Waardeontwikkeling Saab 9000

1984-1997
Plaats reactie
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Waardeontwikkeling Saab 9000

Bericht door Turbobakk » za 02 mei, 2020 13:58

Deze ging in oktober 2019 voor ruim $ 15.000,- Slechts 70.000 mls op de klok.

Het wordt tijd om nog een mooie te vinden.

Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 02 mei, 2020 14:36

Sapphire schreef:
za 02 mei, 2020 13:50
minder last van roest denk ik
eens... in Zweden kan de roestduivel genadeloos toeslaan

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » za 02 mei, 2020 17:21

Ik ben technisch niet onderlegd maar heb tijdens een vakantie op Ibiza (toen het nog kon) eens met een Zweed gesproken die aangaf dat in Zweden Saab door het faillissement als een absoluut losersmerk wordt gezien. Dientengevolge zijn de prijzen ingestort en dat kan dan naast de roest ;-|+ als verklaring voor de lage Zweedse prijzen worden gezien

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 02 mei, 2020 17:23

De auto's in de hogere prijsklasse zullen dan ook voornamelijk (zo niet: uitsluitend) door liefhebbers van het merk en/of collectioneurs worden gekocht.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » za 02 mei, 2020 18:27

J.vandermeulen schreef:
za 02 mei, 2020 17:21
Ik ben technisch niet onderlegd maar heb tijdens een vakantie op Ibiza (toen het nog kon) eens met een Zweed gesproken die aangaf dat in Zweden Saab door het faillissement als een absoluut losersmerk wordt gezien. Dientengevolge zijn de prijzen ingestort en dat kan dan naast de roest ;-|+ als verklaring voor de lage Zweedse prijzen worden gezien
Die Zweed was dan zeker een Volvo-rijder.....

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » za 02 mei, 2020 18:37

Ewout schreef:
vr 01 mei, 2020 22:20
Het kan nog gekker... En wel in Japan: een 1993-er 9000 Aero, handbak, 44.000 km, € 35.800 8)

Afbeelding

https://kakaku.com/kuruma/used/item/23604801/
Die velgen heb ik nog nooit onder een 9000 gezien

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 02 mei, 2020 19:17

Gelukkig niet nee... ronduit afgrijselijk.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » za 02 mei, 2020 22:48

Die Zweed had volgens mij een Japanner. Maakt dat veel uit?

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » ma 25 mei, 2020 20:37

Zag hier een hele mooie die in nieuwstaat lijkt te zijn..........
https://www.autoscout24.de/angebote/saa ... c=listPage

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 25 mei, 2020 20:45

Prachtig, Holtwark... ook nog eens in jouw kleurtje! :)

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » ma 25 mei, 2020 20:46

Ooooh, wat gaaf!

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 26 mei, 2020 0:29

Die heeft dus meer stil gestaan dan gereden en ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn...

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 26 mei, 2020 9:45

hermank schreef:
za 02 mei, 2020 18:27
J.vandermeulen schreef:
za 02 mei, 2020 17:21
Die Zweed was dan zeker een Volvo-rijder.....
Zweden geven in zijn algemeenheid minder om wat voor gebruikte auto (of andere zaken) dan ook. Een oude SAAB kost relatief gemiddeld net zoveel als een andere oude auto van merk X. Of je als loser wordt gezien, hangt sterk af van de staat van je auto en het milieu waar diegene die jou als loser betiteld t.o.v. van het milieu waarbinnen jij je beweegt. En dat zelfs in beide richtingen.

Iemand met een hoge status die zijn auto in perfecte staat houdt of in een oldtimer rondrijdt als dagelijks vervoermiddel, zal niet als loser worden gezien door mensen die relatief gezien, zich dichtbij of in zijn/haar eigen kringen bewegen. Enige uitzonderingen daargelaten. (Snobs bijvoorbeeld) Jeugd van bepaalde leeftijdcategorieën zullen ook geneigd zijn op zo iemand neer te kijken. Vooral uit lagere milieus. (Ook hier gelden uitzonderingen)

Een SAAB is in Zweden een heel normale verschijning, mits goed onderhouden. Los daarvan zijn er mensen die het merk koud laat, die er nooit iets mee hadden of helemaal niet geinteresseerd zijn in auto's van eigen bodem. De meeste Volvorijders hebben een laisse-fair houding of hebben juist respect voor het merk en eventuele die-hards die hun auto goed behandelen. Vele Zweden zijn lease-rijders die door de baas gedwongen worden om iets actueel te rijden.

De variatie aan vraagprijzen voor gebruikte SAABs percentueel iets lagere waardering als je op km-standen vergelijkt, wordt deels veroorzaakt door het faillisement. Desondanks wijzen niet SAABrijders vaak naar de toenmalige verantwoordelijke minister als schuldige voor de teloorgang van hun Zweedse merk. Ergens - zelfs bij mensen uit het Volvo-kamp - voelt men een bepaalde trots.

Voor de beeldvorming van wat de gemiddelde Zweed vind, is de mening van één Zweed niet bepalend. Je moet er meer spreken, veel meer ...

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » di 26 mei, 2020 11:28

In Nederland is er 'in bepaalde kringen' grote waardering voor de Saab (9000) ..
Vorig jaar kwam er een chique meneer naar me toe om een praatje te maken, mijn 9000 CS 2.0i (€ 500,-.) te bewonderen.
Aan het eind van het gesprek liep hij trots naar zijn dure Porsche 911 Carrera (Ongeveer €170.000,-.) en zei:"En dit is mijn jongen"....
"Ook leuk" zei ik......hihihi :-P+ :O: :applause:

Michel66
Geregistreerd lid

Bericht door Michel66 » za 06 jun, 2020 9:27

Sapphire schreef:
zo 07 jul, 2019 1:46
En dan heb je mijne(n) nog niet meegeteld, maar die is dan ook onbetaalbaar :lol:

Maar serieus: het zou ook verdorie eens tijd worden. Misschien dat een klein aantal mensen (die het ervoor neertellen) ein-de-lijk doorkrijgen dat het weergaloze auto's zijn. Had ook niet veel langer moeten duren of het was écht mosterd na de maaltijd geweest. Moet een van de meest ondergewaardeerde Saabs/auto's ever zijn, waarvan er veel teveel - overduidelijk door pure onbekendheid met de kwaliteiten van deze geweldenaren - als schroot zijn geëindigd, of bijv. als 900-Trionic donor :twisted: . Maargoed ik ben natuurlijk bevooroordeeld als 9000-adept. Ik blijf erbij: de beste Saab ooit en een van de laatste/weinige auto's die volledig door engineers ontworpen is in plaats van door boekhouders, en daardoor op eenzame hoogte staat.
Volledig mee eens !

Plaats reactie