Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

1984-1997
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » vr 07 jun, 2019 21:10

.... met als gevolg een gloeiend hete remschijf waar je je vingers aan brandt en een hele akelige brandlucht van (bijna rokende) remblokken. Al eens eerder gehad met de 900 en daarna was de schijf kromgetrokken. Dat zal dan met de 9000 ook wel gebeuren. Zonde, want de schijf was net nieuw.

Kan ik hier iets aan doen? Hij blijft niet consequent vast zitten want ik ruik niet altijd brandlucht. Tot nu toe 2 keer, en pas de tweede keer de oorzaak van de stank vast kunnen stellen. Heb op het forum gelezen wat er over te lezen valt en ik lees dat ze zichzelf stellen. Waar kan ik dan nog wat doen?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4161
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door busy » vr 07 jun, 2019 21:21

Gaat over de achterkant? Opnieuw stellen, dus remblokken los, en dan je cylinder inspuiten met imal of wd40 en dan je cylinder paar keer heen en wer draaien met een tang (pas op de rubbers) en dan helemaal terugdraaien. Dan de boel weer monteren. Voorzijde idem maar kun je gewoon terugduwen.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door gertram » za 08 jun, 2019 7:57

Liever geen zuigers draaien met een tang, je maakt er geheid krassen in waar hij later in kan vastlopen.
Als het achter is kun je eerst het handrem mechanisme eens terugdraaien en kijken of het dan opgelost is: Handremkabel los. Dopje bij de handremhevel losdraaien. Het inbusboutje daar achter terug draaien tot je weerstand begint te voelen. Testrijden. Daarna stellen, procedure staat wel ergens op het 900 Classic subforum.
Als het niet de handrem is (en je deze nog terug gesteld hebt) kauw loshalen en zuigers proberen terug te duwen. Daar is eventueel speciaal gereedschap voor te krijgen. Als je hem niet goed gangbaar krijgt zuiger naar buiten duwen en alles schoonmaken, terugplaatsen met het fijne remvet van ATE of anders wat remvloeistof. Er bestaan revisiesetjes, https://www.saabits.com/braking/9000/repair-kits heeft een set voor de voorkant met een nieuwe zuiger.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door ReinO » za 08 jun, 2019 9:21

dikke lijmtang gaat prima: of moet je deze draaien en duwen?
haal flink wat vloeistof uit je reservoir anders loopt alles over en het is gemeen spul.

Herhaal dit een paar keer en de meeste remmen doen het weer.
Mocht je schijf wat zijn gaan trillen: koop nieuwe of maak wat goed noodstops op snelheid totdat ie weer recht is.
Voet van je pedaal als je stilstaat, anders koelt ie niet af op de plek waar het blok de schijf raakt.

Als dit allemaal niet werkt: nieuw klauwtje kost ook niet de wereld.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door turbopilot » za 08 jun, 2019 9:34

Als na een paar keer heen en weer duwen van de zuiger het niet goed help, (had ik er ook 1 van)

Klauw eraf
Zuiger eruit en de zuiger bekijken op roestvorming
Klauw schoonmaken en binnenkant iets honen.
Nieuwe rubbers
Nieuwe zuiger en ietsje invetten voordat je deze monteert
Achter handrem ook goed opstellen met inbussleutel 4 ( achter het dopje sw14 uit mijn hoofd)

Als alles goed in elkaar zit en ontlucht moet je met de auto op de krik remmen en na rem loslaten moet het wiel vrij kunnen ronddraaien als je er een slinger aangeeft (mag wel ietsjes raken, ( beetje lastig uitleggen)

Onlangs een hele nieuwe set geproduceerd voor een 900 met 9000 remklauwen voorzien van nieuwe zuigers en rubbers

9000 zal niet vo veel anders zijn als 900 nieuwe steek
viewtopic.php?f=4&t=101199&p=1128744&hi ... n#p1128744
Zie alweer dat het 2011 is gedaan en nog steeds perfect :D
viewtopic.php?f=37&t=94337&hilit=ontluchten&start=15
Laatst gewijzigd door turbopilot op za 08 jun, 2019 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » za 08 jun, 2019 13:58

Mijn dank voor alle input. Ik heb verwaarloosbare ervaring met remmerij dus ik durf geen hele remklauwen los te halen, het zijn wel de remmen namelijk. Het is inderdaad linksachter. Ik zal eerst eens kijken of de tip van Gertram soelaas biedt, dat lijkt veilig genoeg. Nieuwe remklauwen zijn inmiddels dunnetjes gezaaid zag ik.'

Er is een reparatieset onderweg van Speedparts. Die voor de voorkant waren uitverkocht.
Laatst gewijzigd door mvm9ck op za 08 jun, 2019 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door Funky Dude » za 08 jun, 2019 14:18

De remblokken kun je beter ook vervangen, door de hitte "verglazen" ze en verliezen ze aan werking.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4161
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door busy » za 08 jun, 2019 14:31

Voor 100 euro heb je een nieuwe remklauw. Een goede gebruikte kan ik na maandag voor kijken.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door ReinO » za 08 jun, 2019 14:58

precies en die blokken kun je met schuurpapier weer als nieuw maken.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » za 08 jun, 2019 16:00

Ik heb daar wel oren naar, ze weer als nieuw maken, maar dan zullen ze er eerst uit moeten. Lukt dat als een tweede man het rempedaal intrapt zodat de klauw open gaat? Is het aan te raden dat de klauw open blijft terwijl de blokken opgeschuurd worden? Ik kan me voorstellen dat als het pedaal losgelaten wordt de klauw zich zet naar de nieuwe grotere ruimte, gezien de "zelfstellende eigenschappen" van het ding. Maar dan krijg je de remblokken er niet meer tussen.

