Effect spoorverbreders achterwielen

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door vril-9000 » ma 19 mar, 2018 23:21

Ik ben benieuwd wat het effect is als ik bij de achterwielen spoorverbreders gebruik. Geeft dit, naast extra wiellager-belasting, ook een slechtere wegligging?

Ik vind de achterwielen optisch gezien te diep in de wielkuip staan. De wielen staan dichter bij elkaar dan de voorwielen (of zo lijkt het). Die "krab-onderstel" vind ik niet mooi.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand achterwielen met andere et-waarden dan de voorwielen?

Alvast dank voor jullie reacties!

Verstuurd vanaf mijn P027 met Tapatalk
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2275
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door busy » di 20 mar, 2018 1:19

Achter is de spoorbreedte 2 cm smaller dan voor. Dus wat je wil is puur voor de looks. Zou het lekker zo laten en kiezen voor iets bredere bandenmaat dan 195. Saab heeft het niet voor niets zo ontworpen
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13305
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door turbopilot » di 20 mar, 2018 8:24

Of setje 16" 6,5J scoren (twotone) past nl
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door vril-9000 » di 20 mar, 2018 9:09

Bedankt.

Het is een aero met 16” deepdish. En toch oogt het ielig. Een bredere band zal helpen maar meer dan 215 ondersteunt de velg niet. Heb nu gewoon 205 (standaard).

2cm verschil met voor is veel! De kont vd 9000 is flink en staat optisch gezien op dunne stelten die naar binnen staan. De voorkant is wel netjes.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door PJ Cats » di 20 mar, 2018 9:58

Hm, ik vind dat je eigenlijk wel een goed punt hebt. Viel mij ook wel eens op, hoe ielig een 9000 er van achteren uitziet. Ik zat even te kijken op het forum van saabnet.com en daar wordt zelfs gesproken over 30 mm meer spoorbreedte achter! Maar goed, het gaat om hoe het er uitziet. Misschien gewoon eens proberen met 10 mm spacers, kost je ook de kop niet (edit: dat klopt niet, die dingen zijn nog best wel duur). Geen idee hoe je de ophanging achter daar anders mee belast, maar echt veel gewicht zit er niet op, alles zit voorin bij een 9000 (gewichtsverdeling voor/achter 61/39). Enige andere bezwaar dat ik kan bedenken is dat-ie gaat aanlopen bij inveren. Maar ook dat kun je alleen proefondervindelijk uittesten...
O ja, langere bouten, dat is ook geen gek idee.

Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door vril-9000 » wo 21 mar, 2018 8:49

Oei, 30mm spacers, ik twijfelde of 10mm niet te veel zou zijn [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]. Ik heb nu Abbott verlagingsveren maar dat zal geen probleem zijn. Een mooie “stance” kan naar mening een auto optisch maken of kraken.

Ik ga ze toch proberen en idd het gewicht zit bij de Saab voornamelijk voorin.

Ik overweeg later - afhankelijk hoe ik met spacers uitkom - verschillende wielen voor - en achter (et waarden) aan te schaffen. Wel wielen die bij de auto passen.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door PJ Cats » wo 21 mar, 2018 9:10

Neenee, niet 30 mm spacers - 30 mm meer spoorbreedte. Dat zou twee keer 15 mm aan spacers opleveren. Lijkt me ook rijkelijk veel. Het is mij nog te koud voor zulke experimenten, maar ik ben wel benieuwd. Morgen ga ik voor nieuwe banden op m'n anni, die komen op de originele velgen, dan maar eens praten met de bandenboer...

Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door vril-9000 » wo 21 mar, 2018 11:51

Oke, dat scheelt de helft... Als ik zou kiezen voor spacers of bredere banden zou ik voor spacers gaan.

Ja het is idd te koud om te experimenteren haha. De bouwen willen met deze temperaturen vaak niet meewerken.
Ik sta ook op het punt om mijn onderstel te vervangen. Dan neem ik de spacers gelijk mee.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004

Gebruikersavatar
Perdition
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 dec, 2016 0:14
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door Perdition » wo 21 mar, 2018 18:19

