Achterruitwisser monteren

1984-1997
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Achterruitwisser monteren

Bericht door redmervand » za 04 jan, 2020 15:20

Ik heb momenteel op mijn 9000 CS van '96 geen achterruitwisser.
Op de sloop heb ik alles op de kop getikt, motor, arm en bediening bij het stuur.
Echter, er moet natuurlijk een gat door de kofferklep, maar waar???

Kan iemand mij aan een tip helpen hoe ik de juiste plek kan bepalen? :idea:

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Achterruitwisser monteren

Bericht door Jungleman » za 04 jan, 2020 15:32

Eerste vraag is natuurlijk: ligt er wel bedrading? Zowel in de achterklep als in de stuurkolom.

Zo nee: gauw klaar, een achterwisser kan er niet op, tenzij je zwaar gaat verbouwen. Lees: bedrading aanleggen etc.

Zo ja:
Haal de binnenbekleding van de achterklep er af en bekijk aan de hand van de ruitenwissermotormontagepunten waar je het gat zou durven boren.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 04 jan, 2020 15:36

Ja bedrading, ligt zowel achter als voor.
Motortje werkt ook als die op de accu aansluit.

Lastige van jouw suggestie is dat er behoorlijk wat uitsteekt zodat je niet goed/recht voor de bevestigingspunten komt om het punt goed te kunnen markeren...
En om nou maar op de gok de boor er in te zetten...

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » za 04 jan, 2020 15:42

mijn broer heeft het vorig jaar op zijn 9000 aangelegd en dat ging vrij gemakkelijk. Ik zal hem vragen te reageren. Niet iedereen zit dagelijks of wekelijks op dit forum topics door te spitten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 04 jan, 2020 15:47

Volgens mij zitten er aan de binnenzijde al de bevestigingspunten voor de motor, die kan je als referentie nemen. Of inmeten op een 9000 waar het al opzit, heb de mijne even niet bij de hand nu maar als je kan wachten...

Kabelboom is al voorbereid voor de wissermotor, je moet wel een extra interval relais plaatsen in de zekeringkast anders werkt het niet. Is hetzelfde type als die van de voorwissers.

Als je ook wilt kunnen sproeien zul je ook nog een leiding moeten trekken voor de sproeier, loopt vanaf het reservoir bij de a-stijl omhoog en dan bovenlangs achter de hemel. Hemel iets laten zakken en erachter werken. Sproeikopje monteren in het derde remlicht. In het reservoir kan je een extra pompje prikken. Er zit een los stukje kabelboom vanaf een stekker bij het koelvloeistof reservoir naar het ruitensproeier reservoir en de evap tank, dat is meestal niet voorbereid op de extra pomp. Omwisselen of draadjes bijtrekken.

Zonder sproeifunctie is het een stuk minder werk :wink:

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 04 jan, 2020 15:52

9000-95 schreef:Volgens mij zitten er aan de binnenzijde al de bevestigingspunten voor de motor, die kan je als referentie nemen. Of inmeten op een 9000 waar het al opzit, heb de mijne even niet bij de hand nu maar als je kan wachten...

Kabelboom is al voorbereid voor de wissermotor, je moet wel een extra interval relais plaatsen in de zekeringkast anders werkt het niet. Is hetzelfde type als die van de voorwissers.

Dat van dat relais is een goeie, dat wist ik niet, is er plek vrij voor dat relais?

En sproeien hoef ik niet, ik had al bedacht dat dat veel werk zou zijn Afbeelding

De locatie heb ik nu zo geprikt, beetje inkt op de wisser stang en met lange schroeven in de bevestigingspunten geduwd.
Afbeelding

Ik laat het nog even bezinken tot iemand een beter/andere plek kan aanwijzen...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 04 jan, 2020 16:50

Er is inderdaad een vrij plekje voor het relais

Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 04 jan, 2020 17:20

Dank, de betreffende plek is inderdaad leeg bij mij.
Maar even een nieuwe besteld alvast!

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » za 04 jan, 2020 19:08

redmervand schreef:
za 04 jan, 2020 15:52
9000-95 schreef:Volgens mij zitten er aan de binnenzijde al de bevestigingspunten voor de motor, die kan je als referentie nemen. Of inmeten op een 9000 waar het al opzit, heb de mijne even niet bij de hand nu maar als je kan wachten...

Dat van dat relais is een goeie, dat wist ik niet, is er plek vrij voor dat relais?

En sproeien hoef ik niet, ik had al bedacht dat dat veel werk zou zijn Afbeelding

De locatie heb ik nu zo geprikt, beetje inkt op de wisser stang en met lange schroeven in de bevestigingspunten geduwd.
Afbeelding

Prima methode, zo heb ik het ook gedaan. Vervolgens met een conische boor een gat gemaakt. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen, mag je 'm lenen. Was eigenlijk vrij makkelijk herinner ik me. Achterspoiler was iets meer geneuzel 😉

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 04 jan, 2020 19:11

Een conische voor heb ik wel, het is meer de juiste plek vinden om te boren wat ik een beetje spannend vind.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » za 04 jan, 2020 19:15

redmervand schreef:
za 04 jan, 2020 15:52

Afbeelding

Prima methode, zo heb ik het ook gedaan. Vervolgens met een conische boor stukje voor stukje een gat gemaakt (gaatje boren, kijken of wisserstang in het midden onder het gat zit, zo niet, boor klein stukje verschuiven. En dan als het goed gecentreerd is, definitieve gat boren). Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen, mag je 'm lenen. Was eigenlijk vrij makkelijk herinner ik me. Achterspoiler was iets meer geneuzel 😉

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » za 04 jan, 2020 19:27

P.s. Ja, er is een plek vrij voor het relais

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » di 14 jan, 2020 21:56

Inmiddels is het gelukt, op een zondagmiddag de boormachine gepakt en hem er in gezet.
Na 3x proberen de locatie te bepalen kwam het toch niet helemaal goed uit, dus het gat is iets groter dan het had kunnen worden.
Alles netjes afgewerkt en gemonteerd, nieuwe wisser erop.

Wachten was vervolgens op het relais, dat een week op zich liet wachten... :|

Maar goed, gisteravond ingeplugd en ja hoor, het werkt :lol:

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » wo 15 jan, 2020 10:09

Cool! Nuttige aanvulling op de 9000

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 18 jan, 2020 18:05

Voor wie hierin interesse heeft: ik heb nog wel een acherruitenwissermotor en -arm beschikbaar, wellicht ook nog het relais.

Plaats reactie