Raar dynamo fenomeen - opgelost

1984-1997
Plaats reactie
PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
Regio: NL - Provincie Gelderland

Raar dynamo fenomeen - opgelost

Bericht door PJ Cats » ma 20 jun, 2022 16:02

Mijn laadstroomlampje ging aan en de accu liep inderdaad leeg op een ritje naar de supermarkt. Dat is de plaatselijke Intermarché in Moissac, waar ik een half jaartje zit. Voor sabbatical, wat nu dus saabatical dreigt te worden. Anyhow, ik sleutelde de dynamo eruit in maar tweeënhalf uur ten koste van een zere rug en zowaar, hij kwam er uit. Ding op de werkbank eens open gemaakt en ziehier het resultaat:

Afbeelding

Zo ziet dat er van boven uit. Twee zilverkleurige schroeven en één aangebakken zwarte schroef:

Afbeelding

Die schroef is ook wel echt warm geweest, want hij was gewoon verkoold en kwam er in stukjes uit. De bus waar hij in loopt ziet er ook maar aangebrand uit:

Afbeelding

De spanningsregelaar heeft een beetje warmtesporen, maar lijkt me eigenlijk prima.

Afbeelding

Testen kan ik hier niet in Frankrijk, want geen multimeter. Het lijkt mij dat deze dynamo inwendig overleden is en ik maar een andere moet laten komen. Of hier zien op te sporen? Elferink maar eens bellen voor de verzendkosten, hier in Frankrijk is dat spul op het eerste gezicht maar duur. Voorlopig maar op de fiets naar de winkel dus. Met op de terugweg 100 meter hoogteverschil de verkeerde kant op... ah, c'est la vie...

Wat denken jullie ervan?
Laatst gewijzigd door PJ Cats op di 28 jun, 2022 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Raar dynamo fenomeen

Bericht door reiernumans » ma 20 jun, 2022 16:22

Volgens mij zijn deze dynamo's redelijk 'universeel' in de zin dat het een Bosch product is met componenten die ook in veel andere auto's gebruikt worden (met andere behuizingen/poelies voor de specifieke toepassing). Ik denk dat je deze prima kunt laten reviseren bij een lokaal revisiebedrijf. In NL kost dat je meestal ergens tussen de ±140-200 euro. Lijkt me de meest betrouwbare/duurzame optie, wat me in een niet-zo-Saab-land als Frankrijk wel fijn lijkt.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Raar dynamo fenomeen

Bericht door PJ Cats » di 21 jun, 2022 16:37

Yay, dit gaat amusant worden. Ik had een dynamo gevonden (nieuw!) bij zo'n franse internetboer. Prima reviews op de google, kan niks misgaan. 130 euro Inclusief verzend. Ik kon ook nog aangeven dat het ding bij een servicepunt in de buurt kon worden afgeleverd, dus ik dat aanvinken, denk 'die haal ik wel op als het me eens uitkomt, hoef ik niet thuis te blijven ook'. Netjes betaald per credit card, netjes 'confirmation de commande' terug. Een uur later een email: 'het is een volumineus pakket, kunnen we het per TNT sturen?' Ik: 'ja, mij best, als ze dat naar het servicepunt sturen'.
Anyways, jullie snappen het al: sindsdien niks meer. Paar keer gebeld, voicemail. Oh well, ik kan altijd de betaling nog blokkeren op de credit card hè. Ondertussen geen dynamo. Geduld is een schone zaak... Frankrijk, mooi land ook...

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Raar dynamo fenomeen - opgelost

Bericht door PJ Cats » di 28 jun, 2022 20:38

Nou kijk aan, we rijden weer. Er zat wat vertraging in de acties, maar ik kreeg mijn dynamo vandaag. Nou ja, kreeg... op de fiets de bult af naar het point de service, met dynamo in het rugzakje weer omhoog bij 27 graden, zonnetje er op. Zweterig werk. Een uurtje later kon ik starten en weer een kwartiertje later reed ik weer. Nog op tijd om bier te halen bij de Intermarché ook. Display geeft nu zo'n 13,5 volt aan onder het rijden, lijkt me prima. Viel wel op dat de auto stationair wat langzaam liep (6-700 toeren of zo), maar ik denk dat de ECU weer moet inleren na afgekoppeld te zijn geweest.
De dynamo komt trouwens uit Nederland, van plusline. Kijken wat dat wordt... I'm happy :O:

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Raar dynamo fenomeen - opgelost

Bericht door reiernumans » di 28 jun, 2022 20:52

Fijn dat het gelukt is!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Raar dynamo fenomeen - opgelost

Bericht door Sapphire » wo 29 jun, 2022 0:30

Klinkt als een goed sleutelavontuur. Mooi werk.

Plaats reactie