De opknap-Anni

1984-1997
Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » wo 30 sep, 2020 9:15

Ja die valt mee, maar er komt 20 euro bij aan bezorgkosten...
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » za 03 okt, 2020 22:56

De buis toch maar besteld, bij Parts for Saabs. Je moet toch wat. Meteen wat ondersteldingetjes besteld voor de Anni en het aanstaande lemansblauwe project.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De opknap-Anni

Bericht door PJ Cats » zo 04 okt, 2020 17:55

Le Mans? Nocturne blauw was die uit Loenen toch?

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » zo 04 okt, 2020 18:42

Le Mans denk ik, maar ik kan je dinsdag uitsluitsel geven!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » ma 12 okt, 2020 21:36

Nieuwe koelbuis ontvangen. Zwart gecoat for some reason. Aftermarket, dus ik hoop dat t qua maatvoering een beetje klopt.

Komende week ergens aan de slag met montage. Ook thermostaat vervangen en startmotor en oliedrukschakelaar. En dan de boel weer in elkaar bouwen.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De opknap-Anni

Bericht door Gele aero » di 13 okt, 2020 10:03

Dat vind ik altijd zo'n tegenvaller, dat je dan denkt dat het helemaal klopt als je het onderdeel bestelt en het dan opeens zwart blijkt te zijn. Nou ja het voordeel is dat je hem toch amper kunt zien als hij ingebouwd is en zullen we maar zeggen dat het zwarte een extra coating is tegen roest waardoor hij nu 500.000km meegaat :lol:
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » di 13 okt, 2020 11:40

Ja eens - ik had me net verheugd op een mooie glimmende pijp, ook al is-ie gemonteerd nauwelijks zichtbaar :lol: En misschien is die zwarte coating wel bedoeld om het gebruikte inferieure ijzer wat langer goed te houden. Maar goed. De komende jaren zit het straks wel weer snor.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » wo 14 okt, 2020 20:03

Vanochtend eindeloos lopen hannesen met de motorbeplating. Moest eraf want ik wilde de plug van de radiateur eruit hebben, om vervolgens de radiateur door te spoelen met water. Die plaat zit niet alleen vastgeklemd aan de voorkant tegen de bumperlip en aan de achterkant tegen het subframe, hij zit ook nog eens vast met maar liefst vijf bouten. Heel, heel degelijk, zoals bijna alles bij de 9000. Alleen: na 23 jaar zitten die bouten natuurlijk helemaal vastgeroest; de kooimoeren aan de bovenkant draaiden vrolijk mee toen ik ze probeerde te lossen. Met een (bot) ijzerzaagje en een heleboel geduld heb ik de bouten uiteindelijk kunnen doorzagen. De plug van de radiateur ging gelukkig wel gewoon los. Slangklem van de radiateurslang is volledig verroest zag ik, dus die ga ik ook maar even vervangen.

Volgende keer de nieuwe pijp monteren, dan het hele systeem nog even flushen (thermostaat is eruit) in twee richtingen, dan een nieuwe thermostaat erin en vullen met verse rode kvs.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: De opknap-Anni

Bericht door Alex B » do 15 okt, 2020 16:06

Die kooimoeren zijn inderdaad hopeloos. Ik ben weer teruggegaan naar hoe het ook om m'n '94er bevestigd dat, met van die carrosserieboutjes met grove schroefdraad en een metalen clip om 'm in vast te draaien. Is makkelijker los te krijgen als er roest tussen komt en makkelijker te vervangen door verse exemplaren.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » do 15 okt, 2020 16:55

Goeie tip, dat is veel beter! Zo ga ik het weer monteren tzt.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » do 22 okt, 2020 18:37

Hoera! Het pijpje zit erin!

Heb eerst de bovenste inbusbout van de dynamo losgedraaid, met een inbussleutel en een pijpje erop. Bout werkte gelukkig mee. Daarna kon ik met een koevoetje tussen het bracket en de dynamo de dynamo naar achteren kantelen en ontstond genoeg ruimte om het nieuwe pijpje erin te morrelen. Ik heb de oude o-ring hergebruikt met een likje vloeibare pakking erop.

