TG-102-Z

1984-1997
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: TG-102-Z

Bericht door Saapie » wo 20 jan, 2021 15:35

Nog een reden om hem niet te kopen: de hoogte verstelling van de rijdersstoel is verdwenen..

Ik vind hem stiekem mooi

Brouwer
Geregistreerd lid

Bericht door Brouwer » wo 20 jan, 2021 22:19

Ewout schreef:
wo 20 jan, 2021 15:33
Ik zie, behalve een leuke CD, markttechnisch vooral 'incourantheid galore'. Zoals hierboven al geschreven werd, zijn motor noch koets gewild, maar het model 9000 is ook geen hoogvlieger qua liefhebbersaantallen, deze velgen vindt vrijwel niemand mooi, een automaatbak die door Jungleman iedereen in Nederland is afgeraden, geen ACC en een smaakgevoelige kleurstelling: ambassadeursblauw met buffalo leer. Deze raakt nooit verkocht.

Zo, en dan ga ik er nu eens rustig een kijkje nemen. Al zou ik hem liever zien met een wat frissere kleur interieur in mooi velours.
Je bent een held! :-P+

danoszz
Geregistreerd lid

Bericht door danoszz » wo 24 feb, 2021 22:26

Goed nieuws, ik heb vorige week deze prachtige 9000 CD gekocht en daarmee moest ik natuurlijk ook forummer worden! Erg leuk om bovenstaand te lezen en excuus voor degene die na de lockdown ging kijken, heb hem gelijk meegenomen na een proefrit. Wat een geweldige auto. De Saab zal gebruikt worden waarvoor hij bestemd is; lange langzame ritten door Europa. Ik heb nog geen budget voor grote aanpassingen, maar heb besloten deze ambassadeur-blauwe sloep geleidelijk in volle glorie herstellen. Het is mijn allereerste auto ooit en zes jaar ouder dan ikzelf ben, maar ben er helemaal weg van. Voel me een lachende directeur op leeftijd.

De kilometerstand vertrouw ik niet helemaal, maar hij rijdt als een trein. Na de verkoop bij de garage wat kleine problemen gehad met de remlicht schakelaar, dus stond als echte Saab rijder een uur later weer bij de garage. Gelukkig zat J&D Van Den Bosch om de hoek en was het onderdeel beschikbaar. Door de sneeuw naar huis kon 'ie prima en geen gesputter. Deuren sluiten als bankkluizen en ligt als een magneet op de weg. Moest hem gelijk voor €120 volgooien dus dat was een warm welkom in de wereld van autobezit. Heb er nu een week veel mee gereden en keertje verhuisd, wat een mega ruime en luxe auto zeg. Kom ook heerlijk mee op de linkerbaan, maar er zit geen pit in zoals een9-3 Turbo of 9-5 Estate die mijn vader heeft gehad. Ik zal dus braaf tussen tussen vrachtwagens blijven rijden vanuit de buffalo bekleding - heb toch geen haast. Interieur is schrikbarend netjes, geen vocht in de kofferbak en alleen wat krakende verf onder de deuren + sharpie op de bumpers. Zoals eerder gemeld door Saapie is de hoogte verstelling van de rijderstoel verdwenen, maar die heb ik gevonden onder het reservewiel en moet ik maar zien te repareren. Ik pas er nu inderdaad net niet in. De logo en type emblemen achter en raam lijsten zijn zwart in plaats van chrome en dat laat al los, dus die wil ik graag weer in chrome herstellen. Ook heb ik de Blaupunkt radio vervangen voor een Alpine met Bluetooth om toch wat handiger muziek te regelen. De velgen vind ik echt geweldig mooi en de neus en achterkant perfect in balans. De lak is niet perfect en de remmen piepen, maar voor een auto van 31 jaar oud kan mijn geluk niet op.

Ik weet eigenlijk niet waarom de auto niet snel verkocht, want ik heb het addertje onder het gras nog niet gevonden. Maar ik ben dan ook een auto-leek en wellicht de perfecte koper van deze auto. Volgende week laat ik hem door de garage checken, want heb er zelf (nog) te weinig verstand van. Ik zal jullie updaten over wat er mis is, maar hopelijk waarom hij juist een pareltje is. Dan ga ik deze sloep gelijk meenemen naar Zuid-Italië waar ik ga wonen en van afstand studeren tot de rust is wedergekeerd in Europa. Dus mochten jullie nog tips hebben waar ik op moet letten en/of reserve onderdelen moet nemen dan hoor ik het graag. Vind het nu al fantastisch om meer te lezen van liefhebbers zoals jullie. Ik ga deze Saab nooit meer weg doen, wat een geweldige auto :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

V6Kees
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Kees » wo 24 feb, 2021 22:38

Kijk mooi verhaal!
Veel plezier met deze gave 9000!

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » wo 24 feb, 2021 23:03

Fijn dat deze 9000 een nieuw baasje heeft. Heel plezier en veilige kilometers ermee! :O:

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 24 feb, 2021 23:05

Christiaan94 schreef:
wo 20 jan, 2021 0:03
Als een pre facelift 900CD eigenaar wil ik vooral even kwijt dat dit type écht ondergewaardeerd wordt. Tot nu toe boven verwachtingen in ieder geval na een stuk of 5 andere 9000's. Wie haalt dit snoepje op?
Ja, ook maar op het nippertje... want als ik iets sneller was geweest dan stond die mooie witte in Bakkeveen 🙄😉

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 24 feb, 2021 23:10

@danoszz; proficiat! Met je schitterende slee!

Goed onderhouden, nog beter behandelen tegen roest (fluid film/ dinitroll oid) en lekker genieten!

