Slopen of verkopen?

1984-1997
Plaats reactie
Ebele
Geregistreerd lid

Slopen of verkopen?

Bericht door Ebele » vr 30 apr, 2021 7:21

Hoi,

Ik zit met een dilemma. Sinds begin 2019 staat er een Saab 9000 CS bij mij op het erf waarvan de versnellingsbak (synchronisatie) niet goed meer werkt. Vooral het terugschakelen van de vijfde naar vierde versnelling is problematisch. Ik heb destijds een andere 9000, een anni CSE 2.0t, (te duur) kunnen kopen. Hier heb ik ondertussen alweer het nodige in geïnvesteerd. De CS staat dus al meer dan twee jaar stil en ik heb er maar een paar kleine onderdelen van verwijderd om te gebruiken op de CSE. Alvorens ik uiteindelijk besluit wat ik er mee moet gaan doen, met de CS, zou ik graag wat feedback van jullie willen. Is er bijvoorbeeld iemand geïnteresseerd om de hele 9000 CS (minus een paar kleine onderdeen) van mij over te nemen voor een schappelijk bedrag? Of raden jullie mij juist aan om de auto te demonteren en het restant te laten ophalen door een demontagebedrijf? Ik heb (bijna) altijd met plezier in de 9000 CS gereden maar hij staat mij meer en meer in de weg.

Hartelijke groet,

Erik

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Slopen of verkopen?

Bericht door phanot » vr 30 apr, 2021 8:16

Als de synchronisatie versleten is, dan kan je nog altijd perfect ermee rijden, maar dan moet je gewoon dubbel koppelen zoals gebruikelijk in de jaren 50.
Dus van 5 naar 4: koppeling indrukken, van 5 naar neutraal zetten, koppeling los laten, een goede stoot gas zodat het toerental van de motor in verhouding is met de lagere versnelling, weer koppeling indrukken en dan van neutraal een versnelling lager zetten met ingedrukte koppeling.
Als je het goed doet, schakelt het als boter, als je het slecht doet, dan knarsen de tandwielen.
Het lijkt moeilijk, maar het went heel snel.
Als je de auto niet gebruikt, zou ik deze op vaste ondergrond zetten, anders gaat die langs onder snel rotten.
Een droge stalling voor een paar honderd per jaar is ook een optie. Dit hoeft ook niet dicht bij huis te zijn.
Weg is weg en dan is de kans groot dat je achteraf spijt krijgt.

Ebele
Geregistreerd lid

Bericht door Ebele » vr 30 apr, 2021 8:31

Bedankt voor je reactie. Er valt inderdaad wel mee te rijden wanneer je goed oplet met het schakelen. Ik heb trouwens wel vaker last van spijt achteraf :wink:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 30 apr, 2021 8:58

ik heb je een pb gestuurd, ebele. Ben benieuwd naar de auto. Misschien geschikt als opknapper voor onze hobbyclub :-)

Ebele
Geregistreerd lid

Bericht door Ebele » vr 30 apr, 2021 10:15

PB gestuurd. Foto's volgen.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » za 01 mei, 2021 11:22

Ik heb nog een donorbak liggen. Met perfecte versnellingen, maar een lawaaiig differentieel. Kan je van twee bakken één goede maken. Mag weg voor een goede fles wijn.

Ebele
Geregistreerd lid

Bericht door Ebele » zo 02 mei, 2021 7:23

Hoi Wouter,

Ik heb zelf ook nog een versnellingsbak liggen :) Ik houd deze achter de hand voor mijn 9000 CSE 2.0 lpt maar volgens mij is het dezelfde bak, hetzelfde nummer als die van de 9000 CS 2.0i. Ik zou deze inderdaad kunnen laten overzetten. Bij mijn weten schakelt deze bak ook nog goed maar heeft ook wat bijgeluiden.

Hartelijke groet,

Erik

Plaats reactie