automatische versnellingsbak storing... hoe nu...?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: automatische versnellingsbak storing... hoe nu...?
In Roosendaal staat bij Venyard een sloper 9000 CS, weliswaar met een B204E maar wel een automaat. Misschien daar anders eens sleutelen?
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
na wat zoek- en denkwerk ben ik tot een oplossing gekomen: Jeroen Bruinsma heeft een automaat uit een 2.3 LPT sloper, precies de bak die ik nodig heb. Ik ben zelf niet handig genoeg om het (de)montage werk te doen, dat laat ik aan Jeroen over. Al met al dus toch 'gewoon' door-investeren in de 9000, waar ik immers het afgelopen jaar al het nodige aan heb vervangen (dynamo, wiellagers, schokdempers, turbo, her en der wat slangen, banden, en een paar reguliere onderhoudsbeurten) en die niet vorige week met vlag en wimpel door de APK kwam...En de investering in de Prins LPG installatie (inmiddels 2 jaar / 60.000 km geleden) zou dan ook niet echt geloond hebben.
Ik was al aan het kijjken naar een andere auto, een Renault Vel Satis (vind ik een mooi afwijkend ontwerp, een statement). Maar of je daar nou een betrouwbare auto mee koopt, en of zo'n Renault motor net zo goed op LPG loopt als de 2.3 van Saab, dat valt ernstig te betwijfelen.
Ik blijf de 9000 dus op de weg houden. Dank voor t meedenken you all.
Ik was al aan het kijjken naar een andere auto, een Renault Vel Satis (vind ik een mooi afwijkend ontwerp, een statement). Maar of je daar nou een betrouwbare auto mee koopt, en of zo'n Renault motor net zo goed op LPG loopt als de 2.3 van Saab, dat valt ernstig te betwijfelen.
Ik blijf de 9000 dus op de weg houden. Dank voor t meedenken you all.
-
9000-95
- Donateur

Goed nieuws!
En ik denk dat je er goed aan doet. Er kan weinig tippen aan de kwaliteiten van een 9000. En ze zijn het in alle opzichten waard om op de weg te houden.
Ik heb mensen die een Vel Satis rijden altijd erg bewonderd om hun dapperheid. Heel bijzondere auto's maar om nou te zeggen dat het een uitontwikkelde betrouwbare automobiel is
Ik zou er niet aan durven beginnen als daily. Maar ik snap de bekoring 
En ik denk dat je er goed aan doet. Er kan weinig tippen aan de kwaliteiten van een 9000. En ze zijn het in alle opzichten waard om op de weg te houden.
Ik heb mensen die een Vel Satis rijden altijd erg bewonderd om hun dapperheid. Heel bijzondere auto's maar om nou te zeggen dat het een uitontwikkelde betrouwbare automobiel is
-
Super72
- Geregistreerd lid
De Vel Satis is notoir onbetrouwbaar, zo blijkt uit alle pechstatistieken. Maar dan ook echt extréém storingsgevoelig. Wel een gave auto om te zien. Ik snap je overweging.Doesbrand schreef: ↑di 14 mar, 2023 21:38een Renault Vel Satis (...). Maar of je daar nou een betrouwbare auto mee koopt
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Zo, dat probleem is opgelost. Jeroen Bruinsma heeft een automaat uit een andere 9000 2.3 CSE van hetzelfde bouwjaar als de mijne gehaald en in mijn auto gemonteerd. Deze bak lijkjt een stukje soepeler te schakelen, met name het terugschakelen van 4 naar 3 gaat veel gelijkmatiger. Ik was gewend (geraakt) aan een wat bonkig verloop. Deze "nieuwe" bak heeft ruim 150.000 minder km erop zitten, dus ik denk dat ik wel weer even vooruit kan. Volgende klusje wordt het linker voorscherm omwisselen, ook van dezelfde donor9000, want dezelfde kleur.
Dank Jeroen!
Dank Jeroen!
-
jeroengsi
- Geregistreerd lid
Geen dank het is de auto dubbel en dwars waard