Juist de pre-facelift is ongekend mooi. En deze kleurstelling is én blijft super-deftig! Na een 9000 valt iedere auto je tegen.. (behalve een 900-classic wellicht)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 24 feb, 2021 23:25

Prachtig, van harte! Ik zal je, als je wilt, aan het lijstje der gelukkigen toevoegen: viewtopic.php?f=6&t=65261

danoszz
Geregistreerd lid

Bericht door danoszz » do 25 feb, 2021 0:10

[]Zeer graag! En dank aan de rest, kijk al erg naar de mooie kilometers -en berichten op dit forum- uit.
Reden: Quote verwijderd

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 25 feb, 2021 5:17

Heb zelf een zalmneus CD 2.3T Griffin gehad, het non-plus-ultra dat Saab begin jaren '90 in de lijst had staan (à fl. 130.000). Beste reisauto die ik ooit heb gehad, beter nog dan de 5deurs CS/E. Vermoedelijk doordat de CD 20cm langer is en daardoor een ander/beter weggedrag heeft.

Een 9000 met 2.* i-motor is de ultieme onthaast-auto, maar je komt toch aardig mee met het overige verkeer.

Op dit forum is een kleine (maar groeiende) enthousiaste groep 9000-berijders/liefhebbers, en hun Walhalla is in regio 033 🙂

En te bedenken dat de 9000 ooit verguisd werd, als zou het geen èchte Saab zijn 😎

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » do 25 feb, 2021 8:50

Wat een heerlijk geschreven verhaal over je 9000! Ik herken dat gevoel van geen haast hebben en genieten van het zoeven. En wat een moedige stap om in Zuid Italie te gaan wonen. Veel succes en pelzier daar.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 25 feb, 2021 12:22

Van harte met de aankoop van deze slee! Goed idee om je studie dan maar vanuit Italië af te sluiten, als je dan toch geen presentie onderwijs hoeft te volgen, dan liever ergens in de zon.

Hoe gaat je route lopen, misschien kan men je nog spotten onderweg (of helpen als er toch iets kapot gaat).

danoszz
Geregistreerd lid

Bericht door danoszz » wo 03 mar, 2021 2:03

Vandaag terug gekomen van de garage; het blijkt een pareltje te zijn! De monteurs stonden er van te kijken hoe goed de staat van deze mooie bak is. Zowel motor, exterieur als interieur is tip-top in orde. Na overleg een grote beurt gekregen en de filters, bougies, ruitenwissers, olie, stabilisatorstang rubbers vervangen. Natuurlijk ook alles gecontroleerd en zelfs geen (erge) roest kunnen vinden. Als kers op de taart heeft de garage een gratis schoonmaakbeurt en polijst + wax gegeven. Hij ziet er prachtig uit - zal morgen even foto's maken.

Daarnaast heb ik er zelf een nieuw radio (Pioneer MVH-X580DAB) ingezet en dat werkt perfect. Was nog een beste zoektocht naar een unit met de juiste vorm, functie en budget, maar kan dit systeem erg aanraden qua subtiele looks en redelijke prijs. Ga het DAB kabeltje niet aanleggen, maar gebruik de orginele antenne voor FM/AM. Het flottertje van de benzinetank werkt niet lekker, dus heb met een jerrycan achterin de hele tank uitgereden tot ik stil viel. Rij net aan 1 op 10 met veel korte ritjes. Alleen nog de emblemen op de achterklep zelf secuur in chrome/zilver verven tot ik de originele "CD" tegen kom, maar dan ben ik wel klaar voor vertrek a.s maandag.

Betreft de route ga ik snel Nederland uit vanaf Amsterdam en dan via Nancy, Lyon, Aix-en-Provence, naar Nice in de eerste week. Ik heb nooit alleen zo lang gereden, dus rustig aan doen en rekening houden met de avondklok in Frankrijk. Dan zal ik een nieuwe PCR test doen om Italië binnen te komen en Genua aanhouden als eerste lange stop waar ik tijdje verblijf tot de reizen-in-regio-restricties zijn opgeheven. Dan via Florance, Rome, Naples, Bari tot Lecce waar ik neerstrijk. Dus mochten er nog spotters zijn voor koffie op de route dan zal ik zeker even langsrijden. Jullie enthousiasme en verhalen heeft mijn nieuwe hobby en passie echt aangewakkerd. Dank daarvoor! :O:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 03 mar, 2021 9:44

Dat klinkt goed! De badges '9000' en 'CD' zou ik nog wel moeten hebben (gebruikt), maar je kunt de logo's die je al hebt ook goed opknappen.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 03 mar, 2021 10:44

danoszz schreef:
wo 03 mar, 2021 2:03
Betreft de route ga ik snel Nederland uit vanaf Amsterdam en dan via Nancy, Lyon, Aix-en-Provence, naar Nice in de eerste week. Ik heb nooit alleen zo lang gereden, dus rustig aan doen en rekening houden met de avondklok in Frankrijk. Dan zal ik een nieuwe PCR test doen om Italië binnen te komen en Genua aanhouden als eerste lange stop waar ik tijdje verblijf tot de reizen-in-regio-restricties zijn opgeheven. Dan via Florance, Rome, Naples, Bari tot Lecce waar ik neerstrijk. Dus mochten er nog spotters zijn voor koffie op de route dan zal ik zeker even langsrijden. Jullie enthousiasme en verhalen heeft mijn nieuwe hobby en passie echt aangewakkerd. Dank daarvoor! :O:
Dat lijkt me een waar genoegen met deze mooie limousine! Met Pasen zijn we eventueel in de buurt van Genua, maar dan ben jij waarschijnlijk al lang zuidelijker in Italië?

Wilde nog vragen of je een reserve DI gaat meenemen, maar dat is bij MY91 gelukkig nog niet nodig. Scheelt weer qua bagageruimte en kosten.

Plaats reactie