Raam doet het niet meer, is het de schakelaar? Nee dus...

1984-1997
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Raam doet het niet meer, is het de schakelaar? Nee dus...

Bericht door redmervand » do 28 dec, 2017 22:45

Mijn 9000 heeft wat gebreken, de een wat erger dan de ander, maar nu heb ik het raam RV dat niet meer elektrisch omhoog of naar beneden wil... (ook niet met de hand trouwens)
Dus nu heb ik de laatste 5 cm maar dicht getapet tegen de regen, maar het is niet ideaal.

De vraag is nu dus, wat is er kapot, motortje, schakelaar of iets anders?
De zekeringen zijn ok, de andere ramen (die het deden) doen het nog steeds
Deurpaneel heb ik er nog niet af gehad om 12v op de motor te zetten. Dat heb ik geprobeerd via de stekker die de deur in gaat, maar dat kreeg ik met Rood(wit) en zwart niet voor elkaar

Hoe kan ik de de schakelaar testen op juiste werking, door de weerstand te meten?
Maar op welke pinnetjes, er zitten er 19 op... :paleconfused:

Afbeelding

Afbeelding

Wie heeft er een oplossing? :idea:

harolddevries
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Raam doet het niet meer, is het de schakelaar?

Bericht door harolddevries » vr 29 dec, 2017 0:05

Heb je Haynes?

Heb je hier wat aan?

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 29 dec, 2017 0:08

Kunt ook za. even langs de saab hobby club komen. Hebben vervangende onderdelen voor je. PB rademaker maar even.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 29 dec, 2017 18:32

harolddevries schreef:Heb je Haynes?

Heb je hier wat aan?

Afbeelding
Die heb ik zelf ook, alleen kom ik er daarmee niet uit, de nummers in het schema komen niet overeen met de nummers van de pinnen op het schakelaarblok...
En ik heb iets te weinig kennis omdat dan helemaal goed te snappen misschien.
busy schreef:Kunt ook za. even langs de saab hobby club komen. Hebben vervangende onderdelen voor je. PB rademaker maar even.
Zou ik morgen nog wel even langs kunnen racen, kijken of dat het is.

Ga morgenochtend eerst even test of ik het raam met 12v op het motortje wel dicht krijg, wel zo prettig met dit weer :roll:

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 29 dec, 2017 21:55

Zit je een beetje te googlen hier over, kom je een mooi filmpje tegen zie hieronder
Eerst de schakelaar dus maar eens uit elkaar gehaald en schoongemaakt, bevatte wat stof maar niet extreem veel.
Alle connectoren even schoongemaakt en wat opgeruwd met een mesje zodat er goed contact ontstaat.
Nog niet weer terug gezet, dat is het eerste wat er ik morgen ga testen (zal wel niks helpen, maar je bent weer even bezig he :wink: )

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 30 dec, 2017 16:07

die schema's uit de haynes, daar klopt niet veel van nee. Hebben denk ik betrekking op oude types en nooit bijgewerkt.

Hier staan betere schema's, zijn in mijn ervaring eigenlijk altijd accuraat voor de 94-98 modellen: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 30 dec, 2017 19:08

9000-95 schreef:die schema's uit de haynes, daar klopt niet veel van nee. Hebben denk ik betrekking op oude types en nooit bijgewerkt.

Hier staan betere schema's, zijn in mijn ervaring eigenlijk altijd accuraat voor de 94-98 modellen: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt hiervoor, deze is inderdaad duidelijker, en lijkt meer te kloppen.
Echter, welke pinnen zijn voor het raam rechtsvoor, 6+7? Of heeft 12 er ook nog wat mee te maken?
AfbeeldingCapture by Redmer van Delden, on Flickr

Het raam is overigens nu wel weer dicht, 12v rechtstreeks op de motor liet de motor weer draaien.
Nog even getest of ik op de stekker die de deur in komt weerstand had, dat dus niet.
Bedenk me nu net dat ik niet getest heb of er iets gebeurde op die stekker als ik de schakelaar indrukte. :roll:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 30 dec, 2017 19:15

12 is de massa voor beide voorramen. 11 is de +12V.

Als je de schakelaar bedient zou er tussen pen 6 en 7 12V moeten komen te staan, polariteit is daarbij afhankelijk van open of dicht. Beste meten met het raammotortje aangesloten, dan is er een belasting en vallen eventuele overgangsweerstanden beter door de mand.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 30 dec, 2017 19:21

Ik kan alleen niet meten als het schakelaar blok is aangesloten, dan kom ik niet bij de pinnetjes.
Maar, zou ik dan bij een los blok weerstand moeten meten, tussen 6 en 7, bij het indrukken van de schakelaar?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 30 dec, 2017 20:33

daar moet je spanning meten, geen weerstand.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Raam doet het niet meer, is het de schakelaar?

Bericht door redmervand » za 30 dec, 2017 22:23

Ja maar dat zal niet gaan denk ik, aangezien de draad in de middenconsole te kort is en die stekker over de pinnen heen gaat, zodat je er niet bij kan...
Meten met spanning er op zal dus lastig worden...

RB29
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RB29 » zo 31 dec, 2017 7:18

Van het voorjaar hetzelfde gehad met mijn 9000, bestuurderszijde wilde niet meer open of dicht. Bij mij was de oplossing inderdaad de schakelaars bij de handrem helemaal uit elkaar halen en alle koperen en messing contactjes onder de knoppen licht opschuren. Werkt weer prima sindsdien!

mfvb
Donateur
Donateur

Bericht door mfvb » zo 31 dec, 2017 11:17

Met het model uit de eerste foto kan het zeker aan de schakelaars liggen. Ooit terug van vakantie mee naar een Deense dealer geweest. Raam ging niet meer dicht, nadat ik het geopend had. De monteur brandde zijn vingers aan de gloeiend hete motor die het raam maar naar beneden bleef halen. :shock:
Twee keer dergelijke problemen gehad met deze schakelunit. Daarna vervangen door het latere model (met de schuine schakelaars die je aan 1 kant bediend) en nooit meer problemen gehad.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 31 dec, 2017 11:17

RB29 schreef:Van het voorjaar hetzelfde gehad met mijn 9000, bestuurderszijde wilde niet meer open of dicht. Bij mij was de oplossing inderdaad de schakelaars bij de handrem helemaal uit elkaar halen en alle koperen en messing contactjes onder de knoppen licht opschuren. Werkt weer prima sindsdien!
Daar hoopte ik ook op, helaas dus zonder resultaat, alhoewel, de Lock-knop werkt wel weer :-)

RB29
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RB29 » ma 01 jan, 2018 0:14

Daar hoopte ik ook op, helaas dus zonder resultaat, alhoewel, de Lock-knop werkt wel weer :-)
Jammer, was wel een makkelijke fix. Mocht het je raammechanisme zelf zijn die kapot is(het tandwiel heeft het dan begeven) dan heb ik er nog wel een voor je liggen, daar was ik toen bang voor en had ik op voorhand alvast in huis gehaald.

Plaats reactie