Check Engine Lampje

1984-1997
Plaats reactie
Olrik
Geregistreerd lid

Check Engine Lampje

Bericht door Olrik » di 09 aug, 2005 19:12

Sinds ik de auto rijdt brandt het "check engine" lampje. Volgens Haeghstad komt dit vaker voor, daar de auto van voor het digitale tijdperk is. Ik kan trouwens ook niets nadelig aan de motor horen c.q het rijgedrag.
Maar.....ik wil het toch weg hebben. Ik heb 6 maanden BOVAG garantie, dus in deze tijd wil ik het opgelost hebben.

Als ik contact maak, de laatste stand voor het starten, dan zie ik een patroon van 1x en vervolgens 6x branden. Wie helpt?

Kookaburra
Geregistreerd lid

Bericht door Kookaburra » di 09 aug, 2005 19:22

Wat nog wel eens wil helpen is gewoon de (-)-pool van de accu loshalen en een nacht zo laten staan, opnieuw aansluiten en het check enigine lampje brandt niet meer.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 09 aug, 2005 22:23

Een 9000 van 98 van voor het digitale tijdperk? Grappig... Als ze de tech2 zouden aansluiten, zouden ze zien de foutcode afkomstig is van de lambdasensor.

Een 9000 met trionic heeft normaal gezien geen problemen met een onoplosbare CEL, behalve als er gas inligt.

Voor de volledigheid:

2 flashes - MAP sensor
3 flashes - Intake air temperature sensor
4 flashes - Coolant temperature sensor
5 flashes - Throttle position sensor
6 flashes - Oxygen sensor (lambda probe)
7 flashes - Fuel-air mixture
8 flashes - EVAP valve

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » wo 10 aug, 2005 0:01

Kookaburra schreef:Wat nog wel eens wil helpen is gewoon de (-)-pool van de accu loshalen en een nacht zo laten staan, opnieuw aansluiten en het check enigine lampje brandt niet meer.
Dit is natuurlijk makkelijk morgen door mijzelf uit te proberen.

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » wo 10 aug, 2005 0:06

marky schreef:Een 9000 van 98 van voor het digitale tijdperk? Grappig... Als ze de tech2 zouden aansluiten, zouden ze zien de foutcode afkomstig is van de lambdasensor.
Wat doet die lambdasensor? en is dat kostbaar om te vervangen?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 aug, 2005 0:41

Ook wel zuurstofsensor genaamd. Deze meet je uitlaatgassen en geeft informatie door aan het motormanagementsysteem zodat deze desgewenst de brandstofinspuiting etc kan aanpassen.

Ik geloof dat ie rond de 100-120euri kost.

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » wo 10 aug, 2005 0:56

marky schreef:Ook wel zuurstofsensor genaamd. Deze meet je uitlaatgassen en geeft informatie door aan het motormanagementsysteem zodat deze desgewenst de brandstofinspuiting etc kan aanpassen.

Dank, ik zal eerst de accu een nacht ontkoppelen, en anders naar de dealer gaan met deze info.

Ik moet wel zeggen de auto rijdt perfect. Mijn vergelijk is een Fiat Stilo Abarth, ook met 170 pk. De Saab is duidelijk een betere kwaliteit voor mij, waar ik me aan ergerde aan de electronica van de Abarth, daar ben ik mooi van verlost met de Saab. In de Abarth had je een sensor voor de sensor nodig. Het benzine verbruik voor mij is echter door het stads verkeer net zo hoog, maar ach dat was ik al gewend.
En het geluid in de Saab.....FANTASTISCH MOOI......wat een akoestiek.

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » wo 10 aug, 2005 8:42

marky schreef: Voor de volledigheid:

2 flashes - MAP sensor
3 flashes - Intake air temperature sensor
4 flashes - Coolant temperature sensor
5 flashes - Throttle position sensor
6 flashes - Oxygen sensor (lambda probe)
7 flashes - Fuel-air mixture
8 flashes - EVAP valve
@marky, voor welke 9000 modellen geldt dit?

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 10 aug, 2005 10:01

Olrik schreef:
marky schreef:Ook wel zuurstofsensor genaamd. Deze meet je uitlaatgassen en geeft informatie door aan het motormanagementsysteem zodat deze desgewenst de brandstofinspuiting etc kan aanpassen.

Dank, ik zal eerst de accu een nacht ontkoppelen, en anders naar de dealer gaan met deze info.

Ik moet wel zeggen de auto rijdt perfect. Mijn vergelijk is een Fiat Stilo Abarth, ook met 170 pk. De Saab is duidelijk een betere kwaliteit voor mij, waar ik me aan ergerde aan de electronica van de Abarth, daar ben ik mooi van verlost met de Saab. In de Abarth had je een sensor voor de sensor nodig. Het benzine verbruik voor mij is echter door het stads verkeer net zo hoog, maar ach dat was ik al gewend.
En het geluid in de Saab.....FANTASTISCH MOOI......wat een akoestiek.
Een kapotte Lambda-sensor heeft ook een (behoorlijk) negatief effect op je brandstofverbruik... :) als je een beetje veel rijdt dan heb je een nieuwe er zo weer uitgereden ;)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 aug, 2005 10:11

FlyingDutchman schreef:
@marky, voor welke 9000 modellen geldt dit?

Voor alle trionic modellen, zou eens moeten nakijken of het hetzelfde is voor de DI en de DI-APC auto's.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 10 aug, 2005 12:03

Bij mij ging zo nu en dan check engin lampje branden. Meestal als de motor goed warm was. De saab garage gaf aan dat dit mogelijk tgv een slecht werkende thermostaat kan onstaan (thermostaat vervangen) of dat mogelijk de aarding van de lamba sonde niet goed meer is tgv corrosie (lambda sonde geaard dmv draden omder een slangenklem en geaard op het motor blok onder een van de bouten van de airco pomp). Leek in eerste instantie opgelost te zijn echter na verloop van tijd kwam het euvel weer terug. Lambda sonde vervangen door een gebruikte. Probleeem verholpen, al thans tot nu toe geen problemen meer (10000km).
Trouwens aan het brandstof verbruik was niets te merken dat de lamda sonde problemen gaf. Verbruik bleef ongewijzigd 8.5l/100km

Plaats reactie