Pas fini! - lekke koppakking

1984-1997
Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 588
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Fini

Bericht door 93Rookie » do 21 dec, 2017 15:44

Beste HarryS9k,

Ik zie dat er veel overeenkomsten zijn in de motor van een 9000 en de 9-3.
viewtopic.php?f=7&t=155196&start=30
Waar ik als R :mrgreen: :mrgreen: kie bij mijn eerste koppakking vervanging van een 9-3 tegen aanliep waren de volgende punten:

1. Vooraf de olie en de koelvloeistof aftappen.
2. Koop nieuwe tap-einden voor het uitlaatspruitstuk, het zijn niet de kosten, de oude knappen bij de montage geheid.
3. Koop nieuwe kop bouten, kosten iets meer maar de ouden zijn opgerekt bij het aanzetten op de juiste waarden.
4. Volg bij demontage en montage van de bouten de logische en aangegeven volgorde van de tekeningen.
5. Stop plukken doek in de gaten die vrijkomen, dan zoek je geen bouten zoals ik.
6. Neem genummerde bekers en vul die met motorolie om de hydraulische klepstoters in te bewaren.
7. Nummer de bekers logisch voor het terugplaatsen en controleer de stoters op de demping.
8. De donkere bouten van de nokkenassen hebben een olie boring en moeten aan de bougie kant teruggeplaatst worden.
9. Zet de DI met de tuiten naar beneden in de "opslag"
10. Maak het gasklep huis schoon. Bij mij zat er een sloot koelvloeistof in.
11. Koop een Elring pakkingset.
12. gebruik een momentsleutel van goede kwaliteit.
13. Bij mij waren er ook bouten met in het midden een stiftje, het gereedschap moet goed passen.
14. De kettingspanner van de distributie ketting zat bij mij behoorlijk vast!
15. Ook de tandwielen op de nokkenassen zaten bij mij behoorlijk vast.
16. Markeer zorgvuldig de distributieketting in combinatie met de merktekens als je deze hergebruikt.

Van alle montage en demontage momenten zijn in dit prachtige forum detail beschrijvingen aanwezig, het moet daarmee ook voor de eerste keer goed lukken.
Als je nog vragen hebt stel ze dan, er zijn echte Saab techneuten die ook mij toen met raad bijstonden.
Succes R :mrgreen: :mrgreen: kie

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini

Bericht door harryS9K » vr 22 dec, 2017 12:11

Dank voor al deze info.

Het idee was om de kop in zijn geheel naar het bedrijf voor kopvlakking te brengen.
Nokkenas demonteren inclusief klepstoters had ik nog niet over nagedacht.
De tapeinden van het uitlaatspruitstuk zijn redelijk vers. (~2 jaar)

Het uitlaatspruitstuk inclusief turbo en diverse koelwateaansluitingen liggen er nu af.
Nu is het de beurt aan het inlaatspruitstuk. :(
Het was de inzet dat we met de kerst weer kunnen rijden.
Dat lijkt me heel ambitieus, maar we gaan het proberen.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini

Bericht door harryS9K » vr 22 dec, 2017 14:11

Lpg :(
Zit er altijd een rail onder het inlaatspruistuk?

Geef nooit op... :?
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5194
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: Zweden

Re: Fini

Bericht door Raggare » vr 22 dec, 2017 14:16

harryS9K schreef: Het was de inzet dat we met de kerst weer kunnen rijden.
.
Dat moet toch lukken, kerst 2018?

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini

Bericht door harryS9K » za 23 dec, 2017 16:10

Hij is los! :D

De onderste inlaatspruitstuk bouten gingen uiteindelijk wel.
Zonder de steek/ratel sleutel weet ik niet of het gelukt was.

De ( benzine)brandstofrail heb ik verwijderd en de injector aansluitingen van 1 en 2 onder het inlaatspruitstuk gelegd. Hiermee kon de eerste los.
Na verwijderen van de temp sensor kon de 2e bout los.
Voor de 3e moet de IAC weg. Dan kan je daar ook bij. Alles vanaf de bovenkant!

Kop ziet er op het eerste gezicht goed uit. Volgende week hoor ik meer over de staat ervan. Ik kon zou gauw geen scheuren zien.

Prettige kerst allen!
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door harryS9K » wo 27 dec, 2017 15:22

Goed nieuws!

De kop is in goede staat.
De klepzittingen zijn ook in goede staat.
De kleprubbers worden wel vervangen, want de boel ligt nu toch los.
Waarschijnlijk ga ik een B234i inlaatnokkenas (laten) monteren. :D :O:

Ben er zelf nog niet uit of ik de distributie los ga trekken.
Als de tandwielen van de balansassen net zo vast zitten als die van de nokkenassen, kan ik nog mijn lol op...
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 588
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door 93Rookie » wo 27 dec, 2017 15:49

Beste Harry S9K,

Mag ik een Rookie vraag stellen?
Waarom wil je een B234i inlaat nokkenas laten monteren ?
Werkt de huidige niet goed, of zijn er andere reden om dit te doen, zoals bijvoorbeeld een betere kwaliteit een andere timing of zoiets dergelijks?
In het algemeen heb ik ooit ergens op dit forum gelezen dat de lagerbruggen van de nokkenassen zich in de loop van de tijd pas-slijpen en altijd op hun genummerde plaats teruggeplaatst moeten worden.
Op analoge wijze moeten dan bij het wisselen van een nokkenas ook de lager-schalen passend zijn en lager-bruggen aangepast worden. Het alleen uitwisselen van de nokkenas lijkt me dan niet zo handig.
Ik ben op dit terrein echt een Rookie, dus laat je door een ervaren techneut(e) adviseren. zoals Tanisha, Sapphire,Werli, DionHPT, Rein0 en al die andere die ik vergeet en waarvoor ik mij verontschuldig.