Ook even de thermostaat vervangen en het koelsysteem nog een paar keer van verschillende kanten doorgespoeld. Verder een nieuwe geleiderol gemonteerd; ik had aanvankelijk een tweedehands exemplaar gepakt maar daar zat me toch wat teveel speling op.

Het was best een bewerkelijk klusje. Moest een boel los. Volgende keer bouw ik alles weer terug. BDP-sensor weer aansluiten, (vervangend) gasklephuis monteren, AIC, enzovoort. Dan nieuwe kvs erin en kijken of de boel lekvrij is.

Oh, de lambdasonde had ik even losgehaald zodat het pijpje niet in de draad verstrikt zou raken. Heerlijk gepiel om de stekker uit het houdertje te krijgen, maar ook dat is gelukt. Goed moment om een frisse sonde te monteren denk ik.

Als dit alles achter de rug is kan de auto op de brug. Kijken wat er verder nog moet gebeuren. Maar de grootste klus zit erop!

Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » za 24 okt, 2020 17:04

Vandaag weer verder gegaan met opbouwen. Gasklephuis en AIC schoongemaakt en gemonteerd, gaskabel en cruise control-kabel er weer aan, koelslangetje tussen nieuwe pijpje en gkh, koelslangetje tussen die mooie dubbelwandige carterventilatieslang en het gkh. Alles zo netjes mogelijk gemonteerd; daar word ik altijd blij van. Bdp-sensor heb ik weer aangesloten en de draad vastgeklemd op de nieuwe koelbuis.
Kwam er trouwens achter dat het vervangende gkh een ander type throttle position sensor had, met een andere aansluiting. Die heb ik dus even omgezet van het oude gkh. Gkh gemonteerd met een likje vloeibare pakking.
Plug weer in de radiator gedraaid. Daarnaast even de oliekoelerleidingen ontroest en in de brunox gezet. Volgende keer de multiriem en aanverwante zaken monteren, het wiel er weer op en verse kvs erin. Volgens mij kan ie dan op de brug.

Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De opknap-Anni

Bericht door Gele aero » za 24 okt, 2020 20:23

Nuttig dagje zo!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9323 » zo 25 okt, 2020 23:55

Multiriemtoestand zit er weer op. Ging niet helemaal volgens plan; de bovenste bout van de spanner (lang exemplaar waarmee spanner wordt verankerd in distributiedeksel) kreeg ik er niet mooi recht in. Heb de boel niet geforceerd, het is allemaal alu immers, maar denk dat ik de schroefdraad toch een beetje heb gesloopt. Heb toen een andere, wat kortere bout gepakt - die ging er gelukkig wel mooi in. Hoop dat-ie diep genoeg zit om de krachten van multiriem en spanner goed op te vangen. Heb ook de lambdasensor alvast losgedraaid - had ik vorige keer even ingespoten met imal voor de zekerheid. Nieuwe is onderweg. Ga ik ergens komende week monteren hoop ik. Dan nieuwe kvs erin en starten maar.

Oh, tijdje terug een mooie radio gekocht - een wat ouder high-end modelletje van Pioneer. Denk dat die mooi zal staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De opknap-Anni

Bericht door 9000-95 » ma 26 okt, 2020 10:55

niet om je te ontmoedigen, maar ik heb al twee keer een 9000 gezien waar de betreffende steun op het distributiedeksel was afgebroken. Mijn vermoeden is dat dit gebeurt door gebruik van een te korte of losgelopen bout. Ik zou ervoor kiezen het gat zo goed mogelijk op te zuiveren met een tap en dan alsnog een zo lang mogelijke bout monteren.
Is nu even pielen maar het deksel wisselen doe je ook niet in een half dagje :roll:
9000 Anniversary 2.3T

Plaats reactie