Heb een lange bak uit een MY97 2.3T ingebouwd. Heb met de auto waar hij uit komt nog heel even kunnen rijden en hij ging goed door de versnellingen. Synchromeshringen behoorlijk goed.
Gisteren eindelijk zo ver dat ik de afstelling van de pook kon gaan doen. Tot mijn schrik wil de bak niet in de versnellingen. De schakelstang van de bak gaat niet meer dan 3 millimeter van voor naar achteren. Draaien gaat wel maar het lijkt er op dat dat ook niet helemaal goed gaat. Van achter de bak gezien gaat het rechtsom draaien goed maar linksom gaat maar een klein stukje. De op de as geklemde griptang kantelt circa 6 mm linksom. Bij de oude bak is dat 20 mm.'
Ik heb alle keerringen vervangen. Nieuw lager 6006 voor een van de aandrijfasklossen. Nieuwe hulpkoppelingscilinder.
Sinds ik probeer een versnelling in te leggen is de koppeling permanent ingedrukt m.b.v. een balkje en een jerrycan tegen de stoel. De koppeling voelt goed.
Aan het slijtagepatroon van de schakelstang te zien staat hij in zijn vrij. En ik kan een wiel ronddraaien terwijl het andere stilstaat.
Ik heb alle bouten waarmee de bak tegen het blok zit weer een stukje los gedraaid, wellicht dat er iets onder spanning stond. De conische bout van de schakelstang aan de schakelstangrubberhouder krijg ik niet meer los (helaas zelfs krom geraakt toen ik er een waterpomptang op zette). De M8 moer van de slotbout van de klem aan de andere kant is wel los. Ik kan de pook vrij bewegen.
Ik heb geprobeerd met alle kracht op een lang bandenijzer de schakelstang naar binnen en ook naar buiten te duwen / slaan maar er zit geen beweging in. Ook geprobeerd te draaien en dan duwen. Je kunt er maar erg moeilijk bij maar het zou niet zo moeilijk moeten gaan. Bij mijn oude bak is het een kwestie van licht duwen.
Ik ben bang dat de bak er weer onderuit moet. Misschien heb ik bij het verwijderen of plaatsen wat te veel kracht gezet en is er een schakelvork of iets krom geraakt. De conische bout van de schakelstang heb ik destijds losgehaald met een pneumatische hamer, tip die ik een tijd geleden in het Classic subforum las. Dat ging goed maar het kan zijn dat de ingewanden het een minder leuke ervaring vonden.
Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie waar een medeforummer me op gaat wijzen.