Probleem met afslaan na warme start- opgelost?

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur

Re: Probleem met afslaan na warme start

Bericht door 9000-95 » vr 23 feb, 2024 18:47

Inmiddels kan ik jullie met zekerheid vertellen dat het afdoppen van de evap het probleem niet heeft opgelost :? Ook een reset van zowel lpg als benzine ecu heeft niet geholpen.

Schiet mij maar lek. Van het weekend helaas geen tijd om er verder naar te kijken, dus volgende week verder graven.

Misschien toch maar een andere ECU proberen. Heb ik nog wel liggen, alleen even de goede software erin flashen. Ik zal ook de scope eens aan de lader gaan leggen, al maanden niet gebruikt dat ding.
Andere test die ik nog kan verzinnen is de lpg computer er tussen uit halen. Benzine injectoren lopen natuurlijk wel via de lpg ecu nu.ALs daar wat mis gaat zou ik dat ook moeten kunnen zien als ik de injectorsignalen ga scopen trouwens.
Of zou het in de brandstof kunnen zitten. Wel onlangs nog benzine bijgetankt. Dat was kort voor dit begon. Litertje of 20 Duitse Super E5. Dat zal toch niet. Hij rijdt er prima op. Tank ik meestal trouwens.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 23 feb, 2024 19:57

Dat ie geen gas aanneemt is ook gek. Brandstofpomp? Of toch de bdp... Die kan heel variabele symptomen geven.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 feb, 2024 20:34

Ja, daarom vond ik evap al niet zo waarschijnlijk. Heel dun slangetje waar alleen wat damp uit kan komen, dat kan nooit genoeg brandstof leveren om een 2.3 liter ook plankgas te verdrinken.

Maar ja, het leek echt in alles op verzuipen doordat er ergens vandaan extra brandstof ophoopt in het inlaat systeem die hij naar binnen trekt zodra hij start. Dat lijkt dus niet zo te zijn. Benzine injectoren, gas injectoren, evap zijn uitgesloten, van nog meer plekken kan het gewoon niet komen. Ik heb zelfs aan de olie geroken of daar niet teveel benzine in zit, dan zou het nog via de carterventilatie kunnen komen. Vergezocht, ik weet het. De olie was gewoon ok natuurlijk.

En toch is het mengsel tijdens de start goed want hij slaat direct aan, maar direct erna gaat het helemaal mis. Arm of rijk kan ik niet zeggen. Benzinedruk die onderuit gaat heb ik wel aan gedacht. Maar ik merk helemaal niets bij het rijden op benzine, kan gewoon volgas doortrekken zonder inhouden ofzo. Dus de pomp lijkt het prima te doen en filter kan ook niet echt verstopt zijn. Dat filter is ook niet oud, heb ik gewisseld bij de opbouw van de auto. En sindsdien heeft de 9000 hooguit een paar duizend km op benzine gereden, da's een paar honderd liter die er doorheen is gegaan. De andere 100.000 allemaal op lpg gedaan.

Ik zat nog aan de FPR te denken. Maar als de benzinedruk niet goed zou zijn, zou de auto niet goed rijden op benzine. En zou ik het zeker merken bij het omschakelen tussen beide brandstoffen omdat dan de omrekenfactor niet meer zou kloppen. Dat omschakelen gaat echt naadloos, stationair maar ook onder belasting.

Sinds de reset is het trouwens erger geworden lijkt het, moet nu veel langer doorstarten na het afslaan. Dus T5 had wel iets geadapteerd waarschijnlijk. Ik had eigenlijk de SRAM even willen downloaden voor de reset (ook vanwege die FPR gedachte die zeker te zien zou zijn in de trims) maar mijn laptop hield er heel radicaal mee op, da's het volgende klusje :roll: Je zou haast denken dat er een virus in de 9000 zit. Bestaan er Trionic virussen?

Hoe dan ook, ik kan helaas niet terugkijken hoe de fueltrims stonden. Na een tijdje adapteren zal ik alsnog eens kijken wat die doen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 23 feb, 2024 22:11

Als ie warm is schakelt ie direct over op lpg toch? Lijkt het er dan niet op dat er in dat overschakelen iets mis gaat? Dat ie de restdruk op het branstofsysteem opsoupeert en dan afslaat, omdat ie niet op lpg is overgeschakeld. Bij nieuwe startpoging moet ie dan weer brandstofdruk opbouwen en dat duurt even. En op dat moment schakelt ie wel over op lpg en is alles paais en vree.

