Spanner multiriem

1984-1997
Plaats reactie
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Spanner multiriem

Bericht door 9323 » wo 11 dec, 2019 14:50

Dag mensen,
Ik ga de multiriemspanner van de Sky Blue 9000 vervangen omdat ie lek is en gerammel veroorzaakt. Aanpak: spanner indrukken middels dop met verlengstuk op andersomse bout, riem los, spanner weer ontspannen, boutjes eruit halen, nieuwe spanner monteren, spanner indrukken, riem er weer op, spanner ontspannen.

Vervangende spanner is een goeie tweedehandse.

Mis ik iets?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Spanner multiriem

Bericht door Gele aero » wo 11 dec, 2019 15:57

Gaat wel het handigst met zo'n speciaal tooltje! Is niet zo makkelijk als bij een 9-5 is mijn ervaring.
Deze dus: https://www.saabits.com/tools/saab-9000 ... ?cPath=68&
Tooltje heb ik overigens liggen.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 11 dec, 2019 16:13

Er zit toch ook zo'n verraderlijk boutje dat je met de klok mee moet draaien om te lossen? Is alleen te lang geleden voor mij om te zeggen welke precies.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 11 dec, 2019 16:14

Hoi, ja, tooltje heb ik, dank, maar ik vraag me af of het nodig is om de spanner in samengedrukte toestand te demonteren en monteren. Het vervangende exemplaar is ook ontspannen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 11 dec, 2019 16:19

Wouter schreef:
wo 11 dec, 2019 16:13
Er zit toch ook zo'n verraderlijk boutje dat je met de klok mee moet draaien om te lossen? Is alleen te lang geleden voor mij om te zeggen welke precies.
Ja klopt, dat is de bout van de spanner, die moet je tegen de klok in draaien, vandaar dat de draad andersom is omdat ie anders los zou gaan.

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » wo 11 dec, 2019 20:24

9323 schreef:
wo 11 dec, 2019 16:14
Hoi, ja, tooltje heb ik, dank, maar ik vraag me af of het nodig is om de spanner in samengedrukte toestand te demonteren en monteren. Het vervangende exemplaar is ook ontspannen.
Tool gebruik je eigenlijk bij het wisselen van de riem of een gewone rol.
In jouw geval heb je m alleen maar even nodig om de riem van z'n plek te halen.
Je zet nadat je de spanrol hebt vervangen pas weer de boel op spanning om de riem weer te plaatsen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 11 dec, 2019 20:31

Ha,
Dank. Voor de zekerheid: ik ga de trillingsdemper vervangen, dat hydraulische ding, niet de rol zelf. Maar daar geldt hetzelfde voor denk ik?

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » do 12 dec, 2019 23:27

Als je toch dat tooltje hebt zou ik dat gebruiken om te spanner in te drukken, ipv dop en verlengstuk.
Mijn ervaring is dat dat een stuk fijner werkt dan een dop en verlengstuk.

Tooltje is overigens zijn gewicht in goud waard; ik vond de combinatie dop die eraf kan vliegen / spanner onder spanning en vingers in de buurt van een riem geen vreselijk geslaagde.
(en was het niet zo dat zo'n spanner stuk gaat als je 'm snel ontspant)

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » za 14 dec, 2019 12:40

9323 schreef:
wo 11 dec, 2019 20:31
Ha,
Dank. Voor de zekerheid: ik ga de trillingsdemper vervangen, dat hydraulische ding, niet de rol zelf. Maar daar geldt hetzelfde voor denk ik?
De tool heb je in dit geval niet nodig voor demontage,alleen even om de riem eraf te halen.
Dan is alles ontspannen en kun je de bouten los draaien,na plaatsen van de andere spanner die even op spanning zetten(al dan niet met tool)zodat je de riem weer kunt opleggen.
Niet echt moeilijk en te doen in een uurtje als je enigzins technisch onderlegt bent

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 14 dec, 2019 15:52

Top,
Dank! Dat uurtje hoop ik komende week ergens te vinden :-)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 18 dec, 2019 22:37

Update: gelukt!

Hoe dat ging: wielkastbekleding eruit, verlengstuk met dop op de bout van de spanner, daarmee de spanner ingedrukt, riem van rol gehaald, spanner weer laten ontspannen, losschroeven, eruithalen en de nieuwe erin.

Dit was wel een soort van nodig:
Afbeelding

En hier zit de nieuwe erin:
Afbeelding

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » vr 20 dec, 2019 16:15

Het was inderdaad nodig,en dat wisselen zelfs zonder tooltje...goed werk man!! :O: :O:

Plaats reactie