Onlangs is de aircopomp vastgelopen. Er kwam ineens rook onder de kap vandaan en bleek dat t ding bijna roodgloeiend was. ANWB heeft hem afgekoppeld, zodat ik wel kan rijden. Na wat speuren hier blijkt dat bij een vastloper ook de filter/droger vervangen moet worden ivm slijpsel. Nu wil ik echter de boel vervangen maar wat is de juiste volgorde?
Begreep dat ik de filter/droger niet afgekoppeld kan laten ivm vocht. Kan ik wel de boel monteren en dan met een leeg systeem naar de aircoboer rijden of moet hij juist eerst gespoeld worden om daarna alles te wisselen?
Helaas is mn reservepomp een Seiko en er moet een Sanden in dus daar moet ik ook nog even achteraan.
Hoor graag jullie reacties. Alvast dank
aircopomp vastgelopen, volgorde vervangen
-
brinky
- Donateur

Re: aircopomp vastgelopen, volgorde vervangen
De officiële procedure is om de condensor en filter droger te vervangen en de overige componenten te spoelen... de verdamper incl leidingen kunnen in de auto gespoeld worden.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Is dat alleen bij een vastgelopen pomp? Ik heb recent ontdekt dat de airco niet werkt omdat een van de slangen aan de condensor niet is aangesloten, zodat de schade beperkt dan wel niet nihil zal zijn. Mijn plan is slang monteren en dan laten testen op gasdichtheid en laten vullen als er geen lekken zijn.
Alex
Alex
-
Gerardus
- Geregistreerd lid
En vervang dan ook het droger/filter want als er een slang van het systeem niet is aangesloten krijg je vocht en ongerechtigheden in het systeem.
-
brinky
- Donateur

Beste is de olie uit de compressor op te vangen in het kopje en deze inspecteren... op vocht, ijzervijlsel, smeer.
Je zult niet de eerste zijn bij wie een nieuwe pomp na montage snel weer stuk gaat.
Je zult niet de eerste zijn bij wie een nieuwe pomp na montage snel weer stuk gaat.