Ik merk dat ik te snel van stapel ben gelopen aannemende dat mijn betoog duidelijk was. Ik bedoelde niet dat je terug gaat naar een 2.0, ik bedoelde precies wat ik schreef:mitch291 schreef: ↑do 17 feb, 2022 9:39Een 204 t.o.v. een 234 betekend wel inleveren van koppel, dat is eigenlijk nou net wat ik niet wil.
Daarentegen heb ik begrepen dat een 204 wel makkelijker in toeren klimt, ook leuk.
Wat denk je dat een onderblok voor een 234 kost?
Of eventueel een 204?
En passen mijn zuigers in een 204?
Is het de slag die de inhoud bepaalt?
Het gietstuk van een b204 en b234 is identiek. Het enige verschil is het draaiwerk. De 2.3 heeft 90 mm slag, de 2.0 78 mm. Drijfstangen en zuigers zijn ook anders. Maar die heb je al. Overigens kunnen standaard b234 zuigers zeker 400 pk aan dus qua tuning potentieel is het niet zo’n probleem. Wel zijn ze een stuk zwaarder dan gesmede dus hogere toeren houden ze niet van.Sapphire schreef: ↑wo 16 feb, 2022 16:00Eventueel zou ik overwegen een ander onderblok te gebruiken (tenzij je per se dit blok wilt behouden, kan me er qua nostalgie nog wel iets bij voorstellen). Daar is prima aan te komen. Het complete draaiwerk kun je dan daarin zetten. Dat lijkt mij de goedkoopste optie. Je kunt ook een 2.0 blok gebruiken (b204), je hebt alleen het gietstuk nodig.
Kortom je koopt een b204 (zo kaal mogelijk) en zet daar jouw complete draaiwerk in (niet alleen de zuigers, maar ik bedoelde dat je dan dus geen andere zuigers hoeft te kopen!). Uiteraard mag het ook een b234 zijn maar daar is lastiger (en vaak duurder) aan te komen.
Dus je haalt dat hele ding leeg (kost alleen tijd, geen geld, wellicht kun je zelfs nog wat geld maken van de 2.0 krukas en drijfwerk), laat hem opmeten en honen en knalt jouw krukas, drijfstangen en het hele rimram er in. Dan ben je dus de kosten van een b204 kwijt plus €35 kennelijk voor honen (laat het €50 zijn als je de cilinders eerst laat nameten).
Was overigens puur een tip om kosten te besparen, ik probeer je geenszins te overtuigen wat je moet doen. Succes in elk geval!