9000 freaks

1984-1997
sjorsfloor
Donateur
Donateur

Re: 9000 freaks

Bericht door sjorsfloor » di 23 sep, 2014 21:02

Mooi, fijn rijdend is allemaal prima, maar als starter van deze draad heb ik net ook eens wat papier opgezocht en dat levert voor mijn 9000 Aero ( 1995 ) het volgende plaatje op. Ik ben een rijder en geen sleutelaar en dus rij ik mijn Saab op de duurste manier:

De feiten:

- gekocht in 2008 met 120.000km op de teller en nu in september 2014 met 240.000km

- totaal aan garage facturen over deze kilometers: € 4.541,-

- dat komt dus neer op 4551 : 120.000 = 0.038 cent per kilometer

Nu ga ik nu ga ik de kosten splitsen:

- Voor het mooi of de lol: € 645,- voor tuning en € 360,- voor koplampen ( was niet nodig ) = € 1.005,-

- Echte pech: kachel motor en radiateur inclusief montage € 350,- en nieuwe DI Cassette € 285,- = 635,-

- Restant is regulier onderhoud inclusief (winter) banden wissels = € 2.901,-

We kunnen dus twee zaken concluderen:

Mijn pechkosten per kilometer = € 0.005 per kilometer

Reguliere kosten = € 0.024 per kilometer

Ik rij dus qua uitbesteed onderhoud een Aero voor 3 cent per kilometer

Ok, laten we dan ook nog even zeggen dat ik € 2.000,- heb afgeschreven ( meer is het echt niet ) dan komt het totaal op 2000,- : 120.000,-
= 1.5 cent + 3 cent onderhoud = 4,5 cent de kilometer. Er is geen enkele reden waarom ik dit tot de 3 ton zou kunnen volhouden. Dus mooi, fijn en ook nog zeer prijsbewust rijden :D Of ziet iemand hier een rekenfout in?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 23 sep, 2014 21:47

Ik koester een tweetal erg nette Saab's 9000.

Mijn zus en zwager rijden al een jaar of vijf in een scarabee groene '97 9000 CS 2.0i. Helemaal basic uitgevoerd exemplaar, alleen met een handbediende airco. Auto heeft zelfs wieldoppen. Mijn zwager was zo stom geweest om ooit een Renault Laguna te kopen. Dat heeft hem/hen zo'n trauma opgeleverd, dat ik op een bepaald moment dat ding voor ze heb verkocht en van de opbrengst deze 9000 heb gekocht. Mijn eisen waren toen: weinig kilometers en een basic uitvoering. Dat vond ik bij een particulier, maar wel voor 4.000 Euro. "Veel" geld voor een kale 9000, ook toen al, maar dat hebben ze inmiddels al over vijf jaar uit kunnen smeren en ik denk dat de auto nog wel even blijft. Heel toevallig stonden ze zaterdagavond laat stil met een Eagle alarm dat dienst weigerde. Het was de eerste keer dat ze pech hadden met deze auto. De volgende dag heb ik meteen de Eagle met wortel en tak verwijderd. In de afgelopen jaren heb ik nooit echt kostbare of ingrijpende zaken moeten aanpakken. De grootste klus was twee jaar geleden de koppakking, naar aanleiding van wat koelvloeistofverbruik en andere gekke temperatuurproblemen. Helaas is de bak vrij luidruchtig. Een vorige eigenaar scheen er een flinke caravan mee te trekken, misschien dat het daardoor komt. Maar verder is dit een auto in zeer goede staat van onderhoud die slechts 150.000 km gelopen heeft.

