1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
Plaats reactie
Carroda
Geregistreerd lid

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » di 25 okt, 2022 10:38

Onsjos schreef:
di 25 okt, 2022 10:14
Goed bezig Tim!!!

Nog even een opmerking, heb je toevallig ook en koelvloeistofbuis van de turbo naar de cil.kop van een TD 04?
Anders word allemaal een heel gedoe met de passing van de buis op de turbo. En de olie afvoer naar het carter is ook anders als de Garrett
En natuurlijk de software even aanpassen in de ECU, maar dat is je wel toevertrouwd :)

Vwb je vraag van de achterasbouten, hierbij een fotootje van de correcte maten.

Succes komt zeker goed.

Groet, Jan

Afbeelding

Bedankt Jan!

Ik heb de Turbo's incl alle leidingwerk van slopers afgeschroefd bij Elferink. Heb dus alles er bij. (Hoewel, bij 1 van de 2 was de Olie-toevoerleiding dermate dun geroest das deze is afgebroken bij het demonteren. :shock: De andere was gelukkig wel mooi. )
Ook zat bij 1 van de 2 een "Abbott racing" sticker op het klepdeksel,.. En een ECU waar van alles opgeschreven was. Deze heb ik al wel omgesoldeerd naar de T7 APC klep, en de software geüpload naar de pc, de waardes voor de APC klep aangepast, en weer gedownload. Met een beetje mazzel, heb ik een Abbott gechipte ECU klaar liggen voor de auto. Maar we gaan het zien, ben iig erg benieuwt. :D

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 11 nov, 2022 13:22

Helaas, de software nog eens goed bekeken in de gehoopte abbott ecu,.. bleek toch gewoon standaard b234r te zijn (en de apc klep output werkt niet eens. :| )
Jammer,maar you win some, you lose some.

De td04 is inmiddels gemonteerd. Wat mij op viel is dat de banjo bouten voor de koelwateraansluitingen kleiner zijn bij de td04 dan bij de t25.
Zelf een ecu in elkaar 'geklooid' met t5 suite. Hij houdt de turbodruk bijna tot aan de toerenbegrenzer halverwege het rode bereik op de teller. Piek boost zou op 1.12 bar oid moeten liggen.
Tot nu toe rijdt het mooier vind ik. Het iets tragere opspoolen maakt hem bij rustig rijden ook iets meer relaxed.
Nu een echte Jekyll & Hyde zeg maar.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 06 dec, 2022 17:13

Nog weer wat verder geklooid aan de 9000.

Een fototje van de turbo core die er in is gekomen:
Afbeelding
gebalanceerd en al voor 115 euro.. we gaan het meemaken. Ookal houdt hij maar een kwart zo lang als een 'originele', zou het nog goedkoper zijn geweest. :oops: Voelde zich iig goed aan. qua response en geluid zit er ook prima eigenlijk, en ook de boost is meer dan voldoende. Het enige waar het nu nog op zou kunnen haperen is levensduur.

Afbeelding
Ziet er iig netjes uit. De boost mapping die er nu in zit vraag op z'n piek maar 1.14Bar boost aan, is dus ongeveer een Stage 1 als ik me niet vergis.
Heb wel dat hij met abrubt volgas geven (of 'teveel' gas geven) nog wel in de Fuel-cut wil gaan ivm overboost. denk dat de wastegate actuator dus sowieso iets losser moet. (zit geen originele op, maar een die dmv moertjes en ringen iets naar achteren gespacerd is op voorspanning. dus een beetje rek om hem wat losser te zetten is er nog wel.)

Het volgende punt wat opgelost is, is dat de temperatuurmeter altijd iets te hoog aan gaf, sinds ik hem in elkaar heb zitten.. (heb de naald er af gehad om de turbodruk meter in te bouwen.) Dus ging er van uit dat ik de naald gewoonweg neit goed had staan.
wat 'grappig' was, is dat de temperatuurmeter richting het rode ging als ik langer in de file kwam te staan. Toen hij daarmee begon, heb ik toch maar haast gemaakt om de boel eens te fixen... :oops:

Wat bleek nu? De thermostaat sloot niet helemaal meer, dus eigenlijk was de temperatuur chronisch te laag, alleen bij file rijden was het de goede temperatuur. :roll: De naald heeft de aanslag aan de onderkant, maar de as kan dus verder naar beneden draaien. (waardoor de naald er dan te hoog aangevend er op gezet word.

Dus de thermostaat vervangen. toen de teller uit elkaar gehaald, en terwijl de EDU (met de Tech2 er aan) aangaf dat het koelwater 90 graden was, de naald horizontaal weer op de as gedrukt. sindsdien geeft de termperatuurmeter ook weer de goede waarde aan.
Afbeelding

Verder heb ik afgelopen weekeind ook 'even' het 3e remlicht gemonteerd... Dat had toch iets meer voeten in de aarde dan verwacht.
Ik dacht eerst dat de auto geheid origineel een 3e remlicht zou hebben gehad, omdat deze kabels midden in de achterklep er al in lagen:
Afbeelding
(Wit = remlicht, zwart = massa) Echter toen ik deze deze aangesloten had, nog geen 3e remlicht.
Toen ben ik even gaan zoeken, en zag ik dat er 2 verschillende modules voor de lampbewaking waren. een met 4x achterlicht en 2x remlicht. en een met 4x remlicht (5w), 4x achterlicht en 2x remlicht. Die laatste moest ik dus hebben.
Dus even bij Elferink op de plas gekeken, en voilla, stond 1 9000 met deze module er nog in. Grappig genoeg, stond hier ook met een Edding 'met 3e remlicht' op geschreven. :lol:
Afbeelding

Deze ingebouwd, en volle hoop weer geprobeerd.. helaas, nog geen 3e remlicht. toen een keer met de multimeter gemeten. geen 12v op de witte draad.. geen massa op de zwarte draad... Ergens moet de boel nog los liggen.

na even zoeken, dit gevonden in de linker C-zuil:
Afbeelding
Grappig genoeg waren de stekker pennen al gemonteerd en al, alleen zo te zien hebben deze idd nog nooit aangesloten gezeten.

