wisselende waarden op de Voltmeter

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door Doesbrand » wo 20 sep, 2023 19:31

Een paar weken geleden stond mijn 9000 met een compleet dooie accu. Met starthulpkabels de auto weer aan de praat gekregen, naar de accuboer gereden die de accu doorgemeten heeft, en de accu voor opgebruikt verklaarde; nog maar 8% capaciteit. Nieuwe accu erin, goed merk, 72 Ah, alles leek OK. Voltmeter gaf de vertrouwde 13 tot 13,6 volt aan.
Nu een paar weken later: op een trip naar Chateauroux (france) ineens halverwege na een tankstop weer helemaal geen prik meer. Weer starthulpkabels, 9000 rijdt weer, voltmeter geeft nu wisselende waarden aan tussen de 11,5 en 13 V. Na het starten is het even 9V, komt snel weer tot 12V, tijdens het rijden wisselt het, als ik de airco aan zet daalt de waarde iets, maar trekt dan ook wel weer bij. Ik heb de dynamo al doorgemeten, die geeft een prima 13,5 V af. Ik verdenk dus niet de dynamo / koolborstels. Kan dit de spanningsregelaar zijn, en zo ja: is dat eenvoudig te verhelpen?
Ik ga er morgen wel gewoon mee terug naar NL rijden. Starthulpkabels maar onder handbereik houden... Graag jullie onvolprezen tips, suggesties, conclusies, adviezen....\

Frans (Soest, 9000-fan sinds nov 2020)

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 4869
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door 9323 » wo 20 sep, 2023 19:56

hoi,

testje: start de motor, zet alle verbruikers aan (verlichting, airco, ventilator op maximum, etc) en check dan met een multimeter op de accu het voltage. Als ie dan onder de 13 volt zakt weet je genoeg; dan is toch je dynamo gaar. Best mogelijk dat alleen de spanningsregelaar vervangen je inderdaad voorlopig weer op weg helpt, maar ik zou dan toch maar een nieuwe of gereviseerde dynamo plaatsen. Trouwens, ik geloof dat de pluskabel tussen de dynamo en accu ook voor problemen kan zorgen bij de 9000. Weerstand kan te groot worden. Maar iemand als 9000-95 kan je dat precies uitleggen.

Spanningsregelaar vervangen kan geloof ik relatief eenvoudig overigens. Die zit achterop de dynamo.
Lid-zonder-Saab van de SaabHobbyClubAmersfoort
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 4000km

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3618
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door 9000-95 » wo 20 sep, 2023 19:58

13V op de edu is veel te laag, moet als alles gezond is boven de 14V liggen.

13,5V op de dynamo is ook te laag, op de B+ en op de pluspool van de accu moet je 14,3-14,6 meten. Te lage en zeker ook wisselende spanning wijst inderdaad op koolborstels die op hun eind lopen. De koolborstels (die zijn één geheel met de spanningsregelaar) zijn erg verdacht dus.

Het kan ook nog overgangsweerstand in de kabels zijn, zie viewtopic.php?t=137847. Maar omdat je ook op de dynamo een te lage spanning meet, gok ik op de borstels van de regelaar. Meet eens direct op de dynamo met volle accu, draaiende motor en zoveel mogelijk verbruikers aan. Dipt hij dan substantieel onder de 14V, ook met iets gas geven, dan is je regelaar op. Heb je daar wel stabiele 14+ maar op de edu niet, dan zit het in de bekabeling.

Devies voor de terugreis is stroomverbruik minimaliseren. Zekering van de drl eruit zodat je overdag zonder licht kan rijden. Achterruit verwarming en stoel verwarming niet gebruiken, airco bij voorkeur ook niet. Dynamo zal nog wel even wat blijven laden maar niet meer op volle capaciteit. Boord spanning in de gaten houden, zie je die helemaal wegzakken dan kan je nog rustig een goede plek vinden om te stranden. Zolang het min of meer stabiel blijft (13+) kom je wel thuis.

Regelaar is vrij makkelijk te vervangen, ook met de dynamo in de auto. Even prutsen op gevoel om het kapje van de dynamo eraf te halen.
9000 Anniversary 2.3T

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3618
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door 9000-95 » wo 20 sep, 2023 20:13

9323 schreef:
wo 20 sep, 2023 19:56
Best mogelijk dat alleen de spanningsregelaar vervangen je inderdaad voorlopig weer op weg helpt, maar ik zou dan toch maar een nieuwe of gereviseerde dynamo plaatsen.
Multiriem los maken en voelen hoe hij draait. Lagert het ding nog goed, gewoon nieuwe regelaar erin prikken. Kan je waarschijnlijk nog zeker een halve of hele ton mee verder.

Als je er wel wat aan wilt doen, kies dan liever voor revisie van je huidige en niet voor een nieuwe (ook al is nieuw waarschijnlijk goedkoper dan revisie). Na revisie doet hij het weer minimaal 3 ton, nieuwe dynamo's die ze nu verkopen zijn van heel andere oosterse kwaliteit. Die dingen halen vaak de ton niet is mijn ervaring.