Dan zit er dus in gasinstallatie iets niet goed. lpg-pomp die op zn einde loopt?

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » vr 23 feb, 2024 22:53

Dit is echt post-universitair 9000 niveau... interessant om te lezen, maar ik kan er niets zinnigs aan bijdragen. Tot mijn spijt...

F

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 feb, 2024 23:06

Het is met grote zekerheid niet gerelateerd aan het overschakelen op LPG (zit trouwens geen lpg pomp in, het is dampgas injectie). Het gebeurt net zo goed met de installatie op benzine, dan schakelt hij helemaal niet over. LPG is echt uitgesloten nu. Op het doorschakelen van de benzine injectoren via de lpg ecu na dan. Dat ga ik checken.

Het is net alsof de benzinepomp vertraagt opstart. Maar als dat echt zo zou zijn, zou dat denkelijk ook gebeuren bij een koude start. En da's dan weer niet zo. Toch maar eens iets gaan knutselen om een manometer aan te kunnen sluiten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 feb, 2024 23:23

Te weinig of vertraagde benzine aanvoer is eigenlijk best aannemelijk nu ik er nog eens over nadenk, aangezien gas bij geven helemaal niets lijkt te doen. Dan is te arm misschien aannemelijker dan te rijk. Maar vreemd dat dat dan alleen een paar seconden na de start speelt en daarna helemaal niet meer. Ik kan zo plankgas naar de 6000 toeren op benzine zonder problemen. Een lichte overschrijding van de snelheidslimieten daargelaten misschien :mrgreen:

Nog vergeten te vermelden, toen de auto voor het eerst dit deed, heb ik uiteraard eerst een inspectie rondje gedaan onder de motorkap. Ik vond alleen een gescheurd slangetje van de carter ventilatie, dat heb ik hersteld maar maakte geen verschil.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 23 feb, 2024 23:47

Brandstofpomp relais dat aan het overlijden is?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 feb, 2024 23:58

Goeie. Ga ik checken.

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » zo 25 feb, 2024 15:03

De restdruk op het brandstofsysteem wordt opgesoupeerd en motor slaat dan af. ECU krijgt bij warme start geen c.q. geen goed signaal van de BDP sensor en dus start brandstoftoevoer niet. ECU lijkt me niet temperatuur gevoelig

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 25 feb, 2024 20:25

Mogelijk. Ik zal de scope van de week eens op de bdp zetten en met de verfbrander het ding een beetje opwarmen.

Mijn ervaring is ook wel met dit soort vage dingen dat het onderdeel dat een beetje stuk is nu, vanzelf erger stuk zal gaan en zich vroeg of laat wel meldt.

Ecu kan overigens zeker wel temperatuur gevoelig zijn. Cold joints bijvoorbeeld. En ook halfgeleiders kunnen stuk gaan in een modus waarbij ze nog wel werken maar heel sterk temperatuur gevoelig worden. Spuitbusje met koud spray om te koelen en dan de soldeerbout om de andere kant op te gaan hebben me al vaak geholpen om die te vinden. Jaren 80 halfgeleiders meestal. Audio eindtrappen die ineens compleet thermisch aan de haal gaan zonder logische oorzaak.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 26 feb, 2024 13:05

Bdp geeft heel gestoorde fouten, ik kon niet boven de 3100 toeren komen bv. vervangen een heerlijke shit klus, stekkertje zit diep verborgen tussen het inlaatspruitstuk, zelfs Saab geeft aan dat het stekkertje lastig te bereiken is

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 26 feb, 2024 13:42

Als het inderdaad een vertraging van de brandstoftoevoer zou zijn, zou het niet meer voor moeten komen als je de auto eerst een x aantal seconden op contact zet, en dan pas start. (bij mijn 9000 hoor ik de benzinepomp ook wel lopen als ik deze op contact zet.)

bdp sensor, zou kunnen, maar dan zou ik eigenlijk ook vreemd gedrag verwachten tijdens het rijden eigenlijk. :? (Zeker gezien je dan alleen nog maar meer warmte in brengt.)