Ik heb gekeken bij Speedparts.se, mijn standaard Nordic onderdelenleverancier. Idd, 100 euro voor een nieuwe achterklauw, voorklauwen zijn er niet meer. Ik heb nog 1 nieuwe voorklauw liggen maar een nieuwe reserve voor rechtsvoor zou fijn zijn om op de plank te hebben liggen. Een stuks nieuwe reserve voor 4 auto's (3x9000, 1x900) is niet te dik bemeten. En de sloper heeft een voltallig setje klauwen maar die moeten gereviseerd met reparatiesetjes zag ik, de rubbers helemaal scheef en plat. Voor achter heb ik 2 revisie setjes incl cylinders besteld, voor was "tilfälligt slutt" wat betekent tijdelijk uitverkocht. Hopelijk zijn ze er over niet al te lange tijd weer.

Overigens bij het demonteren van de sloperklauw rechtsvoor viel de remschijf er af, die wordt kennelijk op zijn plaats gehouden door de twee 6-kant pennen van de klauw. Maar hoe moet ik het wiel er nou weer op krijgen? Hij moet nog wel kunnen rollen op zijn wielen voor als hij kaalgeplukt naar de sloop moet. Moet ik 1 pen offeren om de schijf weer op zijn plek te krijgen zodat het wiel tenminste vastgeschroefd kan worden? Of moeten beide pennen er weer in, dat is jammer want een nieuwe kost 6 euro. Het zou helemaal jammer zijn als de klauwen op hun plaats moeten zitten om het wiel uberhaupt te kunnen monteren, dan zou ik ze dus niet kunnen oogsten.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door turbopilot » za 08 jun, 2019 16:15

Als het achter is, moet je controleren of het handremgedeelte goed werkt/ verstelbaar is

Niet goed, nieuwe of andere klauw
Wel goed, revisie setje met nieuwe zuiger erin € 15 bij autodoc.nl

Ben je niet handig, koop je een nieuwe. Een klauw reviseren kost zo anderhalf uur :wink:

Heeft de Saab ABS , kijk dan even in mijn linkje hierboven hoe je moet ontluchten .
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » za 08 jun, 2019 16:38

De Saab heeft ABS. En nee ik ben niet handig, ik zou bv niet kunnen aanwijzen welke schroef voor de handrem is en welke voor het justeren van de klauw. De ontluchtingsnippel kan ik vinden, maar ik hoop niet dat ik die nodig heb. Geen ervaring met remmerij maar het moet wel goed werken.

Zal eerst proberen die verstelschroef waar Gertram het over had te vinden, dat zal al niet meevallen ben ik bang. Ik heb het Haynes boek maar ik vind dat echt @#$ met die zwart-wit plaatjes waar niks op te onderscheiden is en de chaotische paginaindeling, na het lezen er van heb ik nog steeds geen idee waar ik moet zoeken. Het is maar goed dat ik geen automonteur geworden ben zeg, daar waren geheid brokken van gekomen.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4161
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door busy » za 08 jun, 2019 19:18

Top tip, laat het dan doen. Weet niet waar je in de buurt zit.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door mvm9ck » za 08 jun, 2019 21:46

Ik zit in Noorwegen, bij Ølen in de buurt. De 2.0 A50 staat nog bij de spuiterij en de 900 is gestald dus ik heb alleen de 2.3 A50 tot mijn beschikking. Zoals hij er nu bijstaat durf ik geen meter meer te rijden en de garage is 20 km. Ik zal iets moeten proberen om in ieder geval tijdelijk te kunnen rijden zonder op te branden. Ik ga van het weekend nieuwe bestellen voor beide zijden achter. Die laat ik er dan bij de garage op zetten. Als het tot die tijd functioneert zou dat prachtig zijn, zeg 2 weken.

De revisiesetjes zijn al onderweg, incl kolven. Of moet ik zeggen cylinders. Het wordt hoog tijd dat ik me dit eigen maak, als ik dit had gekund had het een hoop hoofdbrekens en forumberichten gescheeld. Hoe je zo'n ding loshaalt heb ik uitgevonden met de sloper - geheel verroeste cylinders daar overigens. Maar verder? Gertram zei iets over de afstelprocedure die te vinden zou zijn op het 900 forum. Het zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik vind hem daar iig niet. Het is toch zo dat als je de olieleiding niet loshaalt dat je dan ook niet hoeft te ontluchten? Erg veel reserve remvloeistof heb ik overigens ook niet, iets in een glazen potje, zeg 150 ml.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Remklauw komt niet goed los tijdens het rijden

Bericht door odin1899 » za 08 jun, 2019 22:20

Prima procedures voor reviseren, vervangen en afstellen van alle 9000 remmerij zijn op saab9000.com te vinden:

http://saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Plaats reactie