Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

1984-1997
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » ma 24 jun, 2019 21:36

Helaas zijn de cylinders achter niet inwisselbaar voor de voorste, andere diameter. Er zijn zowiezo geen losse cylinders voor de achterste klauwen te krijgen, alleen voor de voorste. Geen idee waarom dat zo is.

Gelukkig stond er op saab9000.com een reparatieprocedure. Men heeft het over een gaatje boren om de cylinder er uit te krijgen maar daarna blijft het gaatje verder onvermeld. Hoe kun je nou een gaatje in een drukvat met zeer hoge druk boren, er niets meer mee doen en daarna constateren dat het probleem opgelost is? Kortom ik begrijp niet wat de dame in kwestie bedoelt.

Wie begrijpt het wel?

"Drill a small hole in the metal disc that covers the end of the handbrake actuator lever, then remove the disc by levering it out with a screwdriver inserted in the hole. This will reveal the circlip at the end of the lever spindle. Remove the circlip and washer. The lever should now come out."

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebuild.php
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

paul318
Geregistreerd lid
Berichten: 250
Lid geworden op: za 03 jul, 2010 11:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door paul318 » ma 24 jun, 2019 22:44

Ik...begrijp het wel....

Er staat nergens dat je een gat in de cylinder boort,je moet een gat boren in de afdekplaat van de handremhendel.
Met een schroevendraaier wip je dan de dekplaat eruit waardoor je bij de circlip komt die de hendel van de handrem op z'n plek houdt.
Wat er dan gebeurt is dat je het deel van het handremmechanisme dat de cylinder activeert kunt verwijderen.
simpelweg gezegd bestaat je handrem uit drie delen in het begin,de hendel in de "cockpit "....dan een "lever " ...die moet je zien als een stuk staal in een L vorm,
onder in de hoek van die L zit een gat geboord waar een as doorheen loopt.Die as zit afgedekt door het plaatje waar je het gat in boort....
En voila..die L drukt door het aantrekken van de handrem de remcylinder in die je rem van de achterwielen bedient..
9000 my93 gedemonteerd
9000 my95 gedemonteerd
9-5 2.3t daily driver
Triumph sprint 900

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » di 25 jun, 2019 0:44

Dank je wel, nu begrijp ik het ook. Dat handremgedeelte is mechanisch en het hydraulische zit aan de andere kant van de as die de cylinder beweegt. Ik hoef dus niet bang te zijn dat er remvloeistof uit loopt/spuit.

Maar ws wel dat er pekel naar binnen loopt als je dat gaatje niet weer netjes dicht maakt. Tec7 misschien van binnen en van buiten, dat plakt lekker en dicht goed af.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » di 25 jun, 2019 0:52

Nou nog nieuwe cylinders voor achter zien te vinden, ze moeten er toch haast wel zijn als er nog nieuwe klauwen worden gemaakt, Maar waarom hebben ze dan itt voor geen onderdeelnr in EPC en waarom zijn ze nergens te vinden? Aleen voorgemonteerd in een nieuwe klauw kennelijk.

Reparatiesetjes voor achter bevatten nooit een cylinder terwijl ze toch best wel vaak roesten en beschadigd zijn. Weet iemand waarom dat is?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door gertram » di 25 jun, 2019 5:28

De bewegende metalen delen van de remklauwen heten zuigers, niet cilinders.
Hier hebben ze ze: https://www.auto-onderdelen24.nl/saab/9 ... r-remklauw
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » di 25 jun, 2019 12:53

Ahh ja, terminologie. Meen toch ook wel forummers gezien te hebben die spreken van een cylinder maar zuiger dekt de lading ongetwijfeld prima. De Noren spreken trouwens ook van zuiger, een "stempel". Het belangrijkste is dat ze te krijgen zijn. Door de merknaam Frenkit kon ik iets dergelijks vinden op een Noorse site:

https://www.eurodel.no/stempel-bremseca ... it-p334401 Kost 20 euro inkl 25% BTW, excl verzendkosten van 9 euro. Nieuwe klauw achter kost 90 euro plus verzendkosten.

Ok, dan kan ik vooruit, zeer vriendelijk bedankt Gertram.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door turbopilot » di 25 jun, 2019 17:04

De zuigers in de voorste klauwen komen ook bij andere merken voor, die zijn relatief goedkoop

Voor De achterste remklauwen pak ik altijd andere als het handremgedeelte niet werkt, ik vroeg mij al af hoe ze dit gedeelte reviseren/repareren. 1 van de best bewaarde geheimen bij elferink

900 nieuwe steek en 9000 achter zijn gelijk, dat maak de zoektocht gemakkelijker :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » di 23 jul, 2019 20:01

Hoe zie je of het handremgedeelte wel of niet werkt?

Bij een nieuwe is het ook niet zo dat er wat begint te bewegen als je aan de handremhendel trekt - het gedraagt zich precies zo als eentje die de garage afkeurde.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door odin1899 » di 23 jul, 2019 20:17

Als je de rem afstelt is het ook maar een kwart- of halfslag terug van 'wiel geblokkeerd'. Vraag me af of je zo'n kleine beweging terug ziet in druk op de handremhevel uitoefenen.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » di 23 jul, 2019 21:38

Ok. Maar er zijn kennelijk wel methoden om van alleen de kale kalliper vast te stellen of de handrem wel of niet werkt want die reserveklauw van mij is er op afgekeurd door de garage.

Uit zijn verhaal begreep ik dat er iets had moeten bewegen want het was "helt død". Maar ja, wat. Niet de zuiger iig want dat deed die nieuwe ook niet (bij het bewegen van de hevel) en die werd wel goedgekeurd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door odin1899 » di 23 jul, 2019 22:39

Deed de handrem daadwerkelijk ook niets meer met de oude klauw(en)?

Kan mij zo voorstellen dat de handremtest voor de APK zo simpel is als handrem aantrekken en kijken met hoeveel kracht de wielen geblokkeerd worden? I.e. wat je dus ook snel genoeg kunt testen met de auto op de krik/assteun.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door turbopilot » wo 24 jul, 2019 9:05

mvm9ck schreef:
di 23 jul, 2019 20:01
Hoe zie je of het handremgedeelte wel of niet werkt?

Bij een nieuwe is het ook niet zo dat er wat begint te bewegen als je aan de handremhendel trekt - het gedraagt zich precies zo als eentje die de garage afkeurde.
Moet je de zuiger wat tegendruk geven, dus de zuiger terug drukken, er lichte druk op houden en dan de handrem bedienen
odin1899 schreef:
di 23 jul, 2019 20:17
Als je de rem afstelt is het ook maar een kwart- of halfslag terug van 'wiel geblokkeerd'. Vraag me af of je zo'n kleine beweging terug ziet in druk op de handremhevel uitoefenen.
Klopt, het is bijna niets wat je moet verdraaien bij het afstellen.
Werkwijze die ik volg is ongeveer zo;
Krik de achterkant met beide wielen los
Test eerst of de beide wielen vrij willen ronddraaien
Zet de handrem 3 klikjes omhoog
Test dan hoe beide wielen draaien, of juist niet
Dan stel ik met inbussleutel 4 (volgens mij) het zo af dat beide wielen even zwaar willen blokkeren ( dus met enige kracht nog iets)
Dan de handrem los en daarna flink aantrekken
Dan los en 4 klikjes aantrekken, moeten beide wielen blokkeren
Dan los en controleren of beide wielen los willen draaien

Overigens controleer ook de kabel waar deze bij de auto naar binnen gaat, vaak zit daar een breuk in de buiten mantel en dat is afkeur
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie