LPG: plaats van schakelaar en vulopening?
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
LPG: plaats van schakelaar en vulopening?
Dag allen, de 9000 bevalt me zo goed en kan met wat TLC nog jaren mee, ik heb besloten er LPG tank in te laten plaatsen.
Na enig onderzoek koos ik voor de firma Verkerk in Bunnik; dicht bij mijn woonplaats Soest en afgaand op de website en het telefonisch contact is het een bedrijf dat weet wat ze doen. Het wordt een Prins installatie, ringtank op de plek van het thuiskomertje.
Twee vragen aan de LPG-rijders onder ons:
waar zit in jullie 9000 de LPG/ Benzine selectie-schakelaar?
waar zit de LPG vul-opening?
dank alvast
Frans
Na enig onderzoek koos ik voor de firma Verkerk in Bunnik; dicht bij mijn woonplaats Soest en afgaand op de website en het telefonisch contact is het een bedrijf dat weet wat ze doen. Het wordt een Prins installatie, ringtank op de plek van het thuiskomertje.
Twee vragen aan de LPG-rijders onder ons:
waar zit in jullie 9000 de LPG/ Benzine selectie-schakelaar?
waar zit de LPG vul-opening?
dank alvast
Frans
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: LPG: plaats van schakelaar en vulopening?
Schakelaar zit bij mij in het loze bakje onder de radio. Liever had ik hem ergens in het zicht maar je kunt niet veel kwijt in het 9k dashboard.
Vuldop zit bij mij onder het rechter achterlicht. Er bestaan voor sommige auto's combinaties van benzine en LPG vulpunten, nadat je het klepje hebt geopend moet je er dan eerst een LPG adapter in schroeven. Ongetwijfeld moet je hier wel iets voor (laten) fabriceren.
Vuldop zit bij mij onder het rechter achterlicht. Er bestaan voor sommige auto's combinaties van benzine en LPG vulpunten, nadat je het klepje hebt geopend moet je er dan eerst een LPG adapter in schroeven. Ongetwijfeld moet je hier wel iets voor (laten) fabriceren.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Bij de meeste LPG auto's wordt er een gaatje in het dashboardfacia gemaakt om de knop te monteren. Aangezien het ook je tank-indicator is zou ik 'm laten plaatsen op een plek waar je hem makkelijk ziet. Ik zie 'm bij 9-5's bijvoorbeeld vaak in een loze schakelaar links van het stuur zitten, maar om die te zien moet je echt even gaan verzitten, dat leidt enorm af tijdens het rijden.. In mijn 9-3 had ik 'm naast de pook laten plaatsen, dat vond ik wel een fijne plek (altijd zichtbaar). Heeft een 9000 niet vaak een loze schakelaar onder de stoelverwarmingsknoppen zitten? Ik denk dat daar wel een mooie plek is (mits je die goed kunt zien langs het stuur). Evt kun je de temperatuursensor van de ACC en de loze schakelaar van plek wisselen, als die net niet achter het stuur verstop zit..
Vulnippel kun je op veel manieren oplossen. De standaard Nederlandse aansluiting is te groot voor achter de tankklep, die wordt bij 9000's vaak in het paneel onder het achterlicht geplaatst, zoals hierboven ook al aangehaald. Onderin de bumper is ook een populaire plek. Als je het niet al te zichtbaar wil hebben (zo'n LPG vuldop is immers niet echt mooi te noemen) zou ik een minivuller achter het tankklepje laten plaatsen. Dat betekent wel dat je elke keer als je gaat tanken een adaptertje erop moet schroeven, maar heel hinderlijk vond ik dat niet.
Vulnippel kun je op veel manieren oplossen. De standaard Nederlandse aansluiting is te groot voor achter de tankklep, die wordt bij 9000's vaak in het paneel onder het achterlicht geplaatst, zoals hierboven ook al aangehaald. Onderin de bumper is ook een populaire plek. Als je het niet al te zichtbaar wil hebben (zo'n LPG vuldop is immers niet echt mooi te noemen) zou ik een minivuller achter het tankklepje laten plaatsen. Dat betekent wel dat je elke keer als je gaat tanken een adaptertje erop moet schroeven, maar heel hinderlijk vond ik dat niet.
-
9000-95
- Donateur

