Citrin beige CDE
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Re: Citrin beige CDE reparatieblog[verse APK]
Ik ga voorlopig even uit van een actuele waarde, de meter gedraagt zich redelijk vergelijkbaar met wat ik in de 900 wel eens zie.
Verder schakelt de koelventilator keurig in waardoor de temperatuur niet te ver ver oploopt en is de meter met wat rijwind consistent.
Vandaag heb ik hem afgezet voor het bezoekje aan de bandenboer.
Het nieuwe stuur heeft het SRS lampje nog niet uit gekregen, dus ik ga samen met een forummer kijken of een reset het probleem oplost.
Wat speurwerk alhier lijkt op te leveren dat het SRS lampje nog wel eens te snel in storing schiet, misschien dat ik daar ook last van heb.
Verder schakelt de koelventilator keurig in waardoor de temperatuur niet te ver ver oploopt en is de meter met wat rijwind consistent.
Vandaag heb ik hem afgezet voor het bezoekje aan de bandenboer.
Het nieuwe stuur heeft het SRS lampje nog niet uit gekregen, dus ik ga samen met een forummer kijken of een reset het probleem oplost.
Wat speurwerk alhier lijkt op te leveren dat het SRS lampje nog wel eens te snel in storing schiet, misschien dat ik daar ook last van heb.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Voor de goede orde: je bedoelt dus niet dat hij 1/3 van de schaal hoger staat, maar 1/3 hoger dan 'normaal', hetgeen varieert van net onder het midden tot iets boven het midden (en daar dus 30% boven)? Dat is in mijn ervaring normaal.V6Kees schreef: ↑wo 14 apr, 2021 17:52Verder viel me op dat de temperatuur van de motor nogal oploopt als ie stil staat, ongeveer 1/3 e hoger dan tijdens het rijden. Is dat normaal of heb ik misschien een defecte thermostaat?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Bij stilstand liep de temperatuur bij mijn CD (2.3T, 1993) ook op, tot ongeveer 3mm onder het boveneinde van de witte lijn van 'normaal'. Als dan de fan insloeg, zag je de naald dalen.
Dit was dus iets waar Saab-eigenaren zich zorgen over maakten en Saab heeft dat bij latere bouwjaren aangepast, zoals in eerdere reacties te lezen was.
Dit was dus iets waar Saab-eigenaren zich zorgen over maakten en Saab heeft dat bij latere bouwjaren aangepast, zoals in eerdere reacties te lezen was.
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Je omschrijft het gedrag van de wijzer perfect Ewout, dat is wat er gebeurt.Ewout schreef: ↑wo 21 apr, 2021 21:32Voor de goede orde: je bedoelt dus niet dat hij 1/3 van de schaal hoger staat, maar 1/3 hoger dan 'normaal', hetgeen varieert van net onder het midden tot iets boven het midden (en daar dus 30% boven)? Dat is in mijn ervaring normaal.
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Re: Citrin beige CDE reparatieblog[turbo kapot]
Vandaag bij rademaker de bumper geruild voor een frisse koplamp en een nette rechterpinker.
Bij het starten zag ik een behoorlijke pluim blauw voorbij komen.
Gekoppeld aan de onheilspellende geluiden bij acceleratie de afgelopen tijd vermoedde ik een defecte turbo.
Hoewel dat volgens de hobby club leden niet zo vaak voor komt heb ik toch pech. Forse speling op de turbine as en na demontage blijkt ook dat de wastegate afgebroken is.

Vond de CD ook niet zo heel snel maar daarvoor heb ik m ook niet. Ben benieuwd hoe de auto na deze reparatie rijdt...
Bij het starten zag ik een behoorlijke pluim blauw voorbij komen.
Gekoppeld aan de onheilspellende geluiden bij acceleratie de afgelopen tijd vermoedde ik een defecte turbo.
Hoewel dat volgens de hobby club leden niet zo vaak voor komt heb ik toch pech. Forse speling op de turbine as en na demontage blijkt ook dat de wastegate afgebroken is.

