Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’

1984-1997
Plaats reactie
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’

Bericht door redmervand » zo 09 jun, 2024 21:28

Recent heb ik dashboard lampjes vervangen, waarvoor de hele klokkenhandel er uit moet, en daarvoor ook de passagiers airbag los moest. Dat heb ik netjes volgende Haynes gedaan, volgens mij, maar nadat alles weer aangesloten was bleef het SRS lampje branden...
Nu moet ik dus met een Tech2 gaan kijken of dit bij resetten weer weggaat of dat er toch 'opeens' meer aan de hand is, ik vind het maar vreemd.

Wat ook vreemd is dat de verlichting van het display van de boordcomputer (met verbruik, temperatuur etc) niet altijd even fel brandt, soms zo gedimd dat het bijna niet te lezen is, en soms zomaar weer op normale felheid.
Ik heb bij de eerdere actie de lampjes gecheckt en ook omgedraaid, maar het euvel blijft.
Afgelopen dagen gebeurde het zelfs dat ik door een kuiltje ging en het display weer op normale felheid ging branden maar ook het groene verlichtingslampje opeens ging branden :shock:
De verlichtingsknop is wat gemanipuleerd volgens mij, want de verlichting brandt ook op de uit stand, het groene lampje zie ik dus eigenlijk nooit branden en de schakelaar staat altijd op dimlicht aan (rechter stand)

Overigens, de auto is te koop

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 10 jun, 2024 0:06

Hoi,
Heb je bij demonteren van de airbag de accu afgekoppeld? Anders krijg je inderdaad een foutmelding.

Dashboardverlichting: de dimmer kan gaar zijn, of de lichtsensor. Die zit op de tripcomputer, danwel het klokje.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 10 jun, 2024 8:56

Ik heb inderdaad de accu losgemaakt en toen pas de airbag losgemaakt.
Wellicht heb ik niet lang genoeg gewacht, in de haynes stond blijkbaar 20 minuten wachten voor het losmaken, dat kon wel eens minder zijn geweest…

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 10 jun, 2024 9:16

Met contact af zou er sowieso geen foutcode gezet mogen worden, dus daar ligt het niet aan. Dat accu los verhaal is puur voor de veiligheid. Dus er zal toch iets anders aan de hand zijn. Stekkertje niet goed erop terug gezet of zo.

Maar wat ik niet goed kan volgen is waarom de passagiers airbag los zou moeten om het instrumentenpaneel uit te bouwen :-S+ Nouja, de Haynes heeft er wel een handje van om je totaal onzinnig de halve auto te laten demonteren, maar dan nog.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 10 jun, 2024 9:47

Hmm, dat is vreemd dan. Contact was er gewoon af inderdaad. Heb dit eens eerder gedaan en toen ging het wel goed.

Om het dashboard er af te krijgen moet de airbag er iets uit om dat ene schroefje wat er achter zit los te maken. Achteraf had ik de airbag niet helemaal er uit hoeven te halen, iets naar voren was ook al genoeg.

Zijn er wellicht andere manieren om deze storing te resetten?
Ik las iets over de accu minimaal 12 uur los te laten?

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » ma 10 jun, 2024 10:21

Misschien was het SRS-lampje stuk(gemaakt) en doet hij het nu naar behoren?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 10 jun, 2024 10:38

Je bedoelt dat schroefje achter het plastic kapje met SRS erop? Daar kun je gewoon bij zonder de airbag los te halen. Beetje gepiel, dat wel.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 10 jun, 2024 10:41

Ewout schreef:Misschien was het SRS-lampje stuk(gemaakt) en doet hij het nu naar behoren?
Ja dat zou wat zijn, die die spontaan weer tot leven is gekomen, daar had ik niks vervangen namelijk…

En inderdaad dat schroefje achter de airbagklep, met de huidige inzichten zou ik de airbag er niet meer geheel voor demonteren, maar ja het leed is al geschied

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 10 jun, 2024 11:39

Als je een goed magnetische torx schroevendraaier gebruikt lukt het prima zonder ook maar iets anders los te maken dan dat plastic afdekplaatje. Ik zet een dikke magneet op de steel van de schroevendraaier. Werkt super. Voor de volgende keer :wink:

SRS storing resetten gaat bij een 9000 alleen met een Tech 2 helaas, accu los etc helpt allemaal niet. Kan je wel gelijk uitlezen waarom het lampje brandt.

Weet niet wat je allemaal gedaan hebt, maar het is goed om te weten dat het systeem ook de werking van het lampje meeneemt in de tests. Dus als je de auto bijvoorbeeld op contact zet zonder dat het instrumentenpaneel volledig is aangesloten, krijg je ook een SRS storing. Om diezelfde reden geeft een defecte zekering 13 (oa Trionic en instrumenten) ook een SRS fout, omdat het lampje dan geen +12v krijgt.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 10 jun, 2024 12:01

Ik heb het paneel alleen getest met alle stekkers er in, maar wellicht toen niet met de airbag aangesloten, dat kan ik me even niet herinneren…

Zal voor de zekerheid ook de zekering nog even controleren.

Als ik de auto op contact/start zet gaat het SRS lampje aan, kort weer uit en blijft daarna aan.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 10 jun, 2024 12:33

Tech2 erop uitlezen en resetten iets anders werkt niet. En dan zie je direct waar de fout zat, meestal contact aan airbag nog op de stoel.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 14 jun, 2024 15:53

Vanmiddag in Voorst de SRS storing laten uitlezen, bleek inderdaad te komen door ‘draadbreuk’, oftewel een een losse stekker.
Code gereset en uit was het lampje

En wonderbaarlijk deed het boordcomputer display het ook weer in de felle stand, zonder er iets aan gedaan te hebben…

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 14 jun, 2024 22:17

En vanavond is de eerste kijker direct ook de nieuwe eigenaar geworden, de auto is dus verkocht.
Het hoofdstuk 9000 is voor mij bij deze gesloten. :wink:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 14 jun, 2024 23:00

Goed geregeld!

Plaats reactie