ABS lampje

1984-1997
Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: ABS lampje

Bericht door Baaas » ma 04 aug, 2014 21:50

9000-95 schreef:dan zijn ze achter allebei stuk. Meestal is de sensor zelf goed maar zit er een draadbreuk in de kabel in het lusje tussen bodemplaat en draagarm. Als je handig bent met de soldeerbout en krimpkous kan je de kabel halverwege de draagarm doorsnijden en daar nog eens meten. Heb je daar 1100 ohm dan een nieuw stuk kabel aankoppelen wat je naar binnen voert en aan de stekker monteert. Soepele afgeschermde siliconenkabel gebruiken en wat siliconenkit op de las doen voor je de krimpkous eroverheen doet tegen het vocht. Zit bij mij al jaren zo.
Nog even dit.Plak je de gelaste polen met elektriciteitstape en schuif over beide getapete polen tesamen een krimpkous?
En moet je die even verwarmen met een fohn zodat hij krimpt? Dat lees ik nl........

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » ma 04 aug, 2014 23:00

Ik zou niet op tape vertrouwen, maar de soldeerbout tevoorschijn toveren.
En de krimpkous: ik denk dat een doorsnee (haar)fohn niet heet genoeg is (mischien een verfafbrander wel, ik hou meestal de soldeerbout er tegenaan, of een aansteker er een stukje onder)

/koen

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » di 05 aug, 2014 11:58

ok maar hoe isoleer je de 2 gelaste draden/polen ,per draadje/pool een krimpkous en dan nog grotere over alletwee ?

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » di 05 aug, 2014 12:38

Baaas schreef:ok maar hoe isoleer je de 2 gelaste draden/polen ,per draadje/pool een krimpkous en dan nog grotere over alletwee ?
yup, that's the way.

/koen

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » di 05 aug, 2014 12:45

Dank je.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 05 aug, 2014 15:22

en voor je de grote krimpkous over het geheel schuift dus de hele boel insmeren met siliconenkit. Dan de kous eroverheen schuiven en krimpen. Is een beetje vieze klieder boel maar werkt perfect om de las waterdicht te krijgen. Er bestaat ook speciale krimpkous met een soort smeltlijmlaag aan de binnenzijde, die dicht van zichzelf al waterdicht af.

Ohja, en het solderen van de buitenmantel kan lastig zijn omdat die meestal flink geoxideerd is. Stukje schuurpapier doet dan wonderen.

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » di 05 aug, 2014 15:48

Ok bedankt.

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » di 05 aug, 2014 19:46

Nog even dit welke maat/dikte afgeschermde siliconen kabel moet ik kopen ? :(

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » di 05 aug, 2014 20:59

siliconen kabel? Ik denk dat je op zoek moet naar krimpkous in twee maten.
1x met een vrij kleine diameter (om de twee aan elkaar gesoldeerde kabeltjes te isoleren) en 1x een wat grotere diameter (om het geheel in te pakket, evt met wat siliconenkit erin zoals 9000-95 schreef)

De diameter van de grootste kun je wel schatten als je de kabel zelf ziet, neem het lekker ruim want krimpkous .... krimpt.
En als je twijfelt koop dan een paar stukjes in verschillende diameters, 't spul kost weinig en komt altijd wel van pas.

/koen

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 06 aug, 2014 8:44

Bedankt Koen ,maar ik heb als ik een stuk kabel er tussen uit haal toch echt een nieuw stuk afgeschermd siliconenkabel nodig. Maar misschien luistert dat niet zo nauw en moet ik schatten? Nav de kabel in het luikje onder achterbank.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 06 aug, 2014 9:44

soort kabel of diameter is volslagen onbelangrijk, een stuk schemerlampensnoer zal nog voldoen. Maar het mooie van siliconen microfoonkabel is dat het duurzaam en soepel is, kan tegen weersinvloeden en gaat niet stuk van eindeloos buigen.

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 06 aug, 2014 10:41

aha,siliconen microfoonkabel. :bow:

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 06 aug, 2014 14:22

Allerlaatste vraag 8) : Een lampensnoer heeft geen ijzeren omhulsel. Ik neem aan dat dat omhulsel voor de aarde is en wel noodzakelijk die in de draad te hebben en te solderen?

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 06 aug, 2014 16:05

Aller allerlaatste vraag. Hier in Amsterdam kennen ze geen siliconen(=hittebestending) microfoondraad. Wel gewoon microfoondraad.........zal ook wel goed zijn,toch?

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 03 sep, 2014 20:52

Vraagje over de wielbouten. Ik heb lichtmetalen velgen met 4 zichtbare wielbouten. Heb ik vanmiddag bij kwikfit los laten draaien ,zaten nl. muurvast Voordat ik nu ga sleutelen, In het midden van de velgen zit een plaatje met Saab erin geponst . Kan dat plaatje eraf ? Zit hierachter nu nog een wielbout ?

Plaats reactie