In een 9000 is er meestal een loos knopje naast de interieur temperatuur sensor, daar past precies de schakelaar.
Vuldop heb ik op een beugeltje zitten naast de trekhaak (zo eentje met een losse vierkante afdekkap). Is vrijwel onzichtbaar en zelfs de afdekkap van de afneembare trekhaak past er nog overheen.
Alternatief is hem in één van de hoekpaneeltjes onder de achterlichten laten monteren, dan hoef je in elk geval niet in plaatwerk te boren. Deze hoekpaneeltjes zijn van kunststof, gaat dus ook niet roesten en mocht je ooit weer willen uitbouwen, schroef je er zo een ander gatloos paneeltje voor terug.
Vuldop heb ik op een beugeltje zitten naast de trekhaak (zo eentje met een losse vierkante afdekkap). Is vrijwel onzichtbaar en zelfs de afdekkap van de afneembare trekhaak past er nog overheen.
Alternatief is hem in één van de hoekpaneeltjes onder de achterlichten laten monteren, dan hoef je in elk geval niet in plaatwerk te boren. Deze hoekpaneeltjes zijn van kunststof, gaat dus ook niet roesten en mocht je ooit weer willen uitbouwen, schroef je er zo een ander gatloos paneeltje voor terug.
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
Bij mijn 9000 zit de schakelaar op een blinde schakelaar naast de interieurtemperatuursensor. Zo hoeft er niet in het dashbord zelf geboort te worden. Vulnippel onder de linker achterlicht maar dat is niet handig als je ooit eens LPG en benzine tanken wil. De afdekking is eventueel ook vervangbaar mocht het gas er weer uit gaan.
-
odin1899
- Donateur

Exact zo had ik het op mijn laatste 9000. Nadeel van vuldop bij trekhaak is wel dat je op je knieën moet om de slang er op te zetten. Niet altijd leuk in zout/sneeuw/modder bagger als je op het platteland woont tijdens de bietencampagne of noordelijke streken of als je niet de jongste/soepelste bent.9000-95 schreef: ↑ma 22 feb, 2021 21:54meestal een loos knopje naast de interieur temperatuur sensor;
Vuldop heb ik op een beugeltje zitten naast de trekhaak
-
busy
- Donateur (4x)