Daarnaast heb ik zelf nu al twee en een half jaar een citrin beige '96 9000 CS 2.0i. Ook dit is/was een helemaal basic exemplaar. Hier zit zelfs geen airco in. Alleen heeft deze auto wel een passagiersairbag. Deze auto haalde ik destijds tegen sloopprijs op. Stond stil vanwege een flinke lekkage bij de aansluiting van de waterpomp in het motorblok. Ter plaatse een gescheurde rubberen keerring van een Euro vervangen en de auto rijdend meegenomen. De auto was qua carrosserie nog behoorlijk netjes en had met 200.000 niet teveel gelopen, maar had wel heel veel achterstallig onderhoud en last van diverse typische 9000-kwaaltjes. Na een anderhalf jaar schorsen werd het echt tijd om de auto grondig aan te pakken. Daar ben ik inmiddels ook ver mee. Naast het aanpakken van de kwaaltjes echt groot onderhoud uitgevoerd. Dus ook remmerij, complete uitlaat, riem met rollen, etc. Bij winparts.nl een nieuwe kachelradiateur van Behr/Hella voor iets meer dan veertig Euro gevonden ter vervanging van een lekkend exemplaar. In de planning staan nog de complete koppeling en nieuwe Sachs schokdempers rondom. Inmiddels heb ik de auto licht gepimpt met een achterspoiler (half meegespoten zoals in de folder), mistlampen en lichtmetalen velgen. Ik overweeg nog om een handbediende airco in te bouwen en ook zoek ik nog een cruise control. Ik rijd helaas maar weinig in deze auto. Het is eigenlijk mijn reserve-auto op benzine, waar ik de afgelopen twee jaar dagelijks in een 9-3 diesel en vervolgens een 900 NG op lpg heb gereden. Een gedachte die bij me speelt is om deze auto te voorzien van een lpg-installatie wanneer die helemaal af is.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 24 sep, 2014 0:03

sjorsfloor schreef:Het aantal foto's van mooi 9000's valt mij nog een beetje tegen. Kom op mannen / vrouwen posten die pics!
OK vooruit, hier wat foto's van een van mijn 9000's (nog steeds in bezit). Hoop dat dit in de buurt komt van mooi genoeg :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 24 sep, 2014 1:23

sjorsfloor schreef: Ik kreeg de tip dat jij met anderen hobbyclub hebt in Leusden.
'Leusden' is niet mijn initiatief geweest, hoor. die eer komt forummer Rademaker toe. ik ben een 'zij-instromer' en kom er met enige regelmaat. de SHCL speelt zich in principe in de weekenden af. inmiddels heb ik al aardig wat kennis over de 9000 vergaard, mede (jah, het is niet anders) door demontage van 9000's (waaronder 2 van mijzelf). ook motorisch is er al aardig wat kennis in huis, doordat we de motor van forummer 9323's 9000 zo ongeveer helemaal uit elkaar hebben gehad en daar toen nieuwe lagerschalen in gezet hebben. en dan zie je hoe stevig zo'n Saab-blok gemaakt is, je begrijpt dan ook meteen hoe het kan dat er meer vermogen dan standaard uit gepeuterd kan worden en de boel gewoon heel blijft.

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 9:28

Hoi Jungleman: jouw naam werd ook genoemd dus je bent toch vrij hoog in de pikorde :D Technisch ben ik niet, wel handig. Jullie zijn hier in veel verder. Als ik de dialoog lees over jouw alarm en AB dan is dat net chinees voor mij. De vraag is of we het dan nog over een 9000 hebben of dat het een ICT vraagstuk is....We zijn trouwens op een haar na dorpsgenoten, ik woon in Loosdrecht.

Sapphire: wat een schoonheid die 9000 van jou! Ik heb zijn broertje, zal daar ook een foto van posten. Mooi, maar niet zo mooi als die van jou....

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 9:58

Nog een mooi verhaal: ik heb een halfzus die inmiddels 71 is. Ze rijdt al 9000 sinds 1989. Ze had een zilveren 9000CC en die bleef maar rijden... Mijn zus heeft/had een pittige rijstijl en dat ding ging als de brandweer voor een 2 litertje. En ik maar inpraten op haar dat ze een CSE moest kopen. Nee, de CC mocht niet weg. Pas bij 350.000km begon ze te twijfelen, want er was niemand in haar omgeving die een auto had met zoveel kilometers. Mijn zwager interesseert auto's helemaal niets, maar bij hem begon het ook te kriebelen. Begin 2014, dus na 14 jaar, kwam het telefoontje: broer wil je een nieuwe 9000 zoeken voor ons. De CC ging niet weg. Daar mochten dan hun studerende kinderen per toerbeurt in rijden....

Dat was natuurlijk een eervolle klus en ik ging speuren. In 2004 waren de prijzen voor 9000's al flink gedaald, maar de opdracht was om een hele goede te vinden, want tja, in het brein van mijn zus was het logisch dat je toch weer 14 jaar met de volgende gaat rijden!
Na twee maanden zoeken zonder bevredigend resultaat zag ik een advertentie: een 9000 2.0lpt Anni automaat uit 1997 met 52.000km op de teller en eerste eigenaar voor € 12.500,-. Oef, dat was serieus geld, maar er moest gekeken worden natuurlijk.

