder goed voelt qua speling. Liever een goede gebruikte dan een chinese kloon :wink:

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » wo 22 feb, 2023 22:20

Met dank aan Koos: ik heb een 'oude' turbo uit de voorraad van Koos laten reviseren bij APS Turbo revisie in Capelle. Snel en vkkubndig gedaan, wel flink aan de prijs. Dat gereviseerde exemplaar gaat mijn garagist in Soest dan monteren. En dan gaat die turbo weer 450.000 km mee denk ik.

Dank voor t meedenken!

CabrioBob
Donateur
Donateur

Bericht door CabrioBob » ma 14 apr, 2025 9:08

Ik genoot mateloos van die heerlijke zachte fluittoon van mij lpt tussen 20 en pakweg 50 km/u.
Bij een kleine beurt ook mijn kopbouten aan laten trekken en.........weg fluittoon.
Inmiddels begrijp ik dat dat beter is maar wat klonk dat mooi bij rustig optrekken tussen de bebouwing.

Plaats reactie