Waterpomp laten vervangen

1984-1997
Alex B
Geregistreerd lid

Re: Waterpomp laten vervangen

Bericht door Alex B » wo 03 jun, 2026 18:08

Zo'n blokkeerblokje met vertanding heb ik gebruikt. Generiek ding, niet iets speciaal Saab. Dat schotje dat de onderkant van het koppelingshuis afschermt moet eraf. Is wat extra werk omdat het aan een kant op z'n plaats wordt gehouden door een bout die de bak aan het blok verbindt :evil: . Het blokje kan je dan vastzetten in het boutgat van het andere boutje (als ik het mij goed herinner). Het maakt de hele operatie een stuk gecompliceerder.

Alex

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » wo 03 jun, 2026 22:04

Dan denk ik toch dat ik maar eens investeer in een slagmoersleutel.
Een pneumatische valt af. De compressors die ik heb, hebben een ketelinhoud van 25 liter en een maximale werkdruk van 8 bar.
Als ik daar een pneumatische slagmoersleutel opzet die genoeg kracht kan zetten om zo'n bout los te krijgen is de 25 liter tank binnen een paar seconden leeg.

Aangezien ik genoeg Makita 18V LXT accu's heb liggen was ik aan het denken om zoiets aan te schaffen. En graag had ik even jullie raad gevraagd.

Ik heb twee opties.
De Makita DTW1002Z. Deze heeft een vastzetkoppel van 1000 Nm en een losbreekkoppel van 1600 Nm. Maar het is een behoorlijk apparaat.
En de Makita DTW700Z. Vastzetkoppel van 700 Nm en een losbreekkoppel van 1000 Nm. Deze is wat compacter.

Het prijsverschil tussen de twee is € 30. Dit is relatief klein, dus ik ben uiteraard geneigd om het zwaarste model te kiezen. Maar misschien dat ik mezelf dan in de vingers snijd.
Voor de bout van de krukaspoelie is de 1002 geen probleem. Daar is voldoende ruimte. Maar stel dat ik ooit in een compactere ruimte moet werken...
Aan de andere kant zou ik het ook maar stom vinden als ik de 700 aanschaf en die later ergens niet zwaar genoeg blijkt te zijn.

Het gaat hier nu puur over de Saab 9000. Wat denken jullie?

Dan nog even over de punten aan de griptang slijpen om dat kreng van een borgveer los te krijgen.
Deze man heeft een veel simpeler idee met een waterpomptang:

https://www.youtube.com/watch?v=fwFVV6OyzG8

Het is een kort filmpje en de eerste minuut kan je skippen.
In plaats van de boren die hij gebruikt kan ik eventueel inbussleutels of staalnagels gebruiken.
Het lijkt me in ieder geval even gewaagd dan met een aangeslepen griptang, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Graag jullie advies!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 04 jun, 2026 17:05

Wat foto's van de vliegwielblokkeerder en de griptangpunten voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding
Die waterpomp is een variatie op een thema. Ik zou dat nooit doen met losse onderdelen, zou het doen met boutjes M3 of M4 die je dan behoorlijk kunt vastschroeven met een moertje of een schroefdraad tappen in de tang. Voordeel van griptang is dat als de tang eenmaal over de knik is je geen kracht meer hoeft te zetten om de ring klein geklemd te houden. Het manoeuvreert makkelijker. Bovendien is de kans groter dat je niet twee handen nodig hebt omdat de benen van de tang te ver uit elkaar staan. En als laatste hoef je niet zover onder de auto te reiken omdat de tang nu in de ruimte van de wielkuip steekt ipv parallel aan de poelie.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 04 jun, 2026 19:34

Ik verwacht eerlijk gezegd dat een m3 of m4 boutje niet sterk genoeg gaat zijn om deze veer in toom te houden, dat breekt gelijk af met deze krachten. Beter iets van goed staal nemen.

En het is raadzaam iets van oog bescherming te dragen als je met zelfgemaakte tools aan de gang gaat, de kans dat de veer een keertje om je oren katapulteert is beslist aanwezig ;)

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » do 04 jun, 2026 22:54

Dank je voor de foto's, Alex.

