Enne.. de tijden dat een 9000 geen restwaarde had liggen ver achter ons hè
Arm lopen T5 na bewerken kanalen cilinderkop.
-
9000-95
- Donateur

Re: Arm lopen T5 na bewerken kanalen cilinderkop.
Het aanpassen van je ve map is op zich goed te doen. Je hebt een laptop nodig met t5suite en een canbus adapter. En wat basiskennis. Het is al tegen geleden dat ik met t5suite bezig ben geweest, maar volgens mij zit er zelfs een standaard optie in om maps in te leren. Ik denk dat iedere tuner hier op het forum je er ook zo mee kan helpen.
-
9000-95
- Donateur

Misschien toch ook een goed idee om alles nog eens na te lopen. Niet ergens een sensor stuk of een slangetje verkeerd?
Je zei dat je op een lambda van ruim anderhalf uitkwam. Da's wel heel ver ernaast. Ik weet niet of je de lambda waarden die je gaf met een wideband hebt gemeten, anders zijn ze niet erg betrouwbaar. Maar Trionic kan 25% adapteren dus dat je daar buiten komt met alleen wat poorten van de kop is niet heel waarschijnlijk als je er over na gaat denken.
Je zei dat je op een lambda van ruim anderhalf uitkwam. Da's wel heel ver ernaast. Ik weet niet of je de lambda waarden die je gaf met een wideband hebt gemeten, anders zijn ze niet erg betrouwbaar. Maar Trionic kan 25% adapteren dus dat je daar buiten komt met alleen wat poorten van de kop is niet heel waarschijnlijk als je er over na gaat denken.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ik dacht het, jij schrijft het.9000-95 schreef: ↑vr 05 jul, 2024 10:24..... dus dat je daar buiten komt met alleen wat poorten van de kop is niet heel waarschijnlijk als je er over na gaat denken.
Alex
-
Saapie
- Donateur (2x)

Als je de MAP verkeerd hebt aangesloten kan je ook ren vreemde loop krijgen
-
gertram
- Donateur (3x)

Hm, 25% adapten zonder problemen is veel. Kan eigenlijk niet dat ik zo veel meer flow heb gecreëerd. Al kan het wel dat de lagere statische compressie zuigers/drijfstangen nog iets geholpen hebben tot pak 'm beet 2000 TPM. En heb er een 2,25" uitlaat onder met aftermarket katalysator (wel 400 CPSI zoals standaard) en turbo middendemper.
Het is een wideband lambda. Van het Hongaarse merk VEMS, heb er twee al jaren in gebruik in onze beide wagens, betrouwbaar met Bosch LSU sensoren.
1.54 heb ik op de meter gezien maar dan gaat alles al verkeerd en loopt hij niet meer op 4 cilinders. Als ik de ECU heb gereset komt hij stationair in eerste instantie nog wel naar lambda 1 dus dan blijft hij binnen de 25%.
Zal alles nog eens nalopen. Kan ook nog zijn dat de distributie toch een tandje verkeerd staat, de uitsparingen in de nokkenassen zijn niet heel duidelijk vind ik.
Het is een wideband lambda. Van het Hongaarse merk VEMS, heb er twee al jaren in gebruik in onze beide wagens, betrouwbaar met Bosch LSU sensoren.
1.54 heb ik op de meter gezien maar dan gaat alles al verkeerd en loopt hij niet meer op 4 cilinders. Als ik de ECU heb gereset komt hij stationair in eerste instantie nog wel naar lambda 1 dus dan blijft hij binnen de 25%.
Zal alles nog eens nalopen. Kan ook nog zijn dat de distributie toch een tandje verkeerd staat, de uitsparingen in de nokkenassen zijn niet heel duidelijk vind ik.
-
9000-95
- Donateur

Distributie ernaast klinkt zeker niet onlogisch met deze klachten. Merktekens zijn zeker wat vaag. Wat goed werkt is schakels tellen. Er moeten 15 pennen van de ketting zitten tussen de beide merktekens op de nokkenas tandwielen. Dan de uitlaat exact op merkteken zetten om de krukas te checken. Inlaat zit er dan altijd iets naast omdat de ketting later door de geleider in het kleppendeksel iets wordt ingedrukt tussen de nokkenassen.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik heb eigenlijk alleen de eerste post gelezen maar ik dacht direct; timing controleren. Ik ben dit meer dan eens tegengekomen na het vervangen van een kop(pakking).
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Heeft deze motor zoveel marge dat je niet gelijk schade hebt?reiernumans schreef: ↑za 06 jul, 2024 20:44Ik heb eigenlijk alleen de eerste post gelezen maar ik dacht direct; timing controleren. Ik ben dit meer dan eens tegengekomen na het vervangen van een kop(pakking).
Markering staat ook op de ketting toch? Gele schakels dacht ik
-
gertram
- Donateur (3x)