Revisie is eventueel goed zelf te doen als je een poelietrekker hebt. Twee kogellagers, nieuwe regelaar en de sleepringen even opzuiveren, meer is het niet.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
DonEV
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 sep, 2023 11:49
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door DonEV » wo 20 sep, 2023 20:18

Er zal tussen chateauroux en je thuis best wel ergens een Saab’specialist’ zitten.
Toen ik nog Saab reed circuleerde er een overzicht van alle
Saab’specialisten’ in Europa op de diverse Saabfora.
Wellicht is er nu een dergelijk actueel overzicht in omloop waaruit je kunt putten.
Anyone?
昔の恋は死ぬことはありません
9-5 3.0 V6 t Griffin op LPG: 120K km Januari 2013 - Augustus 2015
9-5 Sport Sedan 1.9 TiD: 45K km Augustus 2015 - November 2016
Toyota Prius II: 87K km November 2016 - Januari 2022
Hyundai Kauai Electric my 2020 editione 64kWh: 16K km Januari 2022 - heden

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door Doesbrand » wo 20 sep, 2023 21:06

WoW, binnen twee uur een aantal zinnige bruikbare tips en diagnoses... wat fijn.

Ik heb 50.000 km geleden een gereviseerde dynamo in mijn 9000 laten zetten. Kan het zijn dat na 50.000 die koolborstels al op zijn? Ik neem toch aan dat koolborstels (slijtage onderdeel) los te vervangen zijn, dat dan niet meteen de hele dynamo aan de beurt is?
Dat van die weerstand in de plus kabel klinkt ook plausibel...

Wat meten = weten betreft; ik kan hier (op een camping in de Brenne) niet zoveel; als zou ik een multimeter hebben, dan nog kan ik geen maatregelen nemen. Het betekent dus naar huis rijden en hopen dat we het halen. Geen dagverlichting aan (lichtschakelaar op 0), geen airco. De stoelverwarming is sowieso kapot.

En dan, terug in NL, maar weer even bij ome Koos in Hoevelaken langs...

Ik laat t morgen wel weten, ik ga er maar van uit dat ik Soest wel haal.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3618
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door 9000-95 » wo 20 sep, 2023 21:23

Doesbrand schreef:
wo 20 sep, 2023 21:06
Kan het zijn dat na 50.000 die koolborstels al op zijn? Ik neem toch aan dat koolborstels (slijtage onderdeel) los te vervangen zijn, dat dan niet meteen de hele dynamo aan de beurt is?
Origineel gingen die regelaars wel een paar ton mee. Maar met de onderdelen kwaliteit van vandaag de dag kijk ik nergens meer van op. Kan ook niet veel meer zijn met een consumenten eindprijs van 10 of 15 euro.

Regelaar is één geheel met de borstels en zit met twee schroefjes achterop de dynamo. Kan je los vervangen zoals gezegd. Kwartiertje werk met wat handigheid en lenigheid.

Zo'n regelaar is een vrij standaard Bosch ding wat bij de meeste automaterialen zaken wel op voorraad zal liggen.

Maar nogmaals, meten is weten. Eerst goede diagnose stellen.

Afbeelding
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door Doesbrand » do 21 sep, 2023 7:21

Ik heb een vergelijkbaar probleem ooit gehad met mijn Renault 16. Moest toen ook van Frankrijk naar huis rijden. Een tip die ik toen kreeg, en die als noodgreep wel even werkte, was: met een zwaar voorwerp losjes een tik op de dynamo geven (werkte bij de startmotor ook). Dat zou de koolborsteltjes nog even wat los laten schieten. Ach, als het een welgemikte en niet agressieve tik is, kan t geen kwaad lijkt me. En ik zal bij aanvang van de terugreis even iemand hier op de camping vragen of ik de accu via starthulpkabels goed mag bijladen. Hoop dat t lukt allemaal.

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door Doesbrand » do 21 sep, 2023 21:05

Voor wie anders niet kan slapen van de spanning (! :D ) ... ik ben goed thuisgekomen. 850 km met 3 passagiers en een fiets achterop, climate control uit, geen radio, geen dagrij-verlichting, behalve het laatste stuk, want gewoon donker. Ik heb de voltmeter op het dashboard nauwlettend in de gaten gehouden. Bij vertrek haalde -ie zo af en toe nog de 13v, dat zakte heel langzaam naar 12,5. Wel even spannend in Parijs, want file, en dus sloeg de radiatorfan vaak aan terwijl je nauwelijks toeren maakt. Dan zakte de waarde tot 11,6 maar zodra het weer lekker doorreed kwam -ie weer op 12,5. Nu maar gauw eens die diagnose stellen, hoewel ik na de bovenstaande berichten toch inderdaad de koolborstels/spanningsregelaar verdenk.

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 73
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: wisselende waarden op de Voltmeter

Bericht door Doesbrand » vr 22 sep, 2023 21:41

Opgelost.
Het probleem zat 'm in de kabel tussen de dynamo en de accu. Die zat gewoon ordinaiar niet meer vast genoeg. Laadstroom weer netjes 13.8 op het dashboard display, aan de accu 14v. Dank voor jullie meedenken.

Plaats reactie