9000 - cruise, srs, verlichting dashboard?

1984-1997
Plaats reactie
Donquischot
Donateur
Donateur

9000 - cruise, srs, verlichting dashboard?

Bericht door Donquischot » za 24 aug, 2019 23:26

Forummers,

Mijn 9000 heeft deze zomer besloten wat kleine elektronische kwaaltjes te krijgen. Het lijkt een opeenvolging van zaken en ik ben benieuwd of jullie het (eventuele patroon) herkennen en er wellicht 1 oorzaak is aan te duiden, of dat het gewoon een toevallige samenloop van zaken is.

In chronologische volgorde:
half mei > lampje cruise control werkt niet meer, cruise zelf werkt nog wel gewoon
begin augustus > nu werkt de cruise control ook niet meer
edit toevoeging: begin augustus > dashboard verlichting valt op willekeurige momenten soms uit (excl. waarschuwingslampjes, EDU, ACC)
vorige week > SRS-lampje brand vanaf nu continu (eerder nooit problemen mee gehad: contact aan, paar seconden controlelampje en dan weer uit)
ook vorige week (ontdekt) > soms kan ik het groot licht wel aan zetten maar niet meer uit met de 'hendel'. Dan eerste lichten helemaal uit/aan zetten met draaiknop om weer gewoon dimlicht te hebben...
edit vanmorgen > accu (net geen 2 jaar oud) leeg (=7 volt) en startmotor draait niet rond (auto had een dag of 3 stilgestaan) (shame on me: vandaag ontdekt dat de binnenverlichting op standje 2 stond... glad overheen gezien. Met accu en laadcircuit niets mis dus.)

Komt dit als een bekend patroon voor?

edit tekst (mbt accu) verwijderd

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9000 - cruise, srs, accu ?

Bericht door 9323 » zo 25 aug, 2019 12:39

Contactblokje kapot? Eenvoudig te vervangen.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: 9000 - cruise, srs, verlichting dashboard?

Bericht door 9000-95 » di 03 sep, 2019 20:19

Beetje late reactie misschien maar toch:

lampje cruise control: lampje stuk of slecht contact, instrumentenpaneel uitbouwen en lampje vervangen als het je stoort.

geen cruise control: controleer de pedaal schakelaars, twee bij het rempedaal en bij een handbak ook nog eentje op de koppeling. De stengel kan ook stuk zijn. Simpel door te meten. Heel soms gaat de unit onder de motorkap stuk. Genoeg te vinden 2e hands

dashboard verlichting valt op willekeurige momenten soms uit > contactslot blokje, of de regelaar van de dashboard verlichting stuk, of slecht contact van de stekkers achterop het instrumenten paneel. Als ook de ACC en pookverlichting bij een aut wegvallen kan je dat laatste uitsluiten. Valt alleen de verlichting uit of ook de meters?

SRS-lampje brand vanaf nu continu> Uitlezen met tech2 is de enige manier om er achter te komen wat de fout is. Maar een SRS storing kan ontstaan door een probleem met het lampje, wat weer samen kan hangen met het vorige probleem. Uitvallen van de voeding naar het dashboard zet gelijk een SRS fout omdat de SRS dan denkt dat het lampje stuk is. Eerst oplossen en dan de storing wissen met een Tech2, gaat niet vanzelf weg en er is helaas geen andere mogelijkheid om te wissen dan de tech2.

soms kan ik het groot licht wel aan zetten maar niet meer uit met de 'hendel'. Dan eerste lichten helemaal uit/aan zetten met draaiknop om weer gewoon dimlicht te hebben... Rode relais in de zekeringkast voor de accu is de eerste verdachte. Rammel er eens aan en kijk of de verlichting reageert. Zoja openmaken en doorsolderen.

Plaats reactie