Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

1984-1997
Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 873
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door Carroda » wo 13 jul, 2022 15:55

90002.3Griffin schreef:
wo 13 jul, 2022 7:46

Tevens 2 andere vragen nu ik toch bezig ben, inmiddels heel wat ontbrekende schroefjes en clipjes vervangen dat in de loop der jaren kwijt geraakt is en bijna alles is weer aanwezig. Wat ik nog mis maar ook niet in de epg kan vinden zijn de clips die het stukje bekleding boven je knieën aan bestuurderskant op zijn plaats houden. Het zijn grote plastic koppen met een lang, dun steeltje. Even m'n kiekert doorgesoldeerd en deze clips waren zo vergaan dat ze bij aanraken al afbraken. Kan dat paneel in epg niet vinden dus ook de clips niet. Iemand een idee?
Als laatste, leer is gescheurd van bestuurderszitting en van de armrest, gaat om L037, iemand dit nog liggen?
Ter vervanging van die plastic clips heb ik de clips van de achterklepbekleding van een 9-5 estate gebruikt. die passen ook mooi in die locatie. :)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door Sapphire » wo 13 jul, 2022 16:24

In geval van nood heb ik 2x FA43205, maar geen 09.

Ook staat bij deze automaatbakkenspecialist een gereviseerde 4hp18 te koop, vermoedelijk de 01 maar je kunt hen altijd vragen om jouw bak aan te pakken natuurlijk. Of een gebruikte 09 bak ergens vandaan halen en laten reviseren.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/3598372/

Even vragen bij J&D (of Elferink, hoewel die de voorraad aardig goed op onderdelenlijn hebben staan) zou ook iets op kunnen leveren: https://www.jendvandenbosch.nl/gebruikt ... 3-fpt.html
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 9000-95 » wo 13 jul, 2022 17:47

90002.3Griffin schreef:
wo 13 jul, 2022 7:46
Zo, ook deze bak is aan het overlijden. Wederom doorslippen in 4, al heb ik het nu gek genoeg alleen als ik over een hobbelige weg rij. Automaat schakelt ook ruw, met een klap sinds een aantal weken. Vooral terugschakelend.
En dat is nr 3 al geloof ik? Toch wel bizar. Hoeveel kilometer rij je dan ongeveer met zo'n bak? En hoe vaak ververs je de ATF?

Misschien is er een oorzaak buiten de bak. Flexplaat die niet 100% recht is bv, of ruimte op het vijfde hoofdlager. Dan slijt de ingaande bus van de oliepomp uit, da's een zwak punt. En gaat de pomp druk verliezen. Montage fout? Bij het in.uitbouwen voorkomen dat er kracht op de koppelomvomer komt en de centreerpen van de KOV en het gat in de krukas goed reinigen.En de boutjes van de KOV op de flexplaat in stapjes gelijkmatig aandraaien, eerst net aan en dan de krukas een aantal malen rond draaien zodat alles zich kan zetten voor je ze vaster zet.

Ik verwacht niet dat dat het is, maar je zou het onderdruk slangetje nog even kunnen checken. Schakelpunten zijn wel nog normaal?
9000 Anniversary 2.3T

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 18:09

9323 schreef:
wo 13 jul, 2022 12:50
Fa43209 hebben wij misschien nog wel. Ik kijk deze week nog even.
ok, ik lees het graag even!
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 18:10

Carroda schreef:
wo 13 jul, 2022 15:55
Ter vervanging van die plastic clips heb ik de clips van de achterklepbekleding van een 9-5 estate gebruikt. die passen ook mooi in die locatie. :)
Handige tip, ik kan er alleen niet tegen dat ik het onderdeel gewoon niet kan vinden. Heb de laatste maanden tientallen schroefjes overal en nergens vandaan gehaald. Vond zelfs nog wat motorkap- en achterplaat emblemen. Maar deze kan ik maar niet vinden....
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 18:11

Sapphire schreef:
wo 13 jul, 2022 16:24
In geval van nood heb ik 2x FA43205, maar geen 09.