Plaats het in ieder geval niet in je plaatwerk. Dat gaat gegarandeerd roesten. Kies een van bovengenoemde 3 opties. Schakelaar op een blinde knop plaatsen.
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Update: de LPG installatie is ingebouwd!
HEt is een Prins VSI 2.0 installatie, VSI staat voor "Vapour Sequential Injection". Vier losse LPG injectoren die het verdampte LPG inspuiten. Schijnt de schoonste en onderhoudsvriendelijkste oplossing te zijn.
De boel is ingebouwd bij firma Verkerk in Bunnik. Samen met APK en wat klein werk aan de auto, netjes en degelijk gedaan, de eigenaar nam de tijd voor je, goed overleg over plaats van de brandstofkeuze-schakelaar en de vulopening. De schakelaar is op de loze plek naast de interieur-sensor in het dashboard geplaatst, subtiel en onopvallend, geen lompe schakelaar maar mooi rond ding. De vulopening is onder het rechter achterlicht geplaatst, het is zo'n opening waar je de bajonet-aansluiting nog op moet schroeven. Dat was het mooiste vond ik.
HEt is een Prins VSI 2.0 installatie, VSI staat voor "Vapour Sequential Injection". Vier losse LPG injectoren die het verdampte LPG inspuiten. Schijnt de schoonste en onderhoudsvriendelijkste oplossing te zijn.
De boel is ingebouwd bij firma Verkerk in Bunnik. Samen met APK en wat klein werk aan de auto, netjes en degelijk gedaan, de eigenaar nam de tijd voor je, goed overleg over plaats van de brandstofkeuze-schakelaar en de vulopening. De schakelaar is op de loze plek naast de interieur-sensor in het dashboard geplaatst, subtiel en onopvallend, geen lompe schakelaar maar mooi rond ding. De vulopening is onder het rechter achterlicht geplaatst, het is zo'n opening waar je de bajonet-aansluiting nog op moet schroeven. Dat was het mooiste vond ik.
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
... vervolg...
Het is een 54 liter ringtank geworden waar netto ca 48 liter in kan, op de plek van het thuiskomertje. De vloer van de bagageruimte is hierdoor met ca 5 cm omhoog gekomen. Ik heb een rubber mat erin liggen, waardoor je dat niet echt opmerkt.
Ik merk geen verschil in rijden op LPG of benzine. Beetje jammer dat de boordcomputer nu niet meer te gebruiken is voor inzicht in hoeveel km je nog te gaan hebt voordat je moet tanken. Daar is de dagteller dan goed voor. Ik heb mn eerste tank nog niet leeg gereden, ben benieuwd naar t verbruik op LPG. Maar met een benzinepijs van 1,70 ben ik dolblij dat ik deze investering heb gedaan. MEt een verse APK tot april 2022 en een prima basis is dit de auto waar ik nog wel een paar jaar in wil gaan rijden.
Ik kan Verkerk in Bunnik dus aanbevelen. Neem wel de tijd bij wegbrengen en ophalen, want Gert-Jan is lang van stof en legt alles tot in detail uit. Prima hoor!
Frans, die nog steeds niet weet hoe foto's bij berichtjes te posten. Schijn je op een aparte plek ergens te moeten plaatsen en dan linken... is mij te omslachtig
Het is een 54 liter ringtank geworden waar netto ca 48 liter in kan, op de plek van het thuiskomertje. De vloer van de bagageruimte is hierdoor met ca 5 cm omhoog gekomen. Ik heb een rubber mat erin liggen, waardoor je dat niet echt opmerkt.
Ik merk geen verschil in rijden op LPG of benzine. Beetje jammer dat de boordcomputer nu niet meer te gebruiken is voor inzicht in hoeveel km je nog te gaan hebt voordat je moet tanken. Daar is de dagteller dan goed voor. Ik heb mn eerste tank nog niet leeg gereden, ben benieuwd naar t verbruik op LPG. Maar met een benzinepijs van 1,70 ben ik dolblij dat ik deze investering heb gedaan. MEt een verse APK tot april 2022 en een prima basis is dit de auto waar ik nog wel een paar jaar in wil gaan rijden.
Ik kan Verkerk in Bunnik dus aanbevelen. Neem wel de tijd bij wegbrengen en ophalen, want Gert-Jan is lang van stof en legt alles tot in detail uit. Prima hoor!
Frans, die nog steeds niet weet hoe foto's bij berichtjes te posten. Schijn je op een aparte plek ergens te moeten plaatsen en dan linken... is mij te omslachtig
-
9323
- Donateur (2x)

-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Dank Je Philip! Intussen alweer 2000 km verder. Ik merk echt geen verschil tussen LPG en benzine. Enige minpuntje vind ik dat de indicator voor de LPG voorraad op de schakelaar bijzonder onnauwkeurig en ook onvoorspelbaar is. Bijft lang op 5 ledjes staan en dan ineens is het 1 ledje. Of soms met volle tank niet meer dan 2 ledjes.
-
9000-95
- Donateur

Even mee teruggaan, dat hoort gewoon goed te werken
-
albertk
- Donateur (3x)

Waarschijnlijk de vlotter in de tank die blijft hangen, hadden wij ook. Even met een lege tank langsgaan, ze moeten de vlotter er uithalen.
-
PeterJanssen
- Donateur

Waarschijnlijk gewoon de nivosensor goed calibreren. Niet de eerste keer dat deze nog op 'default' staat. 
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Rij al 40 jaar op de dagteller 
Massa wel goed?
Massa wel goed?