Rij al jaren met 15mm spacers, staat veel leuker en ondervindt helemaal geen
negatieve bevindingen, 215x55x16 Bandenmaat.
Heb zelfs het gevoel dat ie koersvaster is geworden .
Mvg Jack.
1e Saab 9-3 cabrio. 2003. 2.0 se
2e Saab 9-3 SS.2005. 1.8i. Linear 5 - handbak
3e Saab 9-3 SS.2008. 1.8 TiD. Vector. 6 - traps automaat. Hirsch .
4e Saab 9-3 SS.2008 1.8 TtiD. Vector 6 - handbak.
5e Saab 9-3 Sport Estate. 2009 1.8 TtiD. Vector 6 - traps automaat.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12532
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door Style&Co » wo 21 mar, 2018 19:23

dus je wilt een breedset op een FWD auto... ik zit daar ook over te denken. Maar mij is verteld dat indien de achterbanden groter zijn (afrolomtrek) dat de ABS moeilijk gaat doen. Grotere spoorbreedte dmv spacers, lagere ET of bredere banden zou daar geen invloed op hebben.
live your dreams

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6909
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door Jungleman » wo 21 mar, 2018 21:38

en dan hebben we het nog niet gehad over het eventueel aanlopen van de banden tegen de wielkasten.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Caab: 1998 9-3i
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door vril-9000 » do 22 mar, 2018 15:21

@Perdition:
Fijn te lezen dat je goede ervaringen heb met 15mm spacers! Ook dat het weggedrag niet om zeep geholpen is. :D
Dus de buitenkant van de achterband is in principe 15mm+5mm (verschil tussen 205 en 215 banden gedeeld door 2 kanten van de band) is in totaal 20mm verbreed!
Trouwens, is dit niet gelijk aan nieuwe wiel met ET53 waarde (ET33+20)?
Is je auto misschien ook verlaagd?

@Style&Co:
Over de hoogte tussen de voor - en achterwielen maak ik me geen zorgen. Op mijn 9-5 heb ik normaal 225/45R17 banden zitten. Omdat ik een grotere wiel (velg + band) mooier vind heb ik eerst de achterbanden vervangen door 225/50R17 en een half jaar mee gereden. De ABS reageerde geheel niet op de wiel-hoogteverschillen. Later heb ik ook de voorbanden vervangen. De bandenboer had mij wel hierop geattendeerd maar die had ik in de wind geslagen. De 9-5 heeft - denk ik - meer elektronica om te controleren. Overigens een hogere band rijdt erg fijn.

Goed te weten hoe ver ik kan gaan!
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5732
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door reiernumans » do 22 mar, 2018 16:05

vril-9000 schreef:@Perdition:
Fijn te lezen dat je goede ervaringen heb met 15mm spacers! Ook dat het weggedrag niet om zeep geholpen is. :D
Dus de buitenkant van de achterband is in principe 15mm+5mm (verschil tussen 205 en 215 banden gedeeld door 2 kanten van de band) is in totaal 20mm verbreed!
Trouwens, is dit niet gelijk aan nieuwe wiel met ET53 waarde (ET33+20)?
Is je auto misschien ook verlaagd?
Even op dit stukje inhakend, Als ik kijk naar Perdition's onderschrift is hier geen sprake van een 9000, maar van een 9-3ss (waar 215/55R16 de standaard 16" maat is).

Wat betreft ET waarde, die blijft gelijk. ET-waarde zegt alleen iets over de hartafstand ten opzichte van het midden van het wiel, als ik het goed begrepen heb. Een andere bandenmaat verandert daar niks aan, een spacer wel. Als je een ET27 (16" 9000 spec) wiel hebt en er een 10mm spacer achter zet verschuif je het hart naar buiten, en wordt de afstand van het midden van het wiel kleiner. Effectief ga je dan dus naar ET17.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1344
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door John » do 22 mar, 2018 17:47

Met mijn privéauto (geen Saab. Achterwiel-aangedreven) heb ik ook spacers. Ik dacht 15mm per kant + bredere banden. Bochtgedrag is beter (want achterwielen staan verder naar buiten), maar gevoeligheid voor spoorvorming is bij mij wel hoger dan voorheen
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
vril-9000
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 15:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Effect spoorverbreders achterwielen

Bericht door vril-9000 » vr 23 mar, 2018 11:12

@reiernumans:
Goed gezien dat de ervaring van Perdition over een 9-3ss ging! Anyways, ik waardeer zijn positieve input.
Ook vwb het sommetje met die ET-waarden. Dit komt straks nog wel eens van pas, Thx :bluethumb:

Ik begrijp inmiddels dat Saab de geometrie van het onderstel voor - en achter neutraal wil houden en dat doen ze door o.a. met spoorbreedten te "spelen"; het onderstuur en overstuur verhaal.

Ik houdt het denk ik bij 10mm verbreders per wiel omdat de totale spoorbreedte van de achteras niet breder wordt dan de spoorbreedte van de vooras, anders krijg ik vermoedelijk een ongewenste rijgedrag.
Saab 9000 Aero 1997
Saab 9-5 Aero 2004

Plaats reactie