Pagina 1 van 8

Pas fini! - lekke koppakking

Geplaatst: do 30 nov, 2017 11:56
door harryS9K
C'est fini.

Helaas ga ik ik afscheid nemen van mijn 9000. ;-(+
6 jaar heb ik hem mogen rijden en veel plezier mee gehad. :O:
De kosten zijn dit laatste jaar zo hoog geworden dat ik er een punt achter zet.
Nu ligt de koppakking er uit (geen schande bij 450.000 km en vermogen >300pk) en ik ga deze kosten niet meer maken.

Afbeelding

Hoe jammer ik het ook vind, want het is toch een soepele en toch snelle auto waar je het niet vanaf ziet.

Het word verkopen of slopen.
Er zitten genoeg goede onderdelen op, om de dagwaarde te halen denk ik. (18T, 550cc injectoren, abbott voorpijp enz.)

Suggesties en opmerkingen zijn welkom.

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 12:14
door gws
Begrijpelijk maar een koppakking is niet zo prijzig , zelf doen en dan eventueel verkopen zou mijn voorkeur hebben .
Slopen is erg jammer , het zijn geweldige automobielen .

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 12:19
door harryS9K
Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
Hoe moeilijk is dat?

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 13:35
door PJ Cats
Hoop werk, maar niet super moeilijk. Veel bouten lossen, delen verwijderen. Hier handleiding: http://www.saabnet.com/tsn/faq/9000headgasket/" onclick="window.open(this.href);return false;. Je hebt als speciaal gereedschap enkel een torx 16 mm nodig voor de kopbouten? Hergebruiken van kopbouten of nieuwe aanschaffen is zo'n eindeloze discussie waar ik me niet mee bemoei. Kop vlakken is aan te bevelen, moet meestal vijf tientjes kosten. Scheelt je ook schoonmaken van een kant (blok moet je zelf doen natuurlijk). Koppakkingset kost een euro of honderd, geloof ik. Trek er twee dagen voor uit, dan kan het meevallen.

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 13:35
door gws
Het belangrijkste is een momentsleutel en daarnaast een doppendoos , wanneer je nog niet eerder een koppakking ge de -en gemonteerd hebt hebt is het niet onverstandig een manual aan te schaffen .
En natuurlijk wat tijd en geduld .

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 16:38
door harryS9K
Het gereedschap is geen probleem.
Wel ruimte om te sleutelen.
Ik heb destijds de turbo vervangen naast het huis voor de garage, maar dat gaat hem met deze klus in de winter echt niet worden...
Daarnaast, wat gaat deze klus kosten en wat zou het extra opbrengen?

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 16:41
door John
Houd er rekening mee dat de afschrijving op de vervanger voor het komende jaar mogelijk al hoger is dan de reparatie (mijn 9000 heeft nu +5 ton op de teller, onze Espace 250k en mijn youngtimer 430k. Daarmee blijven we ook gewoon doorrijden).

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 19:23
door Jungleman
je weet wat je hebt ( een 9000 zonder sores, als je de koppakking even niet meerekent), je weet niet wat je krijgt als je gaat inruilen.

als je het allemaal zelf doet, kost het je alleen de koppakking, bouten en wat vloeistoffen. met een beetje mazzel is de kop nog recht en hoef je 'm niet te (laten) vlakken.

Re: Fini

Geplaatst: do 30 nov, 2017 21:44
door Gele aero
Beetje handige klusser kan het zelf, weet ik inmiddels uit ervaring. Maar ja zou wel eerst even de kettingspanner eruit halen om te kijken hoever die uitstaat. Dan weet je of je die boel ook meteen moet aanpakken. Kun je een betere afweging maken uiteindelijk. Met een beetje gepriegel krijg je er hem wel uit zonder de boel te demonteren zoals aangegeven in de meeste manuals.

Re: Fini

Geplaatst: vr 01 dec, 2017 8:40
door Tjøørd
De kettingspanner moet sowieso los als je de kop demonteert.

Ik heb ooit ook de koppakking van een 9000 2.0t gedaan als beginnend klusser; is te doen maar ik snap dat je twijfelt.

Re: Fini

Geplaatst: vr 01 dec, 2017 9:38
door Gele aero
Ik bedoelde de kettingspanner los te halen alvorens je aan de kop begint. Hij is er met wat gepriegel binnen 15 minuten uit te halen en mocht die helemaal uitgeslagen zijn dan weet je zeker dat je de ketting ook kunt doen. Dat maakt de klus wat groter en zo kun je vooraf beter afwegen.

Mocht het alleen de kop zijn: voor die paar tientjes onderdelen en een dag sleutelen zou ik de gok wel wagen! Je krijgt w.s. toch amper iets/niets terug voor de auto en onderdelen van een 9000 vinden ook geen gretig aftrek en wellicht rijdt hij met nieuwe koppakking weer perfect!

koppakking vervangen

Geplaatst: vr 01 dec, 2017 13:46
door harryS9K
We gaan de 9000 een kans geven!
Alle fietsen en nog wat ander grut uit de garage en moeten we een heel eind komen.
De distributie zou ik van te voren kunnen bekijken om te weten wat er komt.

De carterpan hoeft er toch niet onderuit voor de distributie?
Dat heb ik één keer gedaan en dat doe ik niet graag nog een keer.
Sommigen laten het inlaatspruitstuk zitten. iemand hier ervaring mee?

Hoe zit het met de klepgeleiders en hydraulische stoters? Kan je die controleren?

Re: Fini

Geplaatst: vr 01 dec, 2017 14:41
door Dabutcha76
Wat tof! Ik kan je niet inhoudelijk adviseren, maar veel succes!

Re: Fini

Geplaatst: vr 01 dec, 2017 15:06
door gws
De ketting , als je die al zou moeten/willen vernieuwen , kun je doorrijgen , dat geeft heel wat minder gesleutel . Kleppen en stoters zijn te vervangen maar dan zou je een gereviseerde cilinderkop moeten nemen en dat is financieel gezien misschien niet de bedoeling , vlakken is wel aan te bevelen .
De kop afnemen met in en uitlaatspruitstuk gemonteerd is wel handig met uit tillen .

Re: Fini

Geplaatst: vr 01 dec, 2017 19:12
door Gele aero
Dapper dat je hem gaat opknappen. Wist niet dat kop er ook af kon met inlaatspruitstuk eraan, wel zo handig, want enorm gepriegel om die moertjes los te krijgen! Zou hem lekker laten zitten en pas loshalen als de kop uit de auto is. Carterpan hoeft er voor distri niet onder vandaan, alleen twee of drie bouten moet je loshalen maar daar kun je prima bij (al kunnen ze ellendig goed vastzitten :evil: ). :evil:
Doorrijgen is veel over geschreven, check die posts even. Is namelijk veel voor te zeggen, maar ook veel tegen. Als je een 2.3T hebt, zou ik ook balansasketting doen als je bezig bent en de distri moet toch.