Haperende aansturing t7 klep --> lekke koppakking

1984-1997
arjanl87
Geregistreerd lid

Re: Haperende aansturing t7 klep --> cilinderkop demontage

Bericht door arjanl87 » zo 09 jul, 2017 23:18

Dankzij de wederom zeer nuttige informatie is het gelukt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij is de koppakking inderdaad defect, links onderin lijkt mij een scheur te zitten naar een koel kanaal. Dit verklaart het verlies van koelwater en misschien ook wel het wat beperkte vermogen. Is dit bekend, registreert het trionic systeem een bepaalde afwijking bij een lekke koppakking waardoor deze bijv. turbodruk terug schroeft? Nu ik dit allemaal los heb liggen komen er toch een aantal vragen/onduidelijkheden/ bijzonderheden aan het licht. Misschien dat iemand wat verheldering kan brengen op een aantal vraagstukken.

1- als ik de koppakking bekijk lijkt het alsof een heel aantal koel kanalen dicht zitten, een aantal met een klein gaatje. Hoort dit zo? Het lijkt me niet dicht gekoekt oid maar alsof het zo hoort... ik vind het vreemd.
2- Kopbouten hergebruiken, is dit mogelijk? Ik lees tegenstrijdige verhalen.
3- Wat maakt een waterpomp een goede waterpomp? Voor de zekerheid maar gedemonteerd, maar het schoepenwieltje lijkt me goed vast te zitten op het asje.
4- Spanner zit op 13.5 mm, buiten tolerantie maar de distributie wil ik laten zitten. Er waren geen klachten en het projectje moet echt low-budget blijven.
5- Kop vlakken, de kleppen steken uit nu de boel ''op tijd'' staat voor demontage. Moeten de nokkenassen gedemonteerd of de lagerschalen gelost of de nokkenas verdraaien? Ook het uitlaatspruitstuk zal er af moeten... ik zie dat er in het verleden al 1 bout is geknapt. Of trekt een kop van een 9000 niet zomaar krom? Dat een kop vlakken eigenlijk overbodig is?
6- Het valt me op dat het gasklephuis verwarmd word, voor optimale prestaties is dit niet wenselijk lijkt mij, hebben meer mensen dit ongedaan gemaakt?
7- Wat voor moeren zitten er aan de tapeinden waarmee de turbo aan het uitlaatspruitstuk zit? Zijn dit koperen moeren?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Haperende aansturing t7 klep --> lekke koppakking

Bericht door gertram » ma 10 jul, 2017 3:11

1 Hoort zo al hebben verschillende fabrikanten er verschillende opvattingen over.
2 Je moet er in i.i.g. voor zorgen dat ze even lang zijn als nieuwe.
3 Speling op het lager is bepalend.
5 Ze kunnen krom trekken. Ik zou altijd vlakken.
6 Ik heb het ook verwijderd en geen problemen gehad.

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » ma 10 jul, 2017 21:20

7. koperen inderdaad. Ik heb begrepen dat die hitte-bestendiger zijn.

Aero_9000

Bericht door Aero_9000 » ma 10 jul, 2017 23:35

Als je de voorverwarming van het inlaatspruitstuk weglaat, dan heb je kortere boutjes nodig om het inlaatspruitstuk weer te monteren. Daar moet je even rekening mee houden.

Overigens merkte ik na het weglaten geen vermogenstoename, al heb je in theorie een betere doorstroming.

Succes!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 11 jul, 2017 7:49

Het is dat het low-budget moet blijven, maar jouw kettingspanner zit wel boven de marge. Heb ook voor dit dilemma gestaan, maar toch maar gedaan, want zul je zien dat je de koppakking net hebt gedaan en je ketting gaat ratelen...

Voor het vlakken moet je de nokkenassen verwijderen, maar dat wil de vlakker vast ook voor je doen. Let wel op de volgorde van de nokkenashouders! Die zijn als het goed is genummerd, al waren die bij mijn oude kop slecht leesbaar, bij de vervangende kop die ik heb gekocht waren ze gelukkig wel prima leesbaar. En let er ook op dat je geen schroeven verwisseld. De helft heeft namelijk een klein kanaaltje waar olie doorheen loopt.

Over het hergebruiken van de kopbouten zij hele encyclopedieën vol geschreven en de menig blijven verdeeld, ik denk altijd maar: of ze nu wel of niet rekken, voor 25 euro ga ik het risico niet lopen dat ze uiteindelijk niet goed meer blijken te zijn. Vervangen is mijn advies!

Wellicht overbodig; maar wel een Elring koppakking kopen.

Succes met opbouwen weer.

Plaats reactie