Ook staat bij deze automaatbakkenspecialist een gereviseerde 4hp18 te koop, vermoedelijk de 01 maar je kunt hen altijd vragen om jouw bak aan te pakken natuurlijk. Of een gebruikte 09 bak ergens vandaan halen en laten reviseren.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/3598372/

Even vragen bij J&D (of Elferink, hoewel die de voorraad aardig goed op onderdelenlijn hebben staan) zou ook iets op kunnen leveren: https://www.jendvandenbosch.nl/gebruikt ... 3-fpt.html
Dank, ik ga eens even informeren bij de diverse handelaren. Misschien dat ik een goede 209 op de kop tik en die dan nog laat reviseren. Even aankijken.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 18:20

9000-95 schreef:
wo 13 jul, 2022 17:47
En dat is nr 3 al geloof ik? Toch wel bizar. Hoeveel kilometer rij je dan ongeveer met zo'n bak? En hoe vaak ververs je de ATF?

Misschien is er een oorzaak buiten de bak. Flexplaat die niet 100% recht is bv, of ruimte op het vijfde hoofdlager. Dan slijt de ingaande bus van de oliepomp uit, da's een zwak punt. En gaat de pomp druk verliezen. Montage fout? Bij het in.uitbouwen voorkomen dat er kracht op de koppelomvomer komt en de centreerpen van de KOV en het gat in de krukas goed reinigen.En de boutjes van de KOV op de flexplaat in stapjes gelijkmatig aandraaien, eerst net aan en dan de krukas een aantal malen rond draaien zodat alles zich kan zetten voor je ze vaster zet.

Ik verwacht niet dat dat het is, maar je zou het onderdruk slangetje nog even kunnen checken. Schakelpunten zijn wel nog normaal?
Inderdaad nummer 3 al sinds 2008. Wel zo'n 25k per jaar mee gereden. Deze zat er ook alweer 7 jaar in geloof ik als ik naar mijn vorige topic kijk. Bizarre is dat ik zelden vol gas geef en al helemaal niet in 1. Maargoed, alles is al vervangen in deze 24-jarige schoonheid. Motorblok, 3 bakken, aircopompen, (kachel)radiateurs. Enige probleem wat ik er nooit uitkrijg is de remmerij. Eeuwig en altijd trillende remmen. Soms meer, soms minder. Heb vele merken geprobeerd, EBC red stuff blokken met Zimmerman schijven en nu zelfs gegroefde schijven....

Schakelpunten zijn normaal, al vond ik de 209 bak nog altijd het soepelste schakelen.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

Gebruikersavatar
MaartenVeeke
Geregistreerd lid
Berichten: 150
Lid geworden op: do 14 jun, 2012 10:20
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door MaartenVeeke » do 14 jul, 2022 21:41

90002.3Griffin schreef:
wo 13 jul, 2022 7:46
Wat ik nog mis maar ook niet in de epg kan vinden zijn de clips die het stukje bekleding boven je knieën aan bestuurderskant op zijn plaats houden. Het zijn grote plastic koppen met een lang, dun steeltje. Even m'n kiekert doorgesoldeerd en deze clips waren zo vergaan dat ze bij aanraken al afbraken. Kan dat paneel in epg niet vinden dus ook de clips niet. Iemand een idee?
Ik heb, toen ik nog een 9000 had ook de kiekert moeten reviseren. In mijn aankoop historie heb ik binnen een tijdsbestek van een paar weken die relais in de kiekert besteld en interieur klinknagels met onderdeelnummer 4259248. Ik denk dat dat de clips zijn die je zoekt.

Gebruikersavatar
timo
Geregistreerd lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: za 19 nov, 2005 12:36
Regio: - kies een regio

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door timo » do 14 jul, 2022 22:28

"Enige probleem wat ik er nooit uitkrijg is de remmerij. Eeuwig en altijd trillende remmen. Soms meer, soms minder. Heb vele merken geprobeerd, EBC red stuff blokken met Zimmerman schijven en nu zelfs gegroefde schijven...."

Heb je ondertussen al eens de wiellagers vervangen?

Ik heb exakt hetzelfde met mijn 9000, staat nu al een tijd geschorst maar dat was bij mij ook een puntje. Ik dacht zelf nl aan uitgesleten loopbanen in het wiellager, heb het weliswaar niet getest maar gewoon een gedachte die ik zelf wilde proberen!
Saab 96 '77, 1700 v4, Rood
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door Sapphire » do 14 jul, 2022 22:50

Dat moet beter kunnen ja. Ik heb meerdere 9000's en heb er in totaal zeker meer dan 10 gehad, geen enkele had of heeft last van trillende remmen. Ik onderhoud ze ook goed (en ik gebruik uitsluitend Até schijven en blokken), maar dat doe jij zo te lezen ook. Dit moet een exemplarisch probleem zijn. Kan ook dat je fuseehuis een tik gehad heeft ofzo. Of inderdaad een wielnaaf vervangen. Heb er ook al diverse gedaan, maar dan omdat het wiellager er uit lag.