Geen gele schakels. Verder draai ik de krukas altijd eerst handmatig 720 graden rond nadat ik de distributie los heb gehad.
Vandaag nog even bezig geweest. Met de grotere turbo injectoren is het gedrag eigenlijk hetzelfde. Koud gaat het redelijk goed. Eenmaal warm gaat hij zwaar onregelmatig lopen en gaat de wideband meter naar lambda 1,54. Koelventilator sprong vaak aan merkte ik op en de koelwatertemperatuur op het dashboard bleef strak onderaan. Eerder helemaal niet opgemerkt. Nu blijkt een draad gebroken van de motorkabelboom, direct aan de stekker voor de temp sensor aan de zijkant van de kop, bestuurderskant. Absolute prut plek om te repareren. Kan het zijn dat de ECU dan gaat bijregelen? Ik dacht dat de sensor op het inlaatspruitstuk tussen cilinders 2 en 3 voor de ECU was.
Heb andere MAP sensor en IAT sensor geprobeerd, zelfde resultaat. Het vacuümslangetje naar de MAP sensor zit op het brede deel van het inlaatspruitstuk (heb het grote spuitstuk uit meerdere delen, heel anders dan de turbo) onder de buis naar cilinder 1. In eerste instantie zaten er meer slangen aan via t-stukken maar het hielp niet dat ik deze op een andere plek aansloot.
Vandaag nog even bezig geweest. Met de grotere turbo injectoren is het gedrag eigenlijk hetzelfde. Koud gaat het redelijk goed. Eenmaal warm gaat hij zwaar onregelmatig lopen en gaat de wideband meter naar lambda 1,54. Koelventilator sprong vaak aan merkte ik op en de koelwatertemperatuur op het dashboard bleef strak onderaan. Eerder helemaal niet opgemerkt. Nu blijkt een draad gebroken van de motorkabelboom, direct aan de stekker voor de temp sensor aan de zijkant van de kop, bestuurderskant. Absolute prut plek om te repareren. Kan het zijn dat de ECU dan gaat bijregelen? Ik dacht dat de sensor op het inlaatspruitstuk tussen cilinders 2 en 3 voor de ECU was.
Heb andere MAP sensor en IAT sensor geprobeerd, zelfde resultaat. Het vacuümslangetje naar de MAP sensor zit op het brede deel van het inlaatspruitstuk (heb het grote spuitstuk uit meerdere delen, heel anders dan de turbo) onder de buis naar cilinder 1. In eerste instantie zaten er meer slangen aan via t-stukken maar het hielp niet dat ik deze op een andere plek aansloot.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ja, hij loopt niet slecht als je er een tandje naast zit, iers luier bij lage toerentallen. Maar dat verschil merk je vaak pas als ‘ie weer goed staat.Luthart schreef: ↑za 06 jul, 2024 21:02Heeft deze motor zoveel marge dat je niet gelijk schade hebt?
Markering staat ook op de ketting toch? Gele schakels dacht ik
Er stond vroeger wel een markering op de ketting maar daar heb je alleen wat aan als je ‘m de eerste keer monteert
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Hoe kun je dat checken? Krukas verdraaien dat de markering bij oliepomp deksel goedstaat en dan kleppendeksel lichten? Dan moeten de markeringen van de nokkenassen goed staan?reiernumans schreef: ↑zo 07 jul, 2024 10:20Ja, hij loopt niet slecht als je er een tandje naast zit, iers luier bij lage toerentallen. Maar dat verschil merk je vaak pas als ‘ie weer goed staat.
Er stond vroeger wel een markering op de ketting maar daar heb je alleen wat aan als je ‘m de eerste keer monteert
Je kunt dat waarschijnlijk niet uitlezen door ontbreken nokkenassensor…
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Fysiek checken is altijd het beste, maar er is ook minder vacuüm in het inlaatspruitstuk als de timing niet klopt. Die info kan Trionic je wel geven volgens mij.