Sa93Ve schreef: ↑vr 29 nov, 2024 22:46
Maar qua accu is er weinig mis met Bosch en Varta.
De meningen zijn verdeeld kennelijk

Er zal allicht ook verschil zitten in wat er 5 of 10 jaar terug gemaakt werd, en wat ze nu bakken.
Mijn mening: als de accuspanning op een volgeladen accu van nog geen anderhalf jaar oud dipt onder de 7 volt bij het starten, dan denk ik toch dat het ding niet meer helemaal gezond is. En ja, ik vind dat wel snel.
Ook een aardige indicatie: Na 10 minuten met alleen contact aan zag je de spanning over de polen dalen van 12,7 naar 11,8V. Da's dus na, even snel gerekend, 1/6 uur * zeg 15 A = 2,5Ah verbruik van de 60 die erin zouden moeten zitten. Daarna was de accu zo goed als plat en kon ik niet meer starten. Half uurtje bijladen met 5A en ik kon weer starten, één keer dan.
De vorige Bosch ging overigens op exact dezelfde manier hemelen. Nul komma nul capaciteit over en veel te veel inwendige weerstand.
Maar goed, vandaag een Exide 64Ah gemonteerd. Groter past er niet in helaas. In mei 2026 weten we of die het beter doet

Vooralsnog blijft de spanning netjes boven de 11,5V tijdens de startcyclus. Dat redde de Bosch nieuw al niet. Goede hoop dus.