In de grote stekker gekeken die ook naar de controle module heen gaat.. wier was 1 poot vrij met een witte draad er op, 1 poot vrij met een zwarte draad er op.... dus ja, no risk no fun.
Afbeelding

Et voilla, het 3e remlicht werkte.

Afbeelding

Nu heeft de 9000 dus ook een 3e remlicht, netjes op de originele manier aangesloten zodat de lampcontrole ook nog gewoon werkt. :D

De volgende stap zal zijn om de Airco weer werkend te maken. een andere compressor, droger, verdamper en (nieuwe)condensor heb ik iig al liggen. Als deze er allemaal op zitten, eens kijken of het systeem dicht is. Dan zal dat hopelijk ook weer werken zoals het hoort. (voor de volgende zomer wel zo fijn denk ik.)
En een 2e project is de Standkachel die er in gaat komen. Heb de set die ook uit een 9000 is gekomen hier op 't forum gekocht. helaas mist hier de ophangbeugel voor de unit zelf (9000 specifiek ding.) dus ik vrees dat ik die dan eerst zelf in elkaar moet zetten. Maar zo gaan we lekker door met 't oude beesje. :D

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 27 dec, 2022 17:31

Laatst een stukje gereden met de 9000, toen deze zich op vrij spectaculaire wijze van alle koelvloeistof heeft ontdaan. Ik heb toen ik de auto heb 'opgebouwd' alle slangen vervangen voor een set siliconen slangen van Do88, dus de eerste gedachte was.. 'nee he..'
Auto aan de kant gezet, en bleek een van de 2 plastic buisles in het aquarium te zijn gebroken. (ook jammer, deze heb ik toen ook nieuw geplaatst, bij Skandix besteld. )

Gelukkig was het onderweg naar de bioscoop, en kwam een kameraad van me er toch direct langs. Dus eerst de film gekeken, daarna even bij mij thuis langs, een stukje 18mm buis en koelwater ingeladen, en de auto even langs de straat gefixt zodat die iig weer naar huis kon rijden.

Uiteraard is een gladde buis er tussen niet echt een permanente oplossing, dus dit was natuurlijk een mooi moment om meteen de standkachel in te bouwen.

Helaas zat de ophangbeugel van Webasto er niet bij, dus deze heb ik aan de hand van de plaatjes in de manual (voor een M95 9000) zelf na geprobeerd te maken.
Afbeelding

In karton een mal gemaakt en wat lopen passen aan de auto.
Afbeelding

Daarna na gemaakt in verzinkt 1.5mm plaatwerk.
Afbeelding

De standkachel past er iig in. :D
Afbeelding

En het eindresultaat onder de kap:
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet nu alleen nog even wachten op de brandstofslang, dan kan rest van de kabelboom en de brandstofslang er ook in. De uitlaat en aanzuig van de unit liggen iig al wel op de plek, en het systeem is koelwaterdicht, dus kan de auto ook gewoon gebruiken tot het zover is. :D

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » wo 28 dec, 2022 11:59

Strak gedaan.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 29 dec, 2022 0:23

Mooi werk! :D

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 07 feb, 2024 9:42

Na een lange tijd niets aan de 9000 te hebben gedaan (behalve rijden. :lol: ) O ja, en de accu vervangen. Deze is helaas overleden. (opgeladen, 1x standkachel gebruiken, en de auto start niet meer. :lol: Had totaal geen capaciteit meer. met de nieuwe accu was alles weer opgelost, en de startmotor draaide ook een stuk sneller.)

afgelopen weekeind eindelijk de telefoonhouder die ik van de sloop mee had genomen gemonteerd.
Helaas zat hier bovenin een gat in geboord (zat van voren een schroef in het dashboard gedraaid,.. foeilelijk, en volledig onnodig.)
Dat gat heb ik maar gebruikt om boven een 2e USB poort te monteren.
Verder heb ik er gewoon zo'n standaard telefoonhouder op gemonteerd, welke draadloos opladen ondersteund. (Met een 15cm usb kabeltje in een poort die er direct onder zit.)

Afbeelding

Afbeelding

Het leer ziet er zo op de foto erger uit dan in het echt. maar moet er iig nog een keer met zwart leervet overheen.
Misschien dat ik de houder nog een keer iets verplaats, omdat ik deze nu iets weg moet draaien om de asbak fatsoenlijk te kunnen openen. Dat moet ik nog even kijken.

In ieder geval werkt het mooi. Dus heb nu gewoon weer navigatie in de auto. :lol:

Volgende stappen:
-bestuurdersstoel fixen (losse naad in het zitvlak.)
-Aero veren (met de gele instelbare koni dempers) monteren.
-wielkasten achter strak maken en spuiten. (Zal deze zomer weer op de inrit gebeuren, net als de bumpers toen. :oops: )
-Airco weer werkend maken. (de condensor is gaar, zitten bijna geen lamellen meer in) Leidingen, compressor, condensor, droger en verdamper heb ik liggen,.. dus dat zou moeten lukken lijkt me.

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » wo 07 feb, 2024 19:18

Ga het blijven volgen dit mooie topic, heb met plezier zitten lezen..

Plaats reactie