stof deurpanelen

1984-1997
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

stof deurpanelen

Bericht door hermank » do 11 jun, 2020 8:02

Eindelijk een paar deurpanelen in Dover gescoord mét achterraam-ontwaseming. Ik heb vorig jaar een mooie set in Duitsland gekocht, maar vergeten dat ik die motortjes en ventilatie in de panelen moet hebben. Helaas. Voorpanelen kan ik wel gebruiken.
Deze set hangt wel de stof los ( en is ook net niet zo mooi als de andere, maarja) Ik kan hem met de hand zo strak trekken, dus moet ik hem zelf toch wel kunnen lijmen zonder dat ik hem naar de bekleder breng??
Iemand advies?

Afbeelding

Afbeelding

Koen K
Donateur
Donateur

Re: stof deurpanelen

Bericht door Koen K » do 11 jun, 2020 11:59

Ik weet niet precies wat er in dit geval achter de bekleding zit. Soms is dat een soort schuim dat na een tijdje vergaat en daardoor loslaat. Als dat zo is zul je het schuim en de oude lijmresten moeten verwijderen, wat prima gaat met aceton of soortgelijk spul.

Om de boel weer vast te plakken werkt spuitlijm vrij goed. Aan twee kanten inspuiten, tijdje drogen, en dan samenvoegen.

Ik heb dit een keer gedaan op een dakhemel, maar dat was dan wel met nieuwe stof (ik had alcantara gekocht via ebay.de).

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » do 11 jun, 2020 14:45

Wil je de bestaande stof hergebruiken?

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 11 jun, 2020 15:03

Ja, dat zou toch moet kunnen.

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » do 11 jun, 2020 15:14

Waag dat te betwijfelen eerlijk gezegd. Dikke kans dat er achter de stof een schuimlaagje zit wat verteerd is en dat je het nooit meer mooi krijgt (met de bestaande stof).

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 11 jun, 2020 15:30

Er zit inderdaad een flinterdunne - en wat verbrokkeld - schuimlaagje op het paneel waar de stof weer op moet worden gelijmd. Maar je zou toch zeggen dat als ik hem met de hand weer strak kan strijken, het met een dunne lijmlaag eronder ook moet lukken.....????

Of toch maar naar de bekleder.....???

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » do 11 jun, 2020 15:37

Ik vrees dat je dat niet mooi gaat krijgen. Alternatief voor de bekleder zou zijn dat je zelf op zoek gaat naar een origineel gelijkende stof, ook met schuimlaagje, en daarmee opnieuw bekleden.

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » do 11 jun, 2020 16:27

Heb onlangs alle deurpanelen aangepakt.Het vergane schuimlaagje voorzichtig verwijderd en toen opnieuw verlijmd.
Is een secuur werkje maar is goed te doen. Zorg wel voor heel goede textiel spuitlijm. Het verwijderen van de beklede paneeltjes is een lastig klusje . Vraagt om voorzichtigheid en geduld om de verbindingen los te krijgen..

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 11 jun, 2020 19:01

Afbeelding

De stof zit alleen los bij waar de ontgrendeling van de deur straks zit

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 11 jun, 2020 19:04

Afbeelding

Maar als je het hele paneeltje waar de stof opzit van binnenuit kunt los nemen, kan ik ze verwisselen met de panelen waar de stof wel goed opzit, maar die geen achterraam-ontwaseming heeft. Of komt de stof los als je het paneel ook losmaakt??

Afbeelding

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » do 11 jun, 2020 19:24

Je kunt het paneel waar de stof opzit loshalen . Als de stof er nog goed opzit blijft het gewoon zitten bij verwijdering van het paneel.
Ik heb met een hele kleine schroevendraaier de lipjes op de klemmetjes iets uitgebogen zodat ze van het hardplastic pinnetje gehaald kunnen worden,
De grote klem op het deur handvat idem. Die klem krijg je daarna niet meer goed vast. Ik heb er er bij her montage een dubbele tie wrap opgezet.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 11 jun, 2020 21:19

Ah, dat is mooi. Ga ik proberen/doen. Dank.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » vr 12 jun, 2020 12:18

Nou, dat valt niet mee. Je bedoelt toch de metalen klemmetjes een beetje uitbuigen? Hoe krijg je daar een schroevendraaier tussen? Mij lukt het niet......

Afbeelding

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » vr 12 jun, 2020 12:40

ik denk dat je nog een kleinere schroevendraaier nodig hebt. Die zet je dan schuin in de uitsparingen in de klemmetjes. Dan duw je a.h.w. één van de lipjes omhoog. Zo nodig twee . Ruimte die het dan mogelijk maakt om klem van de plastic pin te krijgen.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » vr 12 jun, 2020 12:50

Als er wat mislukt Herman, wanhoop niet, ik heb die goudkleurige klemringen op voorraad. En desgewenst ook de zwarte vilten onderlaag. Ik vermoed dat je de auto ook aan de zijde die je niet ziet toch origineel wil houden.

Plaats reactie