Wat je iig kunt proberen, is voordat je hem warm start, en weet dat dit probleem zich zou voordoen, de motorkap openen, en even een minuutje open laten dat de hitte onder de kap weg kan, en dan eens starten.
Als die het dan wel gewoon goed doet (evt een paar keer proberen.) weet je iig wel 100% zeker dat het temperatuur gerelateerd is, en niet vloeistof oif. (dat iets ergens in de inlaat lekt oid.)

Dan zou het wel de MAP sensor, of idd een koude soldeerverbinding in de ecu ofzo kunnen zijn.
Immers, tijdens het rijden circuleert er steeds verse lucht onder de kap, en koelt het, als je de auto stop zet, krijg je toch een hitteopbouw onder de kap. Vandaar dat ik me dat ook wel voor zou kunnen stellen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 26 feb, 2024 16:31

Het lijkt erop dat de dader zich zelf inderdaad heeft gemeld vandaag. Op een langere rit wat lopen uitproberen. Na een minuut of 10 toen de motor net op temperatuur was even flink vermogen gevraagd, op zowel lpg als op benzine geen enkel probleem. Na een dik uur rijden nog eens hetzelfde geprobeerd en toen hield de auto ineens heel sterk in op benzine. Ik kon amper gas bijgeven bij 100 per uur. Bij lage belasting alles prima, lambda bleef gewoon pendelen en het lambda signaal hikte niet bij heen en weer schakelen tussen benzine/lpg. Dus de druk op de rail was dan wel ok. Maar als de boost erin komt moet de brandstofdruk mee omhoog en dat wilde kennelijk niet meer.

Na een uurtje of twee staan weer hetzelfde getest, had ik bij begin van de rit wel iets inhouden op benzine bij veel boost, maar veel minder. Ik kon redelijk normaal rijden, wat daarvoor echt niet kon. Na een rit van een klein uur wel weer heel sterk inhouden op benzine, amper mee te rijden. Dus raar maar waar, dit lijkt een brandstofpomp te zijn die geen druk meer kan maken maar dan alleen als-ie wat warmer is geworden. Ik meet 13,9V op de pomp als die loopt dus daar zit het hem niet in. Ik vond hem wel erg stil, vroeger hoorde ik hem veel duidelijker lopen. Ik ga er maar voorzichtig van uit dat de pomp temperatuurafhankelijk aan het overlijden is. Dat kan dus ook :roll:

Ik had nog een gebruikt pompje liggen maar die ligt al 10+jaar droog in een krat, het ding ruikt niet eens meer naar benzine. 12V erop, enorm gegier. Dat ga ik maar niet wagen. Daarom een nieuw pompje besteld. Ook een nieuw filter voor de zekerheid, en een nieuwe o-ring voor de pomp behuizing en een nieuwe plastic schroefring want die zal wel gaan sneuvelen vrees ik. Bij een eerste poging om de boel los te krijgen lijkt het ding echt ramvast te zitten na 27 jaar. Beetje kruipolie eronder gespoten, kan het een beetje inweken vast tot het echt los moet. En een tooltje gemaakt voor de ring van een stripje ijzer. Maar de oude ring losmaken zal wel de dremel worden.

Als workaround tot ik de pomp erin kan zetten heb ik de LPG computer nu zo geprogrammeerd dat de installatie start op LPG, dat kan vanaf 20 graden koelwatertemperatuur. En dat lijkt te werken. De koude start wordt wel duimen de komende dagen :lol:

@Carroda, dat op contact zetten had ik geprobeerd maar dat wil niet met Trionic. Blijkt dat Trionic onthoudt wanneer de pomp het laatst gelopen heeft, waardoor er alleen de eerste keer geprimed wordt bij herhaald op contact zetten.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 26 feb, 2024 16:44

Aha, dat wist ik dan weer niet. :D (Bij mij is het normaliter alleen koude start, dus dan moet hij altijd primen als hij op contact word gezet.)

Maar zou mooi zijn als je de oorzaak gevonden hebt.

Plaats reactie