Ik had nagemaakt wat ik op je foto's zag.
Maar toen ik de tang testte op een stukje metaal met twee gaten in brak één van de punten al meteen af. Misschien heb ik ze wat te dun afgeslepen aan de basis.

Hoe dan ook, ik begrijp wat je zegt over waarom een griptang handiger is dan een waterpomptang.

Ik heb dan maar jouw advies en wat ik in het filmpje zag gecombineerd.

Afbeelding

Afbeelding

Als pennen heb ik keiharde staalnagels gebruikt van 3,5 mm dik. Ze zitten 2,5 cm diep in de bekken van de tang geboord, geborgen met 2-componenten metaalepoxy.
Of dit de kracht van de veer kan verdragen valt af te wachten.

Oogbescherming is in ieder geval geen slecht idee.
Misschien beter een integraalhelm ;-)

Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 05 jun, 2026 8:13

Die borgveer van het deksel kun je ook open krijgen met 2 boortjes in de gaten en dan met een waterpomp tang.

Ik had van mijn werk zo’n grote borgveertang geleend. Gaat nog moeilijk omdat de tang ook steeds uit de gaatjes schiet als je kracht wil zetten.

Met de boortjes trick is het wel gelukt. Maar het blijven rot dingen die borgveren. Veel te groot.

Wat betreft die ‘klapper tol’ let even op het aansluitvierkant. Hele grote machienes hebben soms een 3/4” aansluiting…. Dan heb je ook andere doppen nodig.

Soms is het handig om gewoon een wringijzer te hebben met een scharnierbare 1/2” kop. Daar krijg je alles wel zo’n beetje mee los. Zoals subframebouten etc.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 05 jun, 2026 16:27

9000-95 schreef:
do 04 jun, 2026 19:34
Ik verwacht eerlijk gezegd dat een m3 of m4 boutje niet sterk genoeg gaat zijn om deze veer in toom te houden, dat breekt gelijk af met deze krachten. Beter iets van goed staal nemen.
Zit wat in. Uitstekende gedeelte zo kort mogelijk houden zodat de hefboomwerking zo klein mogelijk is. Iets van goed staal kan natuurlijk nooit kwaad.

Alex

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » vr 12 jun, 2026 22:23

Aan de krukaspoelie ben ik nog niet aan toe geraakt.

Morgen neem ik eerst het gasklephuis, AIC-klep, etc. onder handen.
En meteen de sensoren.

Daar had ik een paar vragen over.
Ik wilde graag de koelwater temperatuursensor vervangen. Blijkbaar bestaan daar voor een 9000 uit 1996 twee varianten voor. De ene heeft een M12 schroefdraad de andere een 1/8 schroefdraad.
Aangezien zowat de hele Saab met M-draad in elkaar zit had de M12 variant besteld. Dat bleek een foute inschatting van mijn kant. Er zit wel degelijk een 1/8 variant in mijn auto.
Maar ze lijken ook anders in elkaar te zitten qua bevestiging.
De M12 die ik besteld had, heeft een kaarsrechte schroefdraad en dicht af met een koperen sluitringetje.
Toen ik de originele uit het blok draaide (1/8) viel me al meteen op dat de schroefdraad niet volledig in het blok was gedraaid. Er stak duidelijk een stukje schroefdraad nog uit. Ook geen sluitring.
Zou het kunnen dat deze 1/8 varianten een licht conische draad hebben? En daardoor afdichten?
Als dat zo is, kan ik hier een borgmiddel voor gebruiken? Of is dat niet nodig? Kan dat problemen geven met de massa?

Mijn andere vraag gaat over de IAT-sensor. Omdat ik toch alles uit elkaar had liggen wilde ik deze reinigen.
Het viel me op dat ook deze geen koperen sluitring heeft. Maar een fiber sluitringetje. Zoiets dat je gebruikt om een WC-kraantje af te dichten.
Hoort dat zo?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 14 jun, 2026 10:50

De 1/8e is gasdraad en dat is inderdaad conisch. Je kunt borgmiddel gebruiken, er is altijd een kant van het schroefdraad wat metaal op metaal contact maakt.
Fiberringetje op de IAT sensor is standaard.

Plaats reactie