2.0 ecopower chiptunen of niet?

1984-1997
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 2.0 ecopower chiptunen of niet?

Bericht door Guido900T » vr 20 nov, 2015 22:20

Guido schreef:Ik heb evt nog een 185pk 293nm ecu excl. t5 klep liggen voor de 2.0lpt

draai zelf 225pk 340nm t7

Dank, maar ik heb inmiddels al een gebruikte ecu en gebruikte t5 kleppen gekocht. Volgende week gaat de boel erin! :D

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 20 nov, 2015 22:37

de verkoper van de gebruikte ecu (JPPrins) heeft trouwens de begeerte voor de (nu niet aanwezige) turbodrukmeter in de LPT bij me losgemaakt. Ik zat zelf te denken aan een apparaatje zoals dat ook in de 99 turbo geïnstalleerd werd..

Afbeelding

Voor weinig is er wat vergelijkbaars te koop op ebay zag ik. Houder is ook verkrijgbaar

Afbeelding

of deze

Afbeelding

iemand daar ervaring mee?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 27 nov, 2015 19:19

Alles zit erin! gebruikte T5 APC klep en gebruikte Ecu 185 PK. De auto rijdt fantastisch!! En de turbodrukmeter ziet er kek uit ook. Hij pakt bij plankgas netjes 0,5 Bar overdruk.. :D :D bijgaand wat pics.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 27 nov, 2015 19:44

ik wil je niet teleurstellen maar met een standaard 185pk setup zou je 0.9 bar moeten draaien. Testen in de 3e versnelling of hoger en plankgas.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 27 nov, 2015 20:39

ok. :lol: ik heb getest in de tweede versnelling. Was druk op de weg. durfde niet harder.. Ik zal morgen nog eens testen in drie/vier op de snelweg.

Als ie dan nog niet verder komt dan 0,5 bar zal ik de andere APC klep eens monteren en testen (heb er twee gekocht) :D

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 27 nov, 2015 21:21

Als de auto met 0.5 bar al veel sneller aanvoelt zou je basisdruk wel eens te laag kunnen staan, zou ook een verklaring kunnen zijn dat je de druk niet haalt. Basisdruk moet op 0.4 bar staan, testen door plankgas te geven terwijl je met je linkervoet de rem iets intrapt zodat net de remlichtschakelaar geactiveerd wordt. Dan gaat de ecu terug naar basisdruk en zou je 0.4 moeten aflezen. Zoniet de wastegate afstellen.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 27 nov, 2015 21:28

Top! bedankt! :).

edit: ik herinner me nu pas: eerst is de turbodrukmeter geïnstalleerd. Bij meting van de druk met de oude ecu ( bleek trouwens een 2.3 ecu in te zitten) /zonder APC kwam daar + 0,3 bar uit. Basisdruk lijkt me dus iets te laag? Kan ik die wastegate trouwens op het "gevoel" strakker indraaien? De fuelcut red me toch als ie te strak staat?

Of waarschijnlijk dan toch de APC klep? Enfin, het is nu te donker om te testen.. Morgen weer een dag..

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 29 nov, 2015 18:23

Kleine update en een vraagje: Ik heb eerst de wastegate met ongeveer 1,2 Bar strakker gesteld. Bij de testrun eigenlijk geen merkbaar verschil maar de basisdruk was nu in orde ( zo rond de 0,45 Bar) Toen de APC klep vervangen. Met het inrijden spoelde de turbo al sneller op. Bij de eerste testrun ging de turbodrukmeter ook snel en prachtig naar de 0,9/ 1 Bar.

Bij de tweede testrun spoelde de turbo alweer langzamer op en kwam niet verder dan de 0,5 Bar. Derde testrun alleen nog basisdruk. Nog niet opgelost dus. Mijn eerste vermoeden was dat ik de retainerclip van het stangetje naar de actuator niet goed heb vastgezet en dat hetb stangetje eraf ligt. Dat was namelijk een enorm priegelwerkje in een hele kleine ruimte en ik ben er niet zeker van dat dit goed is uitgevoerd. De auto is nu echter te heet en ik zie er niet naar uit de boel in het donker weer op te krikken, te stutten en er weer onder te gaan liggen.

Mijn tweede gedachte was dat er misschien een zekering gesprongen zou kunnen zijn. Kan dat een oorzaak zijn? Zo ja waar zit de APC zekering? Voor in de auto en onder welk nummer? Of onder de airbag in de cabine/ welk nummer? En wat voor voltage moet erin?

