geen stroom meer.

1984-1997
Plaats reactie
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

geen stroom meer.

Bericht door hermank » ma 24 feb, 2020 21:19

Kom net terug uit Utrecht en halverwege zie ik de dashverlichting steeds zwakker worden. Radio valt uit. Op de display zie ik 'auto lock' , ruitenwissers gaan steeds langzamer, koplampen branden nauwelijks meer.Km teller valt uit, brandstofmeter. Gaspedaal gaat zwaarder. Thuis gekomen zet ik 'm in R om achteruit in te steken en dat trok hij niet meer. Slaat af en krijg 'm niet meer aan de praat.

Wat kan dat zijn ??????

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: geen stroom meer.

Bericht door rademaker » ma 24 feb, 2020 21:23

heb je gekeken naar de laadstroom (van dynamo naar accu)?

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » ma 24 feb, 2020 21:36

hoe kijk ik daar naar??/ ( dummy met 9000)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 24 feb, 2020 21:38

Denk idd je dynamo

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 24 feb, 2020 21:40

Vermoedelijk een accu die niet meer bijgeladen wordt => probleem in dynamo => spanningregelaar of koolborstels. Dit zit gemonteerd als unit, maar de koolborstels kunnen op zich los vervangen worden als de regelaar zelf nog goed is. Andersom kan de spanningsregelaar zelf defect zijn geraakt terwijl de koolborstels nog niet zijn versleten, de spanningregelaar is eveneens te desolderen en door een vervangens IC van een electronicazaak te vervangen. Die zijn in NL echter niet zo talrijk meer aanwezig.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » ma 24 feb, 2020 21:56

Als je op het info knopje drukt van je klokje zie je allerlei info, zoals temperatuur, gemiddeld en actueel brandstofverbruik, maar ook de laadstroom van je dynamo. Duikt dat getal onder de pakweg 12,5 dan is de dynamo niet meer in staat de accu van voldoende stroom te voorzien. Een 9000 heeft handige features!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 24 feb, 2020 22:11

Brandde op weg naar huis het laadstroomlampje niet?

Alex

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » ma 24 feb, 2020 22:25

Nee, het laadstroomlampje brandde niet.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » ma 24 feb, 2020 22:28

rademaker schreef:
ma 24 feb, 2020 21:56
Als je op het info knopje drukt van je klokje zie je allerlei info, zoals temperatuur, gemiddeld en actueel brandstofverbruik, maar ook de laadstroom van je dynamo. Duikt dat getal onder de pakweg 12,5 dan is de dynamo niet meer in staat de accu van voldoende stroom te voorzien. Een 9000 heeft handige features!
Dank, maar ik hoop dat ik hem morgenochtend aan de praat krijg. Zal wel niet als de accu is leeg getrokken.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 27 feb, 2020 17:12

Het was dus inderdaad de dynamo. De volgende ochtend is de ANWB geweest. Hij gaf een klap op de dynamo en toen laadde hij weer bij. Tijdje laten draaien en de ANWB-man dacht dat ik daar Breda wel mee kon halen. Niet dus, Bij Rotterdam zag ik een voor een alles weer uitvallen en maar snel een parkeerplaats opgereden.
Gelukkig werd ik door de garage opgehaald.

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 27 feb, 2020 19:54

rademaker schreef:
ma 24 feb, 2020 21:56
... de laadstroom van je dynamo. Duikt dat getal onder de pakweg 12,5...

Stroom of spanning, 12,5 V of 12,5 A?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 27 feb, 2020 20:40

Man o man wat een ongelooflijke pech heb je toch met die auto, terwijl het z’on prachtig exemplaar is!

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » vr 28 feb, 2020 7:14

Gele aero schreef:
do 27 feb, 2020 20:40
Man o man wat een ongelooflijke pech heb je toch met die auto, terwijl het z’on prachtig exemplaar is!
Houd op schei uit. De 9000 moest toevallig toch naar de garage voor 4x nieuwe bandjes en ik heb al een tijdje steeds wat verlies van koelvloeistof.
Je voelt 'm aankomen.... ook een nieuwe radiator er in.

Is een fijn factuurtje geworden.

Ik heb er intussen een krantenwijk bij genomen en breng in het weekend pizza's rond. Op de fiets.

Plaats reactie