Ik zou eens langsgaan bij een wat serieuzere garage / specialist die de rechtheid van de remmerij kan meten. Kan ik ook voor je doen maar ik zit niet echt in de buurt. Maar met een goede meetklok heb je doorgaans zo de boosdoener gevonden.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 23:10

MaartenVeeke schreef:
do 14 jul, 2022 21:41
Ik heb, toen ik nog een 9000 had ook de kiekert moeten reviseren. In mijn aankoop historie heb ik binnen een tijdsbestek van een paar weken die relais in de kiekert besteld en interieur klinknagels met onderdeelnummer 4259248. Ik denk dat dat de clips zijn die je zoekt.
Top, dat zijn ze denk ik. Helaas niet te krijgen in Europa. Nu maar in USA besteld.... 10 stuks moet voorlopig zat zijn. ;) Overigens wel nog een paar originele motorkapemblemen op de kop getikt en zelfs 2 voor de achterplaat. Origineel.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 23:11

timo schreef:
do 14 jul, 2022 22:28
"Enige probleem wat ik er nooit uitkrijg is de remmerij. Eeuwig en altijd trillende remmen. Soms meer, soms minder. Heb vele merken geprobeerd, EBC red stuff blokken met Zimmerman schijven en nu zelfs gegroefde schijven...."

Heb je ondertussen al eens de wiellagers vervangen?

Ik heb exakt hetzelfde met mijn 9000, staat nu al een tijd geschorst maar dat was bij mij ook een puntje. Ik dacht zelf nl aan uitgesleten loopbanen in het wiellager, heb het weliswaar niet getest maar gewoon een gedachte die ik zelf wilde proberen!
Nee, dat is nog niet gebeurd, althans ik heb nu een tikkie speling op de rechterkant en die wordt over een paar weken vervangen. Eens zien wat dat oplevert.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

90002.3Griffin
Donateur
Donateur
Berichten: 175
Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door 90002.3Griffin » do 14 jul, 2022 23:13

Sapphire schreef:
do 14 jul, 2022 22:50
Dat moet beter kunnen ja. Ik heb meerdere 9000's en heb er in totaal zeker meer dan 10 gehad, geen enkele had of heeft last van trillende remmen. Ik onderhoud ze ook goed (en ik gebruik uitsluitend Até schijven en blokken), maar dat doe jij zo te lezen ook. Dit moet een exemplarisch probleem zijn. Kan ook dat je fuseehuis een tik gehad heeft ofzo. Of inderdaad een wielnaaf vervangen. Heb er ook al diverse gedaan, maar dan omdat het wiellager er uit lag.

Ik zou eens langsgaan bij een wat serieuzere garage / specialist die de rechtheid van de remmerij kan meten. Kan ik ook voor je doen maar ik zit niet echt in de buurt. Maar met een goede meetklok heb je doorgaans zo de boosdoener gevonden.
In de buurt maakt niet zoveel uit, ik heb fijne reisauto's sinds 1996.... ;) Ben wel benieuwd wat er uit een meting komt. Zal je even pm-en nadat ik van vakantie terug ben om te zien of we dat een keer kunnen doen.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 16735
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door ReinO » vr 15 jul, 2022 7:45

ik heb niet je hele topic gelezen maar sta je voor het stoplicht stil in de versnelling met
je voet op het rempedaal?

Misschien heeft bungy in soest nog een bak voor je liggen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4

Bericht door Sapphire » vr 15 jul, 2022 21:51

ReinO schreef:
vr 15 jul, 2022 7:45
ik heb niet je hele topic gelezen maar sta je voor het stoplicht stil in de versnelling met
je voet op het rempedaal?
Met echt goede schijven maakt dat niet uit. Ik heb vaak genoeg die Até zooi zó heet geremd dat het ging faden. Nou dan moet je heeeeel erg je best doen op een 9000. Begint te meuren als de hel, maar na afkoelen weer prima remmen en NIET krom.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.