Naderend project
-
9323
- Donateur (2x)

Naderend project
Hallo daar,
Ik hoop binnenkort naar een 9000 te gaan kijken die het volgende probleem vertoont: de koelventilator blijft doordraaien als de motor is afgezet, net zolang tot ie de accu heeft leeggetrokken. Waar kan dat zoal aan liggen?
- temperatuursensor aan zijkant kop
- relais
- iets met airco?
De auto is van bouwjaar 96. Heeft die ook een thermoschakelaar in de radiateur? Gisteren gekeken bij mijn Anni en daar kon ik m niet vinden in elk geval...
Ik hoop binnenkort naar een 9000 te gaan kijken die het volgende probleem vertoont: de koelventilator blijft doordraaien als de motor is afgezet, net zolang tot ie de accu heeft leeggetrokken. Waar kan dat zoal aan liggen?
- temperatuursensor aan zijkant kop
- relais
- iets met airco?
De auto is van bouwjaar 96. Heeft die ook een thermoschakelaar in de radiateur? Gisteren gekeken bij mijn Anni en daar kon ik m niet vinden in elk geval...
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
-
9000-95
- Donateur

Re: Koelventilator blijft draaien
Nee, een 96er heeft geen thermocontact meer. Fan wordt gestuurd door de EDU op basis van de sensor die aan de zijkant van de kop zit. Is die sensor stuk dan loopt de fan preventief altijd met contact aan, maar niet meer contact uit. Dan zou ook de meter op het dashboard het niet doen, deze werkt op dezelfde sensor.
Wat wel heel goed zou kunnen is dat er een verkeerd relais geplaatst is voor de airco. Dat is een speciaal type, stop je er een standaard relais in dan loopt de fan als de airco uit is en stopt hij juist als de aircopomp inkomt, ipv andersom. Relais zit in de zekeringkast voor de accu, op het deksel staat welke.
Kan ook een hangend relais zijn voor de fan sturing, ook deze zitten in dezelfde zekeringkast. Één of twee stuks afhankelijk van of er een fan met één of twee snelheden inzit.
Wat wel heel goed zou kunnen is dat er een verkeerd relais geplaatst is voor de airco. Dat is een speciaal type, stop je er een standaard relais in dan loopt de fan als de airco uit is en stopt hij juist als de aircopomp inkomt, ipv andersom. Relais zit in de zekeringkast voor de accu, op het deksel staat welke.
Kan ook een hangend relais zijn voor de fan sturing, ook deze zitten in dezelfde zekeringkast. Één of twee stuks afhankelijk van of er een fan met één of twee snelheden inzit.
-
9323
- Donateur (2x)

Het gaat trouwens om deze auto:
Deze advertentie mag je niet missen
Goed gebruikte Saab 9000 2.0 CS HB Ecopower 1996
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1554731747 ... ialbuttons
Deze advertentie mag je niet missen
Goed gebruikte Saab 9000 2.0 CS HB Ecopower 1996
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1554731747 ... ialbuttons
-
9000-95
- Donateur

Leuk ding als hij hard is. Voor de opknab of als donor?
Die spelling op het stuur kan heel goed in de klem verbinding bij de kruiskoppeling zitten, kwestie van boutje aandraaien.
Die spelling op het stuur kan heel goed in de klem verbinding bij de kruiskoppeling zitten, kwestie van boutje aandraaien.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Ben benieuwd, leek me een redelijk uitgeleefd exemplaar o.b.v. eerdere foto’s. Staat nog een 9000 op marktplaats met 300.000km met vraagprijs van 1250 die stuk beter oogt.
Maar benieuwd wat je aantreft, iedere 9000 die gered wordt van de sloop is er weer 1!
Maar benieuwd wat je aantreft, iedere 9000 die gered wordt van de sloop is er weer 1!
-
9323
- Donateur (2x)

Ja, maar die van 1250 kun je nauwelijks een project noemen. Saai!
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Ah, die stond bij mij in de straat. Inderdaad nogal 'uitgeleefd'. Maar ik heb 'm al een tijdje niet meer gezien...
-
9323
- Donateur (2x)

Heb m gekocht! Koetswerk erg netjes, motor loopt mooi. Problemen zijn oplosbaar.
Ventilator bleef doordraaien, ook met andere relais. Maar ik zag dat er een oud model radiateur in zit met een niet aangesloten thermoschakelaar, met een oud model fan. Is een keer aan geknutseld dus. Leuke uitdaging om dat weer te herstellen.
Ventilator bleef doordraaien, ook met andere relais. Maar ik zag dat er een oud model radiateur in zit met een niet aangesloten thermoschakelaar, met een oud model fan. Is een keer aan geknutseld dus. Leuke uitdaging om dat weer te herstellen.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Re: Naderend project
Klinkt behapbaar en de basis oogt inderdaad wel goed. Gaaf dat je het gedaan hebt!