Naar de antwoorden van de Saab techneuten kijk ik uit.
Succes en groeten R :-S+ :-S+ kie

update: Aan het googlen geweest.
B234i Camshafts
After looking at some cam specs posted by Nick Taliafferro recently, and noting his 15 or so hp improvement switching to the B234R cams, I noticed that the B234i cams (from the naturally aspirated 2.3L) are particularly aggressive.

I also happen to have a piece of software called "Desktop Dyno" ... which allows me to put in exactly the cam specs that Nick listed and get fairly accurate results. Unfortunately the program does not account for turbocharged engines.

Generally to simulate a 4 cyllinder turbo Saab engine on that program I just use the stock Bore and Stroke from Saab, then multiply the number of cyllinders by the pressure ratio between intake and ambient. For the Viggen this makes it equivalent to 8 cyllinders. The Viggen also suffers from a boost taper towards redline, however this is partially accounted for because when you make it an 8 cyllinder engine, you double the frictional losses. As it turns out those two things seem to cancel out nicely. Just guesstimating at the setup, and putting in the stock cam specs got me to within 5 hp of my actual dyno results, and within 10 lb ft of torque. All suprisinging, at exactly the right rpm.

Next, because changing cams can affect turbo cars differently than Naturally aspirated V8's, I tried putting in the cams that Nick put into his Viggen and looking at the results. They were also nearly spot on, lending about a 15 horsepower increase in the higher revs, with a very slight decrease down low. Excellent ...

Then I put in the naturally aspirated cam specs and gained about another 17 horses. Doesn't seem like a lot ... but that's over 30 additional horsepower from stock! The affect was similar on the T7 2.0 (B205R) which also netted about 30 extra ponies up top. However the older 2.3 and 2.0 are likely only to see about 10-15 horsepower.

Before everyone runs out to buy cams though, there are some things to comsider.

Firstly ... if you have a T5 car, the adaptability of the speed density fueling system to account for the increase in volumetric efficiency is limited. But if it makes you feel better, T5 cars already have cams that are pretty aggresive, so it won't be a huge difference.

Secondly ... T7 cars should be able to adapt, the MAF sensor should register the changes and the partial speed density system will adapt to the new cams. However you will be pushing the stock injectors, and it would be wise to buy an uprated Fuel Pressure Regulator. The T7 computer will adapt to this as well, so you won't run overly rich, but you will have some extra margin to make sure you don't run lean either.

Thirdly ... it's hard to say how this would affect gas mileage. Since the VE is lower at cruising RPM it should in theory go up. A lower VE simulates a smaller engine. But things like valve overlap also affect gas mileage. The Naturally Aspirated cams have less than the T7 2.3 cams, but more than the T5 cams. One could assume the mileage would be somewhere between those two.

Now it's just a matter of testing this out. And of course, finding a place that sells B234i camshafts. Oh and btw, as far as performance upgrades go in relation to your warranty, this one would be nearly impossible for the dealer, or anyone else, to spot. A very stealthy mod. Sleeper town ...
Laatst gewijzigd door 93Rookie op wo 27 dec, 2017 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door harryS9K » wo 27 dec, 2017 17:21

De B234i nokkenas heeft een vlakkere karakteristiek en loopt iets verder door.
De openingshoek is 246 t.o.v. 240 van de B234 turbo blokken.

De lagering had ik inderdaad niet aan gedacht.. :oops:
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5764
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door reiernumans » wo 27 dec, 2017 17:27

Dat gaat over het algemeen prima volgens mij.. Ben benieuwd of je veel merkt van de andere inlaatnok. Wat zou in theorie het gevolg moeten zijn van de swap? Qua motorkarakteristiek
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door harryS9K » wo 27 dec, 2017 18:34

De meerwaarde zit in 2500-3000tpm en 5000 en hoger.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: Kies een regio:

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door 9000-95 » wo 27 dec, 2017 22:31

harryS9K schreef:Als de tandwielen van de balansassen net zo vast zitten als die van de nokkenassen, kan ik nog mijn lol op...
dat zitten ze gegarandeerd. Als je eraan begint, de oplossing is de hele balansas uitbouwen. Kwestie van 1 M6 boutje, trek je ze er zo uit. Dan kan je het ding fatsoenlijk vastzetten in de bankschroef en draai je de bout moeiteloos los (goede passende torxbit gebruiken natuurlijk).

Als je een andere nokkenas neemt moet je waarschijnlijk wel de VE map gaan aanpassen. T5 berekent luchtmassa uit gasklepstand, map, IAT, toerental en VE map. Er is geen LMM om te corrigeren dus de VE moet redelijk spot-on zijn.
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door harryS9K » vr 29 dec, 2017 14:01

Zo kwam de kop er af na 451.000 km:

Afbeelding

Je kan wel zien waar die lek was.

Ondertussen is ie weer klaar met de B234i inlaat nokkanas erop.
Nu is de distributie aan de beurt.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Fini

Bericht door harryS9K » vr 29 dec, 2017 14:13

Raggare schreef:
harryS9K schreef: Het was de inzet dat we met de kerst weer kunnen rijden.
.
Dat moet toch lukken, kerst 2018?
Nieuwjaar 2018 dan misschien? :oops:
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: Luxemburg

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door gewoonikke » vr 29 dec, 2017 14:30

Ondanks de lekke pakking ziet de kop er zo nog erg netjes uit met jou kmstand 8) 8)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5764
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Fini - lekke koppakking

Bericht door reiernumans » vr 29 dec, 2017 22:45

Mooi werk zo! Laten vlakken?

Hoe ver was de spanner van de distributie uit?
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie