Airco systeem

1984-1997
Gebruikersavatar
michelvenus
Geregistreerd lid
Berichten: 623
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 20:30
Regio: Deutschland - Duitsland

Airco systeem

Bericht door michelvenus » zo 17 jul, 2022 22:46

Ik heb laatst een gloednieuwe Sanden airco compressor laten monteren bij de Saab werkplaats voor m'n 1998 9000, laten vullen ook omdat de oude compressor lek was. Maar ik vind dat de airco niet goed koud wordt,heb ook geen condens water op straat liggen. Het was vandaag zo'n 25/26 graden en ik had de airco op 21 graden ingesteld,en toch blijft de ventilator op hoge snelheid doordraaien. Is toch niet goed, ofwel? Heb de bedienpaneel ook nog een keer gereset, maar hij geeft geen foutmelding aan. Wat zou er in de tijd dat de airco systeem lek was en niet goed gewerkt heeft nog kapot zijn gegaan?
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Sinds Maart 2020:900NG Turbo Coupé 1995.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Airco systeem

Bericht door Sapphire » zo 17 jul, 2022 23:20

Zijn de condensor en filterdroger ook vervangen en is het systeem afgeperst en is na het vullen getest wat de uitstroom temperatuur was? Is er UV tracer toegevoegd?

En is de juiste hoeveelheid PAG olie in het systeem aanwezig? Als je een nieuwe (gevulde) compressor er zo op klapt zit er teveel in, geeft ook slechtere koelprestaties.

Wellicht is het koudemiddel alweer deels ontsnapt of zit er een verstopping in het systeem. Bijv door een defect expansieventiel. Kan echt vanalles zijn. Meest logische lijkt mij terug naar de garage en het probleem voorleggen.

Slaat de pomp wel in? Geen water op straat duidt op geen werkend aircosysteem (tenzij de afwatering verstopt is); je voelt zo of 1 van de leidingen ijskoud is of niet. Zo niet geen koeling. Kan ook zijn dat de lucht mengklep in dash geen koude lucht voldoende bijmengt maar dan zou je alsnog waterdruppels op straat moeten zien.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
michelvenus
Geregistreerd lid
Berichten: 623
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 20:30
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Airco systeem

Bericht door michelvenus » ma 18 jul, 2022 9:34

OK, duidelijk Lennard. De leidingen zijn warm,dus dat zit niet goed. De condensor en droger zijn niet vervangen. De compressor was volgens mij niet gevuld, maar ik was bij de Saab garage in Emmerich dus neem aan dat ze daar wel naar gekeken hebben. De compressor slaat wel aan, dat is duidelijk te horen en dat merk je ook.
Ik ga nog wel terug naar de garage, toch jammer dat de airco niet goed doet met een gloednieuwe compressor.
Bedankt voor je reactie.
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Sinds Maart 2020:900NG Turbo Coupé 1995.

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 873
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Airco systeem

Bericht door Carroda » ma 18 jul, 2022 10:33

Is een Verdamper nog nieuw te koop voor een 9000? (of een alternatief beschikbaar?)
Wil bij mijn 9000 de airco ook weer graag werkend maken. Condensor en droger heb ik liggen. Compressor moet ik misschien ook nog maar regelen. maar de verdamper zag er ook niet meer super uit,.. alleen deze heb ik dus zo niet kunnen vinden.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
michelvenus
Geregistreerd lid
Berichten: 623
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 20:30
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Airco systeem

Bericht door michelvenus » ma 18 jul, 2022 12:49

Geen idee. In Duitsland nog niet gevonden. Ik zou bij google zoeken op artikel nummer 4319117. Misschien kun je er één hier in Europa vinden, anders wordt het misschien USA.
Sinds Jan.2004:900Turbo16S Aero,bj.1990.
Sinds Nov.2011:9000AeroAnni. bj.1998.
Sinds Maart 2020:900NG Turbo Coupé 1995.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Airco systeem

Bericht door jansen » di 19 jul, 2022 8:23

9000 verdamper zijn gewoon nog te leveren.
https://www.autodoc.nl/frigair/2758085

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8530
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Airco systeem

Bericht door reiernumans » di 19 jul, 2022 15:43

Niet leverbaar, alleen aan te melden voor een mailtje als het er wel weer is.
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS