Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
-
Henk-Jan
- Donateur

- Berichten: 14727
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Omdat ik toch nog altijd het gevoel heb dat onze 9000 meer verbruikt dan vroeger bij mijn ouders het geval was, klikte ik eens door de boordcomputer en het viel me op dat het actueel verbruik bij uitrollen niet terug gaat naar 0l/100km. Nu ben ik benieuwd naar de waarheid en de ervaringen van andere rijders van 9000s met automaat. Wat geeft jullie boordcomputer aan bij gas los? Ook 5 of 6l/100km?
Wat is de waarheid? Zou een injectiemotor met enigszins moderne aansturing voor die tijd de brandstoftoevoer niet moeten sluiten? Of geeft de boordcomputer een verkeerde waarde door ondanks dat er geen druppel verbruikt wordt?
Ter informatie, we hebben het hier niet over een observatie van korte duur (1-5 seconden gas los), maar over een lange afdaling die ik goed ken waarbij ik zonder het gaspedaal te bedienen met 80km/h van +/- 800m tot 440m boven NAP de heuvel af kan rollen. Dit zou genoeg tijd moeten geven voor de SID om een exact actueel verbruik te berekenen, zelfs in 1992...?
Wat is de waarheid? Zou een injectiemotor met enigszins moderne aansturing voor die tijd de brandstoftoevoer niet moeten sluiten? Of geeft de boordcomputer een verkeerde waarde door ondanks dat er geen druppel verbruikt wordt?
Ter informatie, we hebben het hier niet over een observatie van korte duur (1-5 seconden gas los), maar over een lange afdaling die ik goed ken waarbij ik zonder het gaspedaal te bedienen met 80km/h van +/- 800m tot 440m boven NAP de heuvel af kan rollen. Dit zou genoeg tijd moeten geven voor de SID om een exact actueel verbruik te berekenen, zelfs in 1992...?
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
Alex B
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Het is te lang geleden dat ik de 9000 met automaat reed en ik kan het me niet herinneren, maar met hoeveel toeren rijd je naar beneden? Komt het toerental onder een minimumwaarde dan wordt er benzine ingespoten om de motor aan de gang te houden, ook al zou het misschien niet echt nodig zijn. Met de handbak bij lage snelheid in z'n twee licht er een verbruiksstreepje op als de motor onder 1500 toeren komt. Geeft ie ook verbruik aan als je de bak in z'n drie blokkeert?
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
-
Christiaan94
- Donateur

- Berichten: 2715
- Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
- Regio: Sverige - Zweden
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Ik geloof dat met uitrollen al mijn 9000's naar het maximale sprongen...
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Er is een minimaal toerental voor fuelcut during engine braking. Ongeveer 1600 toeren. Daarboven wordt er niet ingespoten, verbruik nul. Daaronder wordt er wel ingespoten om een soepele overgang naar stationair te krijgen. Je kan het zelfs voelen bij uitrollen, remwerking van de motor neemt dan iets af.
9000 Anniversary 2.3T
-
Carroda
- Geregistreerd lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Bij mij gaat die idd gewoon naar 0 bij het uitrollen. (of dit boven een bepaald toerental alleen het geval is zou ik ook eens na moeten kijken.)
Ik weet zo alleen niet waarop de ecu weet dat hij aan het uitrollen is. kan me voorstellen dat als de gasklep potmeter bijv versleten is, en niet doorgeeft dat de gasklep helemaal dicht is, maar dus nog iets open, deze niet meer in de fuel-cut zal gaan.
Ik weet zo alleen niet waarop de ecu weet dat hij aan het uitrollen is. kan me voorstellen dat als de gasklep potmeter bijv versleten is, en niet doorgeeft dat de gasklep helemaal dicht is, maar dus nog iets open, deze niet meer in de fuel-cut zal gaan.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Ecu kijkt inderdaad naar de gasklep stand. Maar als die niet goed zou doorkomen loopt het ding ook niet meer lekker stationair.
In theorie zou iemand de fc natuurlijk wel uitgezet kunnen hebben bij een tune.
In theorie zou iemand de fc natuurlijk wel uitgezet kunnen hebben bij een tune.
9000 Anniversary 2.3T
-
Henk-Jan
- Donateur

- Berichten: 14727
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Bedankt voor alle reacties! Bergaf rijd ik eigenlijk altijd met een hoger toerental (2000-3500tpm), maar het actueel verbruik wordt met 4-6l/100km aangegeven. Gisteren ook nog op de snelweg een aantal keer geprobeerd en wederom hetzelfde fenomeen. Er zal dus wel iets niet kloppen, misschien de gasklep potmeter dus?
Het verklaart misschien ook waarom ik bij snelweggebruik (gisteren de hele dag) "gewoon" 1:10/11 haal, maar bij gebruik in Zwitserland helaas op 1:8 blijf steken, terwijl de andere Saabs in CH eigenlijk niet veel meer gebruiken dan wanneer ik ze in Nederland heb.
Het verklaart misschien ook waarom ik bij snelweggebruik (gisteren de hele dag) "gewoon" 1:10/11 haal, maar bij gebruik in Zwitserland helaas op 1:8 blijf steken, terwijl de andere Saabs in CH eigenlijk niet veel meer gebruiken dan wanneer ik ze in Nederland heb.
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
Carroda
- Geregistreerd lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Ik had het laatst wel bij m'n Volkswagen Corrado vr6, dat deze ineens meer was gaan verbruiken om onverklaarbare reden. (reed verder heel gewoon, alleen met geen mogelijkheid meer onder de 10l te rijden.) hier bleek de Lambda sensor kapot te zijn gegaan. (maar geen foutmelding in de ecu hierover.)
Dus mocht je nog een andere Lambda sensor hebben liggen, zou ik die eventueel ook proberen.
Ik rijdt m'n 9000cse (2.3t) momenteel met bijna 1:12 ( 8.5l/100km ) dus 1:8 lijkt me idd vrij heftig.
Dus mocht je nog een andere Lambda sensor hebben liggen, zou ik die eventueel ook proberen.
Ik rijdt m'n 9000cse (2.3t) momenteel met bijna 1:12 ( 8.5l/100km ) dus 1:8 lijkt me idd vrij heftig.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
hermank
- Donateur (7x)

- Berichten: 1474
- Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Gas los en ongeveer 2000 toeren; zakt direct naar 0
onder de 1800 naar 2, verder naar 3 . Bij 1000 naar 4
( bij stilstaan en stationair schiet hij in een paar hele grote stappen naar 99 ...... ??? )
onder de 1800 naar 2, verder naar 3 . Bij 1000 naar 4
( bij stilstaan en stationair schiet hij in een paar hele grote stappen naar 99 ...... ??? )
Saab 9000 CS 2.3 fpt Odoardo grijs 09-1992 - MY1993 Blacktop-Tuning
Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket
Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance
Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket
Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Ik zie nu pas dat dit over een 92er gaat. Die heeft nog geen trionic. Kan heel goed dat de bosch injectie die daar op zit helemaal niet aan fuelcut doet. Kan goed ook weer te maken hebben met uitvoering, markt etc
9000 Anniversary 2.3T
-
Henk-Jan
- Donateur

- Berichten: 14727
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Actueel verbruik bij uitrollen van 9000 Automaat
Zover me bekend is gaat het of om een DI/APC combo of een hele vroege Trionic setup, voor een MY92 B234i. We hebben al wel een DI.
Dus onze heeft bij gaslos (onafhankelijk van het toerental) hetzelfde verbruik als die van jou zodra de aansturing benzine inspuit voor de loop. Dat lijkt me een tweede indicatie dat we de "fout" op het spoor zijn.hermank schreef: ↑vr 03 jun, 2022 11:52Gas los en ongeveer 2000 toeren; zakt direct naar 0
onder de 1800 naar 2, verder naar 3 . Bij 1000 naar 4
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...