Vond de CD ook niet zo heel snel maar daarvoor heb ik m ook niet. Ben benieuwd hoe de auto na deze reparatie rijdt...
-
Christiaan94
- Donateur

Je hebt een T25 neem ik aan? Vroeger was het verhaal zeker dat deze niet vaak stuk gaan. Maar nu de 9000's al minimaal 23 jaar oud zijn blijkt dit langzamerhand een fabeltje te worden.
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Nee het is een Garrett, had er nog een op de plank liggen dus ik kom goed weg.
-
9323
- Donateur (2x)

Re: Citrin beige CDE reparatieblog[nieuw apk lijstje]
Ik heb zo'n Irwin aangeschaft inmiddels. Bij mij moet ook een remleiding los en een griptang als backup lijkt me een goed plan.Sapphire schreef: ↑za 27 mar, 2021 21:42Voor de wartels van de remleidingen: deze leidingen zijn staal. Daar fels je met standaard gereedschap niet even een nieuw trompetje op, dat gaat alleen bij koperen leidingen. Nou kan je een knelfitting gebruiken. Maar je kunt ook proberen de “ronde” wartels alsnog te lossen. Ik gebruik hiervoor liefst een griptang (als een leidingsleutel het niet redt). Irwin (Vise-grip) 7WR en 10WR zijn mijn favorieten.
@V6Kees: hoe heb jij de leiding losgekregen uiteindelijk?
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Ik heb de leiding door moeten zagen en een nieuwe koppeling erop gezet. Niet ideaal maar ik moest iets.
Vandaag de turbo vervangen blijkt zo een 9000 gewoon best een snelle auto te zijn.
Vandaag de turbo vervangen blijkt zo een 9000 gewoon best een snelle auto te zijn.
-
9323
- Donateur (2x)

ah! Fijn dat het is gelukt. En mooi, die nieuwe turbo! Zo zie je maar, de hobbyclub heeft het ook weleens mis 
-
V6Kees
- Donateur (4x)

Ach het viel ook wel te verwachten dat de CD in 2015 niet voor niets is weggezet.
Gisteren heb ik het interieur eens flink gepoetst met de tapijtreiniger. Was wel nodig, her en der had het retourwater een discutabele poepbruine kleur

De Citrinbeige ruikt weer fris.
Mattensetje zou hem niet mistaan, heeft iemand nog iets redelijks liggen?
Gisteren heb ik het interieur eens flink gepoetst met de tapijtreiniger. Was wel nodig, her en der had het retourwater een discutabele poepbruine kleur

De Citrinbeige ruikt weer fris.
Mattensetje zou hem niet mistaan, heeft iemand nog iets redelijks liggen?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ik heb nog een mattenset liggen. Origineel Saab. Zal morgen effe kijken.
-
lennardbijker
- Donateur

Re: Citrin beige CDE reparatieblog
Ik zie dit topic nu pas, oeps
Mooi dat de Citrin CDE inmiddels weer rijdt! Dat verdient 'ie. Wij kunnen nu genieten van de rode CC in ons dorp
Hoe heb je het interieur schoongemaakt, met een extractor? Ik geloof meteen dat er een hele boel vuil af kwam.
Nog een tip: ik raad je aan om de knipperlichten te vervangen voor nieuwe of nette exemplaren. Door de tijd verkleuren ze en worden ze donker/vies. Dit heb ik bij mijn CD ook gedaan en de auto oogt een stuk frisser op die manier!

Mooi dat de Citrin CDE inmiddels weer rijdt! Dat verdient 'ie. Wij kunnen nu genieten van de rode CC in ons dorp
Hoe heb je het interieur schoongemaakt, met een extractor? Ik geloof meteen dat er een hele boel vuil af kwam.
Nog een tip: ik raad je aan om de knipperlichten te vervangen voor nieuwe of nette exemplaren. Door de tijd verkleuren ze en worden ze donker/vies. Dit heb ik bij mijn CD ook gedaan en de auto oogt een stuk frisser op die manier!

-
Ewout
- Donateur (5x)

Re: Citrin beige CDE reparatieblog
En zo te zien is bij de linker kap het hoekje afgebroken (kenmerkend probleem door verkeerde afstelling en/of te hard dichtslaan van de motorkap).