contactslot/stuurslot issue

1984-1997
Plaats reactie
limburg
Geregistreerd lid

contactslot/stuurslot issue

Bericht door limburg » do 30 jan, 2025 21:22

Ik wilde de cilinder van het contactslot vervangen (reden: de sleutel zit erg los in het contactslot en kan in alle standen uit de cilinder worden gehaald, zelfs als de motor draait.)

Volgens procedure palletje aan de onderkant proberen in te drukken met de sleutel in de juiste positie om de cilinder eruit te krijgen, maar de cilinder zit muurvast. Daarna met kruipolie ingespoten en een dag gewacht.
Nu gaat de sleutel vrijwel zonder weerstand in de cilinder, voelt nog steeds erg los aan maar kan nu helemaal niet meer gedraaid worden. Het stuurslot is ook op mysterieuze wijze geactiveerd (ik heb geen stuur gemonteerd in de auto) en krijg het er niet af omdat de sleutel geen mm meer gedraaid kan worden....

Hoe kan ik de cilinder verwijderen als het stuurslot actief is en de sleutel niet kan worden gedraaid?

Alex B
Geregistreerd lid

Re: contactslot/stuurslot issue

Bericht door Alex B » vr 31 jan, 2025 18:48

Welkom bij de club al is het geen blije club. Die kruipolie heeft je genekt. Het is ondertussen drie (als ik het me goed herinner) jaar geleden dat mij hetzelfde overkwam. Dat kleine stukje in- en uitveren van de cylinder ging niet meer zo soepel en ik dacht dat even snel op te lossen door er slotolie in te spuiten. Bij weer proberen te starten ging de cylinder niet rond wat ik wilde oplossen door het stuur te draaien; dat lukte eerder ook. Nu niet dus, het stuurslot schoot er in en was niet meer los te krijgen. De ervarenen op het forum raadde aan om te blijven morrelen met de sleutel maar geen geluk. Ik heb toen maar het hele bovenstuk van de stuurinrichting gedemonteerd en hetzelfde deel uit de donor gehaald. Jammer genoeg is dat uit een '94er waarbij je het stuur niet kunt verstellen. Ik heb dat bovenstuk nog steeds staan met geblokkeerd slot en al. Ik denk dat het de enige oplossing is om een ander bovenstuk dat verstelbaar is te scoren en dan de cylinder uit het geblokkeerde bovenstuk te zagen. Er is anders misschien nog een mogelijkheid om de boel te redden. Aan het uiteinde van het blokkeringsmechanisme zit een klepje dat zit vastgekneld. Misschien dat je de boel kunt loskrijgen als je dat klepje losbikt.

Alex

limburg
Geregistreerd lid

Re: contactslot/stuurslot issue

Bericht door limburg » vr 31 jan, 2025 22:42

Inmiddels bovenste gedeelte stuurkolom waar het contactslot en stuurslot in zitten uitgebouwd en het is ook gelukt het stuurslot te ontgrendelen. Echter, de sleutel kan nog steeds niet gedraaid worden dus het probleem zit in de cilinder zelf.
Heb de cilinder daarna uit het bovenstuk gesloopt, deze is compleet vastgelopen en rijp voor de sloop.

Vervangingsdeel is besteld, hopen dat daar een goede cilinder en sleutel bij zit.

Plaats reactie