Ik kwam thuis bij een ouder echtpaar in Brabant. En vervolgens in een over bemeten garage die helemaal brandschoon was. Het was een inpandige garage en er lag een tegelvloer die een keuken niet zou misstaan. En daar stond een 9000... gewoon nieuw, helemaal nieuw.
Ik mocht van de man alleen kijken, hij deed zelf alles open en dicht. De proefrit was hilarisch. Hij zat er naast met letterlijk zweetparels op het voorhoofd!

De man moest vanwege lichamelijke problemen overstappen naar een auto met hoge instap. Hij had het er echt zwaar mee. Onderhandelen? Geen sprake van bij hem. Zijn vrouw hielp mij, maar het was echt een emotionele zaak. Ik heb toen met ze afgesproken dat ze een nieuwe auto konden gaan kopen en ik zou hen geven wat zij aan inruil kregen. Ik dacht: dan wordt hij wel wakker. Uiteindelijk viel dat tegen. Ze kochten een nieuwe auto en kregen aantoonbaar 11K voor de Saab. Toen heb ik mijn zus naar Brabant gestuurd en gezegd: niet zeiken en vooral kopen. Recent heb ik de auto voor haar gecheckt en mee gereden. Er staat nu 265.000km op de teller en er is helemaal niets mee aan de hand. Een paar slangetjes die ik niet zo tof vond, maar dat is het. Hij rijdt en schakelt nog steeds perfect. Zus gaat ook met deze 9000 zeker 14 jaar rijden.

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 11:00

Van mij dan ook naar een paar foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=TRXYN3RZ" onclick="window.open(this.href);return false;

De sloper V6 is nooit van mij geweest, interieurfoto is van de blauwe, blauwe verkocht, zwarte uiteraard het broertje van de auto van Sapphire + foto onder de kap en de nieuwe zilveren. Met de laatste twee rijden we dus nu rond.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 24 sep, 2014 12:06

gelukkig mogen we van smaak verschillen, want ik begrijp nog steeds niet wat mensen nou zo g**l vinden aan een Aero-interieur.

het zit mij namelijk voor geen meter.

sjorsfloor
Donateur
Donateur

Bericht door sjorsfloor » wo 24 sep, 2014 12:20

Dat is opmerkelijk. Smaak is smaak, maar als er iets grappig is dan is het wel iemand uit een BMW of Audi in mijn 9000 Aero laten stappen... ze zijn dan allemaal stom verbaasd hoe dat zit. Misschien heeft het iets met verhouding boven- en onderlijf te maken of lengte?

Ik ben 1.93 met lange benen en het zijn de enige stoelen waar ik echt goede steun heb voor mijn bovenbenen. Alle stoelzittingen in auto's zijn voor mij te kort verder.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » wo 24 sep, 2014 15:26

De beenruimte vind ik alleen wel waardeloos. Met de stoel helemaal naar achteren zit ik nog eng dichtbij het dashboard met mijn rechterknie.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 24 sep, 2014 15:35

ja dat is zo'n beetje het enige nadeel van een verder fantastische auto. Ik zit met mijn 2 meter 4 ook een beetje opgevouwen achter het stuur. Er schijnen overigens verlengde rails te bestaan...

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 24 sep, 2014 16:01

De mijne is intussen al bijna 10 keer de aarde rond. Vorstelijk.
Afbeelding

Afbeelding

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 24 sep, 2014 23:06

het manco van een Aero-stoel vind ik dat de zitting mij te kort is, en de bovenkant van de rugleuning me in de schouders prikt. geef mij maar mijn Griffin-stoelen die ik uit mijn zwarte heb overgezet in mijn Anni (want: electrisch verstelbaar en EINDELIJK stoelverwarming!)

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » do 25 sep, 2014 1:30

Als we toch nog even de stoelen door zeiken, welk genie heeft bedacht de neksteunen alleen geschikt te maken voor kabouters of mensen zonder nek?

everlast
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door everlast » do 25 sep, 2014 7:35

helemaal mee eens,het enige verbeterpunt aan deze auto.
ik vind het onbegrijpelijk dat die hoofdsteunen niet verder omhoog kunnen.
ik zit met mijn hoofd nagenoeg tegen het dak en de hoofsteun halverwege mijn nek :?

Plaats reactie