Dit is voor jullie forum-lezers natuurlijk geen nieuws maar toch. Vanochtend om 8.00 reed ik weg uit Malaucenne (bij de Mont Ventoux) en om 20.45 was ik thuis (Soest). Over de Franse tolwegen met de cruise contol op 125, mijn 2.3 LPT met automaat maakt dan net geen 3.000 toeren, het motor- en windgeruis zijn dan nog lekker bescheiden. Muziek aan, lekker ontspannen zit op de geweldige leren stoelen. Ik had zowel heen als terug op delen van de route carpoolers mee via BlaBla Car (dat is echt een aanrader als je graag wat aanspraak hebt en je kosten wilt drukken) en die waren verbaasd over het comfort en de ruimte van de 9000.
Verbruik op LPG met kruissnelheid 125 km/u bedraagt 1:9 (als ik onder de 100 blijf op een lange snelweg rit haal ik 1:10,5). Dat vind ik toch netjes; mijn vorige auto was een Volvo 940 estate en de lustte elke 6 a 7 km wel een litertje LPG. En de Saab rijdt toch ook echt fijner.
Kortom, blij met zo'n probleemloze trip 2 x 1.100 km binnen 5 dagen..
Wat is de 9000 toch een heerlijke reiswagen!
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Re: Wat is de 9000 toch een heerlijke reiswagen!
En je tijd op de Mont Ventoux? (op de fiets dan he - mijn tijd houd ik maar even voor mezelf, omdat bescheidenheid me siert
). Anyhow, ook ik was naar Frankrijk, al was het iets langer. We deden Lyon, dan naar Port-la-Nouvelle (tegen de Spaanse grens bij Perpignan) en dan nog een weekje Joyeuse in de Ardeche. Al bij al zo'n 3500 km. Ik haalde met pijn en moeite 1:10 (en een beetje), maar wel veul -en harde- tegenwind. M'n ouwe 2.0T zoop aanmerkelijk minder dan deze 2.3T. Gewoon benzine ook nog. Maar ja, automaat, twee man en twee fietsen plus bagage, ga er maar aanstaan. Geen centje pijn verder, lekker cruisen en relaxed aankomen. Staat nu op 372.000 en nog wat. Ik ga nog maar even door...
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Haha mijn tijd op de Ventoux dit jaar: vanuit Bedoin 2 uur en 6 minuten, vanuit Malaucenne 1 uur 57 minuten. De vuistregel is: één uur plus je leeftijd. Nou, dan is die 1:57 precies goed.
Wat verbruik betreft: als je de fietsen op een trekhaak-drager vervoert scheelt dat aanzienlijk, dan haal ik met 125 gemiddeld ineens de 1 op 7,5 niet meer. Ik had de heenrit 3 passagiers + fiets op de trekhaak. Die 1 op 9 was de terugrit, met fiets en trekhaak drager in de auto. En nauwelijks wind.
Wat verbruik betreft: als je de fietsen op een trekhaak-drager vervoert scheelt dat aanzienlijk, dan haal ik met 125 gemiddeld ineens de 1 op 7,5 niet meer. Ik had de heenrit 3 passagiers + fiets op de trekhaak. Die 1 op 9 was de terugrit, met fiets en trekhaak drager in de auto. En nauwelijks wind.
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Het zou een echte race worden tussen ons. Op de fiets dan. Misschien iets voor slow tv of zo? Livestreamen op youtube? Stel je voor... En ja, fietsen IN de auto, altijd. Mij valt daarbij op dat een renfietsframe wel heel erg precies in de kofferbak past. Twee op elkaar gaat ook prima en alle wieljes kunnen er dan nog bij. Die Zweden denken ook aan alles he.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
ik had indertijd een CD 2.3T met automaat en ik reed gemiddeld 1:10 met uitschieters naar 1:12,5 (retourtje Trollhättan) en 1:6 (korte stukjes in Hilversum in de winter)
de 1:10 vond ik geen gek verbruik voor een auto van 1485kg met automaat. trouwens tot nu toe ook de beste reisauto die ik heb gehad. daar kon (zelfs) mijn 9000 Anniversary op een retourtje Normandië niet aan tippen. benieuwd hoe de Volvo dat volgend jaar doet op hetzelfde retourtje.
LPG maakt een auto wel iets onzuiniger. ik had ooit een 9-3OG i op LPG en daarmee kwam ik nooit zuiniger uit dan 1:9
de 1:10 vond ik geen gek verbruik voor een auto van 1485kg met automaat. trouwens tot nu toe ook de beste reisauto die ik heb gehad. daar kon (zelfs) mijn 9000 Anniversary op een retourtje Normandië niet aan tippen. benieuwd hoe de Volvo dat volgend jaar doet op hetzelfde retourtje.
LPG maakt een auto wel iets onzuiniger. ik had ooit een 9-3OG i op LPG en daarmee kwam ik nooit zuiniger uit dan 1:9