Alvast bedankt weer.

gr. Guido

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 29 nov, 2015 18:55

als het wastegatestangetje los ligt is er vrijwel helemaal geen druk meer, ook geen basisdruk. Dus als je nog basisdruk hebt zal die nog wel vast zitten.

Dan zijn er een aantal andere mogelijkheden:
- andere T5 klep is ook brak. Als het geen nieuwe is en/of geen originele dat heel goed mogelijk... Blaas er eens wat remmenreiniger doorheen, soms helpt dat (even?). Heb je de spoelweerstanden gecontroleerd? Soms geven ze sluiting in de spoel en blaas je daarmee de mosfet in de ecu op, gevolg: basisdruk.
- enorm veel pingel waardoor de ecu terugregelt. In dat geval zou er na een ecu reset (accu los) weer even volle druk moeten wezen. Kan bv komen omdat de brandstofpomp op z'n laatste benen loopt of het filter dicht zit, waardoor je arm gaat draaien. Juiste bougies erin? Andere DI beschikbaar?
- luchtlek ergens, slangetjes, BOV kan lekken etc.
- wastegate veer te slap

Zekering geloof ik niet zo in maar je kan het controleren, nr 5 in de hoofdzekeringkast in de passagiers voetenruimte.

Met tunen ga je simpelweg alles tegenkomen wat met lpt setup nog niet merkbaar was, gewoon systematisch alles aflopen tot je het lek boven hebt. Als je live kan uitlezen (T5suite of Tech2) zal snel duidelijk worden wat er mis gaat.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 29 nov, 2015 19:32

wanneer je wastegate slangetje even loshaalt en gaat gassen dan weet je of het aan de apc ligt: hij geeft dan geen turbodruk-beperking en je krijgt fuel cuts.
dus rustig aan met trappen.. .
dat wastegatestangetje moet wel geborgd zijn anders kan ie lostrillen en minder druk geven. niet teveel opdraaien anders gaat je turbo chagrijnig worden.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 29 nov, 2015 22:54

dank beiden! :D :D

Trädetbor
Geregistreerd lid

Bericht door Trädetbor » zo 29 nov, 2015 23:20

Hej ReinO, dat wat jij omschrijft is precies wat mijn auto doet. Is ook een 2.0 lpt, heb er een meterhuis van een andere 9000 in gezet met turbo meter en dievan mij laad regelmatig tot ver voorbij rood. Krijg dan inderdaad fuel cuts, schrik er elke keer van. Bij mij zijn alle slangen van het magneetventiel vervangen dus die zijn goed. Zijn er nog andere oorzaken voor dergelijk gedrag. Guido, sorry voor het lenen van jou topic

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 29 nov, 2015 23:49

[]duh.. misschien handiger als je je eigen topic ff start :lol:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 29 nov, 2015 23:55

Maar weer ff een update:

Ik heb eerst het laaghangende fruit even geplukt ( het weekend is al weer bijna voorbij :wink: )

Ik ben toch nog even onder de auto gaan liggen en het wastgatestangetje zit nog goed geborgd ( icl. clip)

Zekering: in orde ==> geen effect
Ecu: gereset ==> geen effect
Net nog ff gereden met losse wastegateslang: ===> geen effect (turbo spoelt niet snel op en komt niet boven de 0,5 Bar)

Wastegate/APC zijn dus ook het probleem dus waarschijnlijk niet.

Blijft over luchtlek/ BOV of ECU? Spoelweerstanden meten/ Mosfet gaat me boven de pet :(

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 30 nov, 2015 0:07

Guido900T schreef:Net nog ff gereden met losse wastegateslang: ===> geen effect (turbo spoelt niet snel op en komt niet boven de 0,5 Bar)
Met losse wastegateslang moet je echt onmiddelijk in de fc gaan. Zoniet dan lekt echt alles weg en daarvoor heb je echt een enorm lek nodig. Dan ga je nooit meer die 0.9bar halen die je eerder wel haalde.

Denk daarom dat er iets met je turbo is waardoor deze geen lucht meer levert. Wastegate die klemt bijvoorbeeld. Of actuatorveer die echt veel te slap is waardoor de wg opengeblazen wordt. Of de turbo is gewoon gaar. Voel eens hoeveel speling er op zit?

Als dat allemaal ok lijkt kan je de BOV eens kritisch bekijken.

Plaats reactie